Matrevolutionen

Eenfeldt, Andreas

| 1905

Vi är inne på 2010-talet. Världen är fetare än någonsin, offer för en epidemi av fetma och diabetes som tog våldsam fart under 1980-talet.Undvik fett! Under ett par decennier har fettskräcken härskat över kostråden. Det fanns bara ett problem. Vi blev inte smalare eller friskare. Vi gick upp i vikt, behövde mer medicin för blodtryck, blodsocker, kolesterol, värk och annat. Vi blev helt enkelt fetare och sjukare när vi försökte leva hälsosamt.Vill du veta vad du ska äta för att hålla dig frisk och smal? Läs den här boken. Den handlar om en alternativ teori om mat, hälsa och vikt. En teori som nästan glömdes bort under fettskräckens tid, men som nu växer sig starkare och starkare. Den är fascinerande.På senare tid har allt fler läkare och kända professorer insett lågkolhydratkostens alla fördelar. I Matrevolutionen visar läkaren Andreas Eenfeldt att det inte längre finns några vetenskapliga...

Rama Pujara

2020-06-14

Intressant och omvärderande bok

Cecilia Jensgård

2018-09-15

En bok för endast frälsta. Vetenskapligt underbyggd? Tveksamt. Jag är någon som gick ner 80 kg med Low Carb så jag ifrågasätter inte att en sån diet kan funka för viktnedgång (för vissa, inte alla) - och det bevisar ingenting. Detta är inte svaret på allt. Och det här förhållningssättet är INTE vetenskapligt. Det värsta är att folk läser det och sen är de helt inne på att detta är sanningen och allt annat är uteslutet. Blir vansinnig på sånt här.

Erica S

2017-01-25

mycket bra och läsvärd även om han sa mycket som jag redan visste som lchfare och sockerfri. socker är ändå skit för kroppen så varför äta det.. borde utrotas hela sockerhyllan i affärerna

Maria Myrberg

2015-08-08

Mycket bra bok som sätter de flesta gamla föreställningar ur spel!

Å

Åsa Arveberg

2014-09-22

En bok ALLA borde läsa oavsett om man tror på LCHF, GI eller inte. Bra med förklarande studier om hur vi borde göra för att ta hand om vår kropp och hur vi bör äta.

Kim M. Kimselius

2014-09-17

Det här var en mycket intressant bok, som jag tagit god tid på mig för att läsa. Mycket på grund av att jag verkligen ville komma ihåg allt jag läste, men också på grund av att livet rusar fram i turbohastighet just nu. Direkt efter jag hade läst den här boken läste jag Hjärnkoll på vikten, som jag recenserade för några veckor sedan.

Tillsammans fick de här böckerna mig att övergå till LCHF-kost på försök, eftersom jag under ett par års tid haft återkommande feberattacker som sänker mig ett par dagar. Läkarna hittar inget fel, så jag har försökt att själv tänka efter vad det kan bero på.

I Matrevolutionen får jag lära mig att socker kan ge kroppen ett konstant inflammationstillstånd. Okej, då kanske febern kommer därifrån, tänkte jag. Därför testar jag nu LCHF.

Boken talar om betydligt mycket mer än så. För många är det en bok man ska läsa om man vill gå ned i vikt. Jag gick ned 2 kilo på några dagar när jag började med LCHF, även om det inte var syftet med omläggningen av kosten.

Den här boken har allt det jag sökte efter och jag rekommenderar den varmt.

Kim M. Kimselius

2014-09-17

Den här boken har allt det jag sökte efter och jag rekommenderar den varmt.

Gunvi Lundqvist

2014-09-04

Läsvärd och mycket övertygande i sin ståndpunkt gällande fett!!! Gillade oxå att lyssna till honom hade ingen aning att han var så ung och med så mycket kunskap i ryggsäcken. Rekommenderas åt alla som är intresserad av mat och hälsa.

Sina J. Saouk

2014-04-06

Trovärdig rakt igenom med alla "bevis" och hänvisningar. Den är intressant och spännande, som att läsa en roman och inte en faktabok. Om man ska läsa en enda bok i hela sitt liv så ska man läsa den här.

Carolina E

2013-01-13

Jag är en av alla de som har fått inbankat i huvudet att fett är farligt, dessutom blir jag äcklad av för mycket fett och kan varken äta bearnaisesås eller majonäs. Jag är en av alla de som bidrar till en marknad full av lightprodukter. Jag dricker lättmjölk, använder mini cremé fraiche och köper lättfil. Samtidigt äter jag pasta flera gånger i veckan, har ett godisberoende och äter bröd till frukost varje dag. Jag gör precis allt det där som Andreas Eenfeldt menar att man inte ska.

Jag är inte tjock men heller inte smal. Jag har bantat med hjälp av svält, gått upp och ner i vikt och jag har försökt räkna kalorier - allt utan resultat. Jag inte bara äter fel utan jag gör också fel. Däremot är jag inte bakåtsträvande och jag är alltid beredd att testa på nya saker, därför överväger jag nu att testa på det här med LCHF ett tag, några veckor borde man klara. Jag har sett framgångssagorna, nu har jag läst bevisen (även om jag förstår att boken plockar fram de studier som har visat på rätt resultat) och jag är nu beredd att agera. Det som är en smula negativt med den här boken är att den är lite tjatig och upprepande, precis som en reklam som till sist ger resultat när man sett den tillräckligt många gånger. Men har man fortfarande tvivel efter att ha läst den här boken så finns en gedigen tilltagen referenslista där man kan söka vidare efter information och bevis.

Matilda Krig

2013-01-05

Ja, alltså. Den var ju lärorik och bra, och jag tror till och med jag köper vad han säger. Men som författare? Hemsk. Störde mig på för korta meningar, stolpig text mm.. Ingen fröjd att läsa direkt. Men som sagt, lärorikt var det ju förstås.

Marina Trenkoska

2012-09-29

Läs, läs, läs!!!!

Marita Ryen

2012-09-26

Intressant och lärorik. Läs den!

Amanda Engström

2012-05-06

Alla måste läsa denna bok! Folk måste inse vad de egentligen är för skit mat vi stoppar i oss! Andreas visar allt i denna bok hur saker och ting gått till för att lura oss att äta fel och bli sjuka. Jag kommer att rekommendera denna bok till alla!

Thinka Berg Sköld

2012-01-16

Läs- och tänkvärd.

Elin Rickmarker

2011-11-27

Lättläst och mycket lärorikt!! Ett måste för alla.

Frank Thorén Hall

2011-06-23

Mycket läsvärd!

Intressant tolkningar!

Susanne Rydvald

2011-03-24

Eenfeldt kan bli så aggressivt i sitt skrivande att man kan få känslan han sätter en i finkan om man inte gör som han säger. Han är föraktfull mot allt annat som inte han kommer med men saknar ändå riktigt bra fakta.

Intressant vinkling av vårt moderna födointag och mat vi är skapta för.

Karin D

2011-02-01

Nja... ämnet är toppen och jag är anhängare av LCHF, men jag gillar inte bokens upplägg - delvis som en vetenskaplig skrift (lite för mycket fotnoter och torftig fakta); delvis som ett rabiat upprop där författaren fördömer allt som inte pekar i samma riktning som hans tes.