Matthandlare Olssons död

Wahlberg, Karin

| 2009

En man sitter på däcket på en färja utanför Istanbul. Han lutar sig mot relingen och njuter av de varma vindarna. Han är en lagom rund man i sina bästa år och han är inte beredd på att dö. Det brutala mordet på en svensk matthandlare på affärsresa i Turkiet blir upptakten till en historia om en okänd dotter, en exklusiv matta och - självfallet, när det är Karin Wahlberg som skriver - om den vardag och de drömmar som människorna vi möter under berättelsens gång både brottas med och hämtar kraft ur för att hantera den onda bråda död som drabbat dem. Kriminalkommissarie Claes Claesson som är nybliven tvåbarnsfar och borde vara hemma och ta hand om sin växande familj när han brådstörtat tvingas iväg till Istanbul för att gräva i en mördad matthandlares förflutna. Eller tvingas och tvingas, Turkiet har han alltid varit nyfiken på, men det dåliga samvetet gnager ... Överläkare Veronica Lundborg...

2019-02-20

Helt ok deckare som vanligt med Wahlbergs böcker.Hon skriver bra och persongalleriet är bra tecknat. Det lunkar på utan att det blir speciellt spännande men det är en bra avkoppling. Svag 3:a

Karin Johansson

2018-02-19

Bra, men aningen seg. Inte som Wahlberg andra böcker.

Anne Hansson

2015-03-07

Lite utanför Karins andra böcker, spånnande och bra men inte riktigt som hennes andra böcker

Håkan Lindgren

2013-04-05

Välskriven med lååångsaaam

Carina Svensson

2012-05-28

Lite annorlunda handling jämfört med de tidigare i serien, Den svagaste boken hittills, men det var jag förberedd på.

Carolina E

2012-02-15

Maria Klamas

2011-05-02

En bok som handlar om... ja vad handlar den om??? en matthandlare som dör... o så en massa människor runt omkring detta utan mål o mening överhuvudtaget, så obotligt trist bok... och motivet till mordet? och spaningen, utredningen, ja hjälp vilket sömnpiller!! Det är förvisso bokens enda styrka, som sömnpiller... jag som aldrig somnar i bussar eller på tåg har med hjälp av denna bok lyckats somna sittande - ja det är väl den cred boken ska ha... usch o fy o blä!

Sofia Rylander

2011-04-27

Jag har läst flera böcker av Karin Walhberg och tycker om henne men har inte blivit speciellt exalterad över någon av hennes tidigare böcker. Denna tycker jag har något de andra saknar, lite twist, starkare story, klara personporträtt. Dock är den något segdragen tidvis.

Maria Johnson

2011-02-27

Wahlberg har en förmåga att måla upp trovärdiga personporträtt på karaktärerna i sina böcker. Kommisarie Claes Claesson är synnerligen sympatisk.

Lotta Svensson

2011-02-19

Jag tycker att denna bok innerhåller vad en deckare ska innehålla. Tycker att man alltid kan lita på Karin Walbergs böcker. De är oftast bra.

Minns du den där underbara känslan när din mamma läste högt ur en bok innan du skulle somna - hur du sakta sjönk in i en annan värld. Hur du slöt dina ögon och svävade in i litteraturens hemliga trädgård. Och hur tomt det kändes när mamma slutade läsa, lampan släcktes och allt blev tyst. Alla oavslutade meningar som hängde kvar i mörkret...

Som vuxen har jag nu ljudböcker som ger mig något av samma effekt, förutom att jag idag alltid somnar ifrån dem och måste börja om och om igen - vilket kan ha sin poäng, om det är en bra bok. Men det är helt avgörande att den som läser har rätt röst och rätt framförandesätt. Min mamma läste med en något monoton och oengagerad röst som gav mig möjlighet att själv dramatisera och färgsätta berättelsen i fantasin. Det är också detta mer objektiva och distanserade framförandesätt som jag idag tycker är det bästa när det gäller uppläsningar av böcker. Om någon lever sig in allt för mycket i texten och blir teatralisk orkar jag inte lyssna vidare, då stänger jag av både bildligt och till slut bokstavligen. Den som läser en text ska helst vara en berättaresom okommenterat överlämnar  texten till lyssnaren för fri tolkning. I Sverige har vi de två proffsen Tomas Bolme och Torsten Wahlund. Deras mörka röstlägen har en både lugnande och laddande effekt - perfekt för deckaruppläsning.

Torsten Wahlund läser Karin Wahlbergs senaste deckare http://knuff.se/isbn/9789179538576/matthandlare-olssons-doed%22%3Ehitta%20vad%20andra%20bloggare%20skriver%20om%20Matthandlare%20Olssons%20d%C3%B6d%20av%20Karin%20Wahlberg%3C/a%3E" style="text-decoration: none; color: rgb(250, 0, 77); ">Matthandlare Olssons död. Bara dess titel får mig att rysa av välbehag. För visst associerar man genast till Ture Sventon - en av min barndoms stora färgrika läsupplevelser. Och mycket riktigt...

Mkt bra men inte riktigt så fängslande som förf. tidigare böcker i serien!

Ing-Marie Haglund

2011-01-23

Seg och lång mittendel, men det tog sig på slutet.

Charlotta Rylander

2011-01-05

Helt ok deckare. Men fick hon verkligen ihop alla trådarna på slutet

Jag tycker hon skriver jättebra och trots det är en deckare känns det mysigt

Karin Karlsson

2010-05-27

Lättläst, dock kanske inte historien var hennes bästa.

Pia Stendahl

2010-04-23

Precis som de tidigare böckerna är denna bok lättläst och rätt fram. Det är lite mindre fokus på sjukhusmiljön i denna bok än de tidigare. Jag kan sakna sjukhusmiljön lite grann. Mest för att Karins skildringar av den känns trovärdiga och nyanserade.

Miljöerna är även i denna bok beskrivna på ett målande och levande sätt. Det är nästan som om man kan se folkmyllret i basaren. Känna hur kryddornas doft fyller näsborrarna och hur smaken av det söta teet känns på tungan.
Människorna beskrivs på ett sätt som känns trovärdigt och genuint. Det känns som Karin själv tycker om sina karaktärer vilket smittar av sig på läsaren. Precis som i många andra svenska deckare är det ett stort fokus på personernas privatliv vilket jag inte har något emot. Det är roligt att läsa om karaktärer som man ”känner”.
Det tar lite tid innan historien sätter fart och intrigen i boken känns inte speciellt originell. Boken är också lite onödigt blodig i slutet. Men trots detta tycker jag att boken är läsvärd. Den känns som en bok som passar alldeles utmärk att koppla av med när man sitter uppkrupen under en filt i soffan. Eller varför inte i hängmattan i sommar.

Uppläsare för boken är Torsten Wahlund. Han gör en bra uppläsning av boken med ett nyanserat tonfall och med samma klarhet som alltid.

Läs gärna fler av mina ljudboksrecensioner på www.bokbrus.se.
/Pia

Karin D

2010-04-10

Jag blev besviken på boken - har läst Wahlbergs övriga och tyckte att denna inte levde upp till förväntningarna. En del lösa trådar som aldrig nystades upp, helt onödigt frosseri i brutal misshandel, nej, Karin Wahlberg kan bättre. Jag ger boken en trea för skildringarna av Turkiet.

2010-04-09

Denna boken lyfte aldrig riktigt. Har gillat hennes tidigare böcker men den här historien berör inte mig alls.

Camilla Forssén

2010-04-07

Helt OK bok men ingenting som man minns. Saknar info om den misshandlade kvinnan. Känns som en lös tråd som lämnades hängande. Drar ner betyget.

Kenneth Olausson

2010-03-02

Matthandlaren dör i kapitel ett. Mördaren avslöjas i kapitel 63 och den stora hemligheten i en därpå följande epilog. Vad som i övrigt sker är att man som läsare får kalla kårar utmed ryggraden av författarens oförmåga att sy ihop en någorlunda trovärdig story och att använda sitt instrument, dvs svenska språket.

ingrid lindahl

2010-03-01

typisk kvinnligt sätt att berätta: relationerna och människorna presenteras utförligt

Absolut Karin Wahlbergs bästa bok!

Lena L

2009-12-26

Lagom småputtrig juldeckare. Kanske lite väl mycket ytlig mattkunskap. Och vart tog den misshandlade Tina R vägen eller missade jag det när hela historien skulle nystas upp på slutet där även en stackars oskyldig granne till offret fick sätta livet till. Det var alldeles för rörigt på slutet.

Eva Bommelin

2009-12-19

Den här boken var inte den bästa som Karin Wahlberg har skrivit. Inte spännande alls och jag tycker att hon hoppade över mycket när de skulle gripa gärningsmannen. Hon har tagit reda på+ mycket om mattor men inte övertygad att det håller.

Merete Madsen

2009-12-04

Mycket om Turkiet, som en skolbokstext, gör att jag undrar om författaren har träffat en turkisk man..men all denna info gör att boken haltar och haltar och haltar.

Anne-Lie Månsson

2009-11-25

Kul med en lite annolunda vinkling än jag är van vid.
Mordet som sker i Istanbul och samarbetet med den turkiska polisen. En liten kärlekshistoria som är under uppsegling mitt i all bråd död. Och så lite familjeliv förstås. En del lärde jag mig också om mattor . Helt ok läsning.

Louise A

2009-11-23

Helt ok, Wahlberg fortsätter i gammal god stil. Annorlunda story än vad hon brukar skriva.