Maträtternas historia

Wärnåker, Ted

Varför heter salladen Caesar? Vilken prinsessa har vi att tacka för tårtan? Och vem frestade egentligen Jansson? I denna bok finns historierna bakom ett femtiotal av våra mest kända svenska och internationella maträtter, såser och drycker.Kände du till att namnet på maträtten Carpaccio kommer från en venetiansk 1500-talsmålare? Att den nuvarande svenske kungens mamma gett sitt namn till gatukökskedjan Sibylla? Eller att Tore Wretman serverade den första planksteken på lyxkrogen Stallmästaregården?Boken Maträtternas historia är fullmatad med kulinarisk historia som tar läsaren tillbaka till när allt hände. Författaren Ted Wärnåker har använt historiska kokböcker, gastronomiska biografier, intervjuer och annat material, för att ge oss bakgrunden till hur våra vanligaste maträtter tagit sig hela vägen från där allt började till en meny nära dig. Citat om boken:Steffo Törnquist,...

Martin Johansson

2020-05-20

Fick denna i födelsedagspresent och tycker den är riktigt skön. Är kock och det känns som man läst de flesta kokböcker, men detta var nått nytt.

Hanna Andersson

2020-05-15

Precis lagom långa berättelser på 1-2 sidor om historia maträtter och legendariska restauranger. Roliga och intressanta fakta. Hade dock önskat bilder men det är ju bara att googla.

Marianne Skoglund

2020-03-16

Kul gastronomisk historielektion! Fragmentarisk bok som går utmärkt bra att läsa i korta sekvenser när andan faller på. Den här köper jag nog ett eget ex av.