Maze runner - I dödens stad

Dashner, James

| 2015

De har tagit ifrån Thomas allt: hans vanliga liv, hans minnen och nu hans enda vänner. Världen är full av kaos och han har skaffat sig övermäktiga motståndare. Men Thomas fiender vet inte att han har fler minnen av sitt tidigare liv än de tror. Han minns tillräckligt mycket för att veta att man har ljugit för honom. Tillräckligt mycket för att göra uppror.Thomas överlevde labyrinten. Han överlevde vansinnets öken. Han är redo att ge vad som helst för att rädda sina vänner. Men sanningen kan vara det som slutligen krossar honom.Missa inte det skrämmande slutet på den dystopiska serien Maze runner! Den fantastiska framgången som även gjort succé som film.

josefin nyman

2023-05-27

Spännande och lagom läskig. Sträckläste, men blev kanske inte lika sugen på att läsa fortsättningen av serien.

En bra dok och dra film den handlar om en stad och en grupp som ska undersöka en stad och det är zombies där.

Idas Recensioner

2019-11-13

En helt okej bok, men gränsen till långtråkig. Man orkade inte riktigt följa med berättelsen tillslut. Något överdriven handling.

2018-12-15

Maze runner. En bok (och film) som jag har hört väldigt mycket om. När jag hittade den på bokrean 2015 så var den ett självklart köp. Sedan har den stått där och samlat damm. Nu när jag äntligen har läst den så kan jag, som vanligt, inte låta bli att fundera på hur många bra böcker som står olästa i hyllan. Läs mer på min blogg

2017-09-28

Verkar som att recension och betyg på ettan och trean hamnar på samma ställe. Det här gäller alltså bok 3. Dock ungefär samma kritik som tidigare.
Alltför mycket trist machosnack och sätt. Annars rätt så spännande. Inte lika överdrivet brutalt som bok nummer 2.

2017-08-23

Ganska spännande berättelse med flera intressanta karaktärer. Tycker nog mest om Newt och Mino. Är dock något som känns lite platt med den vilket gör att trots att jag gärna läser mer och snabbt kan jag inte ge den ett högre betyg än tre. Kanske är det de väldigt enkla relationerna och att det är mycket machokänsla över boken. Jag kommer dock fortsätta att läsa för att få veta hur det går för gänget.

Ja älskar denna serie

Super bra

Julia Billstein

2015-10-04

Inte särskilt imponerande språkligt men efter några sidor, när jag fastnat för handlingen, tänkte jag inte så mycket på det. Handlingen är det som lyfter boken. Det finns många spännande scener där det går fort att läsa och man sitter och spänner axlarna för man tror att något otäckt ska hända. Handlingen verkar också väldigt välkomponerad med många hemligheter. Jag blir väldigt intresserad av den här dystopiska världen och vill veta mer.

Kim M. Kimselius

2015-09-02

Maze Runner I dödens stad av James Dashner

De har tagit ifrån Thomas allt: hans vanliga liv, hans minnen och nu hans enda vänner. Världen är full av kaos och han har skaffat sig övermäktiga motståndare. Men Thomas fiender vet inte att han har fler minnen av sitt tidigare liv än de tror. Han minns tillräckligt mycket för att veta att man har ljugit för honom. Tillräckligt mycket för att göra uppror. Thomas överlevde labyrinten. Han överlevde vansinnets öken. Han är redo att ge vad som helst för att rädda sina vänner. Sanningen kan vara det som slutligen krossar honom.

Mitt bestående minne av den här boken är att de ständigt är på väg någon annanstans. De är jagade, de springer för livet, de blir tillfångatagna, förrådda, svikna. Jag lider med Thomas, samtidigt som jag ibland blir arg på honom. Eftersom jag känner de här känslorna har boken gripit tag i mig och jag läser tills boken är slut.

Det här är den bok jag tycker minst om i serien Maze Runner.

Katarina Strid

2015-08-09

Blev bättre och mer spännande ju längre in i boken man kom, men ändå är det inte en bok som stannar kvar och griper tag.
Vet inte om jag kommer läsa fortsättningen, kanske.
Gillar man dystopiska berättelser med unga vuxna så tyckte jag att både Hungerspelen, Divergent och Legend-serierna var bättre.

Sina J. Saouk

2015-06-22

Den här var inte alls lika bra som första delen, och jag tyckte inte att den hade någon egentlig handling. Det var bara pang pang och onödigt flängande överallt, och en stor del kändes meningslös. Det enda som gjorde att jag fortsatte läsa var att jag ville veta hur relationen mellan Thomas och Teresa slutade, bara för att sedan inse att hon dör sådär en minut innan de blir räddade. Det fanns ingen poäng med det, och jag undrar hur Dashner tänkte där. Alltså: meningslös tredje del som kunde ha kortats och bakats in med andra delen, som till stor del hade kunnat kapas av.

Sina J. Saouk

2015-06-14

En av de mest spännande böcker jag har läst, hade svårt att lägga ifrån mig den. Den naglade tyvärr inte fast mig från första sidan, men ju längre in i handlingen jag kom desto mer intressant blev det. Varje avsnitt avslutas med en cliffhanger. Såg filmen så fort jag hade läst ut boken, och nu ska jag läsa nästa del.

Maria B Hansson

2015-06-06

En omtalad ungdomsbok med en spännande story. Men jag tyckte språket var rätt torftigt, som om författaren gått på skrivarskola och lärt sig att stapla adjektiv på varandra för att beskriva miljöerna. En del liknelser gjorde att jag stannade upp och tänkte "ööh, va?", och då har man inte riktigt lyckats.
Men som sagt, en intressant grundstory, och jag tror att boken faktiskt gör sig bättre på film när man helt enkelt bygger upp miljöerna istället för att beskriva dem sådär lite fattigt.

Tessy .

2015-04-02

Handlingen är rätt så spännande, men språket är onödigt tramsigt.

Sanna

2015-03-30

Alltså jag gillade den! Den var väldigt spännande och hade några ljusa punkter. Beskrivningarna och språket var kasst dock. Väldigt lättläst men grym story. Man fick inget lässug av den precis, man kan lägga från sig den i en vecka utan att ens tänka tanken. Är också väldigt besviken över att den enda kvinnliga karaktären aldrig lyfts fram. Gillade även inte att killarna skämdes för att de grät?? Don´t like that. MEN även om det kommer mycket klagomål var storyn riktigt bra och cliffhangern på slutet var perfekt för att man vill läsa andra boken.

Sara Krondahl

2015-03-04

Jag är väldigt kluven. Framtidsdystopin som Dashner påbörjat är intressant. Men För mig räcker aldrig en bra idé, det måste finnas mer. Till exempel ett bra språk! Språket i "Maze runner" är nära värdelöst.Onyanserat, orealistiskt för Thomas i huvudrollen. Helt platt och tråkigt. Det var ganska många gånger som kanske tre meningar efter varandra sa exakt samma sak. Betalt per sida kanske? Sedan så är jag inte nöjd med hur den ENDA kvinnan i nästan hela boken lyfts fram som hjälplös i handlingar och tankar, tydligt och i undertext. Jag tycker dock som sagt att idén är kul och jag kommer förmodligen läsa vidare. Kanske kommer språk och genustänk tajtas till lite.

Anna Hedenstedt

2015-02-19

Grabbig cheesy dialog, töntigt macho könsroller (t.ex. att alla känner sig som mesar om de gråter - trots att de lever i den mest otänkbara skräck), dataspelsintrig som känns ganska krystad. (Och du, översättaren, hur ofta använder man egentligen uttrycket "Bra där" som kommentar? Inte tjugonde minut väl?)

Ida

2014-11-14

Jag har som regel att alltid läsa boken först, före jag ser filmen. I detta fallet såg jag filmen, förstod att det var baserat på en bok och eftersom jag tyckte att filmen var bra så ville jag läsa boken. Detta gjorde att jag blev besviken på boken. De skiljer sig på väldigt många punkter och filmen är inte trogen boken. Boken har korta kapitel och känslan är att det är till för att skapa ett driv. Dock så känns boken inte riktigt genuin. Jag har svårt att ta in många av scenerna eftersom miljöbeskrivningarna inte är speciellt målande, speciellt slutet blir jag inte riktigt klok på. Allt som allt så får man ändock en underhållande historia och jag kommer att läsa tvåan.

Nina Gustafsson

2014-09-22

B-ig Hunger Games -liknande historia som är mer som ett dataspel. Inget djup i karaktärerna. En hel del action men jag vill inte läsa vidare.

The Maze Runner är Flugornas Herre om den hade utspelats 70 år senare, med något äldre pojkar, och i mitten av en enorm labyrint istället för på en öde ö. Pojkarna har i The Maze Runner en något mer utvecklad intelligens än i Goldings variant (due to sin högre ålder), men skapar på samma sätt ett hierarkiskt ledarsystem där de som motsätter sig "ordningen" straffas med våld och ibland rentav med döden. Och likt Flugornas Herre väcker denna skapade samhällsordning tankar: för hur SKULLE ett hundratal halvvuxna män (eller ett fyrtiotal unga pojkar) möta en sådan verklighet som den de möter i respektive bok? Skulle de verkligen känna att det krävdes så extrema åtgärder att de måste döda de som inte håller med?

Frågorna som väcks är spännande. Hela The Maze Runner är otroligt spännande. Kapitlen är korta: hela tiden händer det något nytt. Det är just det jag älskar så mycket med genren young adult. Handlingen är ofta så rakt på, med fokus på personer, relationer och spänning.

(Btw, visst är Alby och Newt förälskade i varandra? <3)

Gudon Amaré

2012-11-16

Spännande, rolig och jag rekommenderar den verkligen !

Jenny Stenberg

2012-04-15

A-MAZE-ing! Det är spänning från första sidan och en bok man inte kan lägga ifrån sig. Man vet lika lite som Thomas om varför de är där de är och hur de ska komma ut ur labyrinten. En sträckläst bok för min del och jag vill bara börja på bok två på en gång. Hurra för dystopisk ungdomslitteratur!

Miriam T

2012-02-08