Maträtternas historia

Wärnåker, Ted

Bakom våra vanligaste maträtter finns ofta en historia som är värd att berätta. Vem frestade Jansson? Flög verkligen Jacob? Vilken prinsessa har vi att tacka för tårtan och har Wallenbergaren något att göra med den kända svenska finansfamiljen?Vem kunde tänka sig att en vanlig Caesarsallad har sitt ursprung i den mexikanska gränsstaden Tijuana; att Tore Wretman serverade den första planksteken, Toast skagen och Rhode Islandsåsen eller att den nuvarande svenske kungens mamma gett sitt namn till gatukökskedjan Sibylla? Här får vi även läsa om sushins intåg på den amerikanska västkusten efter andra världskriget och hur det gick till när Hasselbackspotatisen skapades."Ernest Hemingway har haft skrivarlyor med närbelägna stammisbarer runt om i världen. I Havanna hette barerna Floridita och La Bodeguita del Medio, i Key West var stammishaket Sloppy Joe's. När Hemingway skrev sin roman "Över...

Fick denna i födelsedagspresent och tycker den är riktigt skön. Är kock och det känns som man läst de flesta kokböcker, men detta var nått nytt.

Precis lagom långa berättelser på 1-2 sidor om historia maträtter och legendariska restauranger. Roliga och intressanta fakta. Hade dock önskat bilder men det är ju bara att googla.

Marianne Skoglund

2020-03-16

Kul gastronomisk historielektion! Fragmentarisk bok som går utmärkt bra att läsa i korta sekvenser när andan faller på. Den här köper jag nog ett eget ex av.