Mats kamp

Jonsson, Mats

| 2011

Föräldraskapet, mansrollen och problemen med att få vardagen som småbarnsförälder att gå ihop, är ständigt aktuella debattämnen. I självbiografiska serieromanen Mats kamp - uppföljaren till hyllade 90-talsskildringen Hey Princess - skildrar Mats Jonsson de här sakerna på ett lika roligt som smärtsamt självutlämnande vis. I Mats kamp får vi sitta med när han och hans livs kärlek Victoria väger för- mot nackdelar med att bli föräldrar, veta varför Mats svimmade under ultraljudet och delta i förlossningens dramatik. Efter det första omtumlande året möter den lilla familjen en verklighet som inte går ihop, och Mats kamp blir en brutalt ärlig föräldrabok för alla som egentligen hatar föräldralitteratur. Samtidigt är boken ett glödande angrepp på det nya Sverige där familjen ses som ett företag och statusjakten styr våra liv. Mats kamp genomsyras också av svart humor och en pappas outsinliga kärlek...

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Nu är Mats vuxen men berättelsen fortsätter, eftersom livet rullar på! Mycket bra och träffsäkert om att räcka till åt alla!

Niklas Lövgren

2016-09-04

Ingen knäcker mig som Mats Jonsson. Mänskligheten, värmen, empatin. Sveriges bästa serietecknare (ihop med Gunnar Lundkvist).

Enorm igenkänning och bara så himla bra. Fantastisk.

Joakim Roos

2014-03-06

Snudd på en femma. Pricksäker och värmande. Hög igenkänningsfaktor.

Lars B.

2014-02-22

Vilken bedrift av Mats Jonsson! Ett måste för alla blivande pappor, nyblivna pappor och alla andra pappskallar.

Jenny Stenberg

2012-12-29

Mats, du blir bara bättre. Så rörande, upprörande och bra skriver och ritar du. Jag tycker så mycket om att läsa denna bok.

Fredrik Broberg

2012-11-26

Mysig och känsloladdad skildring av "ung vuxen i SOFO" som skaffar barn. Vissa roliga igenkänningsdetaljer för mig. Fulsnyggt tecknat. Bra alternativ bok för förstagångsföräldern.

Mia Hansén

2012-10-29

Fin, helt klart. Betydelsefull och jag lär mig, övertygas än mer i att världen inte riktigt står rätt till... Gråter, och känner lyckorus. Helt klart Jonssons bästa, annars har jag bara ok gillat Pojken i skogen.

Max Lundberg

2012-10-11

Jonsson behandlar mycket; sluta röka, festandets meningslöshet, korrekturläsa tvspelstidningar och såklart att skaffa barn. Väldigt bra och fungerar dessutom som en direkt uppföljare till Hey Princess. Blev berörd.

Thomas R

2012-06-20

Jag började faktiskt nästan att gråta på tåget hem idag när jag läste denna - skaffa/föda/få/ha barn-biten, samlivet-biten... (En utmärkt guide till/för blivande föräldrar faktiskt)

Ida Larsson

2012-06-18

Är antagligen för ung för att uppskatta den här boken fullt ut. Fascinerande självutlämnande, men väl navelskådande.

Inte särskilt bra tecknat, men desto bättre berättat. Ärlig samtidsskildring.

Emma Salomonsson

2012-01-13

Jag skrattar högt o gråter stilla. Fantastiskroman för 70talister i storstan med småbarn,
som jag Andreas...och Mats alltså.

Lotta Berling

2011-12-31

Inte så lysande som jag hade förväntat mig. 3,5 kan den få. Tycker att det blir lite för mycket privat dagbok ibland, mest av intresse för Mats själv och hans närmaste. Men bitvis bra, och den har sina poänger som ett dokument över tiden och samhället vi lever i.

Sarah Markensten

2011-12-05

Jag älskar den här boken!

daniela wilks

2011-10-07

jättebra! som förväntat :)

Malin H

2011-10-05

allt funkar - dödsångest, livsångest, samhällsångest. men finast var kärleken till barnet - och skildringen av graviditet och förlossningen. plus paketerat i hårdaste samhällskritiken. man måste gillat.

Patrik Klingberg

2011-09-27