Mödrarnas söndag

Swift, Graham

| 2017

30 mars 1924. Det är ?mödrarnas söndag?, dagen på året då tjänstefolket får ledigt för att åka hem. En som inte åker hem är den föräldralösa Jane Fairchild, som i ställer möter sin älskare i granngodset som ekar tomt efter att bröderna dog i första världskriget. Det som händer sedan ändrar deras liv för alltid ? med ekon fram till vår tid. Mödrarnas söndag rör sig mästerligt mellan det tragiska och livsbejakande. Swift har skrivit en stor liten roman om livsval och öde, en roman för alla dem som älskade ATONEMENT, DOWNTON ABBEY och STONER.?Mothering Sunday is bathed in light; and even when tragedy strikes, it blazes irresistibly? Swift?s small fiction feels like a masterpiece? (Guardian)?Alive with sensuousness and sensuality?wonderfully accomplished, it is an achievement? (Sunday Times)?Mothering Sunday is a powerful, philosophical and exquisitely observed novel...

Kerstin Kolm

2022-05-04

En lågmäld berättelse över en dag men som rymmer ett helt liv.
Också sett filmen.

Henrik Johansson

2021-01-29

Nja, en herrskap och tjänstefolks-berättelse som det känns som jag läst förut. Ändå melodiskt språk, vilket är behållningen.

Lovisa Ståtenhag

2020-01-07

Den här romanen lyfter aldrig riktigt för mig.
Boken handlar om ett dramatiskt avslut på den förbjudna relationen mellan den engelske adelssonen - som snart ska ingå ett arrangerat äktenskap - och hans vän husjungfrun som med avstamp i den dagen ska komma att bli författare.

2019-02-26

En mycket välskriven skildring av såväl en författares start på sitt yrke som en kvinnas avslut på ett speciellt förhållande. Mångbottnad och njutbar att läsa!

Maria Nordström

2019-01-31

Jag tycker om boken men jag hade för höga förväntningar.

Kristina Carlsson

2018-12-30

En underbart vacker roman eller kanske en väldigt fint berättad lång novell. Handlingen utspelar sig en enda solig dag, den 30:e mars 1924, och sedan vävs huvudpersonens långa liv in i handlingen. En verkligen läsvärd liten pärla!

Anna Hedenstedt

2018-07-03

Liten roman med stort innehåll. Kändes McEwansk i detaljrikedom och ögonblicksskildring. Gillar!

2018-03-20

Oerhört skickligt skriven - men inte riktigt min melodi. En husjungfrus funderingar under en dag byggs ut till att bli en berättelse om hennes mer än nittioåriga liv. En filosofisk kortroman.

2017-09-02

En omtumlande läsupplevelse. Romanen överraskar och leder till slutorden: "Och det handlade om att vara sann mot det faktum att en sak bara följde på en annan, att så mycket i livet -åh, så mycket mer än vi tror - aldrig kan förklaras överhuvudtaget."

senior reporter

2017-07-26

Denna bok fastnade jag inte alls för. Den var inget för mig. Den var så svår att förstå. Men okej att läsa.

Torbjörn Nilsson

2017-07-14

Riktigt bra. Suger fast mig med starka långa scener och sen förändras allt...

Kristina T

2017-07-13

En besvikelse. Övertydlig och itererande.

Jan Svensson

2017-07-11

Mycket välskriven och rent av spännande. Tappar emellertid lite på slutet.

Lars B.

2017-05-27

Gillade inte alls "Sista beställningen", men det här var en riktig pärla.