McMaffia - Brottslighet utan gränser

Glenny, Misha

| 2009

Vapenhandel, narkotikahandel, prostitution och trafficking utgör en skrämmande stor del av världens BNP - uppskattningsvis hela tjugo procent! I McMaffia tas vi med på en resa genom den internationella organiserade brottsligheten. Resan börjar med ett skrämmande och oförklarligt mord i ett brittiskt villaområde, och fortsätter med berättelser som ofta är fruktansvärda, någon gång inspirerande, vanligtvis bisarra och ibland till och med roliga. Tillsammans skapar de en hisnande bild av en skuggekonomi som växt så snabbt att den nu beräknas stå för tjugo procent av världens globala BNP. Vi får följa Misha Glenny till vitt skilda miljöer runt om i världen - från sanslöst överdriven lyx till den mest bottenlösa misär i länder som Sydafrika, Nigeria, Israel, Colombia, Nordkorea, Kina, Karibien och Japan. Vi möter cyberbovar, Yakuza-maffiosos, "ormhuvuden", knark-, vapen- och kvinnohandlare...

Izabela Horn

2016-07-22

En mycket intressan dokumentär roman som ger en helhetsbild på den organiserade brottsligheten.
Tyvärr e visa kapitel bättre än andra.

Jesper Åström

2012-07-14

En väldigt intressant bok men också väldigt rörig tycker jag. Det känns som att författaren försökte inkludera alldeles för mycket vilket gör att det för min del blir väldigt rörigt och svårt att hänga med i svängarna. Sen fanns det vissa delar som var mer intressant än andra. Plus att den var lite tråkigt skriven. Den lyckades inte riktigt få mig engagerad utan det tog väldigt lång tid för mig att ta mig igenom boken. Får en stabil 3a i betyg.

C L

2011-08-16

Från Ryssland och baltstaterna, till Afrika, Indien, Sydamerika, Brasilien, Japan och Kina reser man i den undre världen. Mycket intressant och informativ läsning!!

Mats Blom

2010-10-19

En intressant bok som tar ett helhetsgrepp på den organiserade brottsligheten över världen. Naturligtvis får man inte med allt, men ger ändå en inblick i de kulturella skillnader som finns i olika världsdelar.