Matilde

Rudberg, Denise

| 2006

Denise Rudberg är tillbaka! Efter succén Jenny S kommer en roman om Stockholms konstnärsjetset. Matilde svänger in genom grinden till sitt lilla hus på Mariaberget med de två döttrarna i baksätet. Hon suckar lyckligt över den oas i tillvaron det lilla huset blivit då hon efter skilsmässan desperat behövde en plats att finna sin jämvikt igen tillsammans med barnen. Att bryta med Sebastian var en nödvändighet för hennes överlevnad men samtidigt hennes största sorg i livet. Först nu, fyra år efter separationen, känner hon sig mogen att göra något för sig själv igen och hon har börjat skriva på en roman och till och med sagt upp sig från jobbet på reklambyrån. Men skrivandet har gått trögt på sista tiden och ger henne mest ångest, och inte blev det bättre av att falla för den framgångsrike författaren Adrian på skrivarkursen. Som tur är finns barndomsvännen Tomas där med sina...

Christina Johansson

2020-12-20

Väldigt lättläst men saknade helt någon story som intresserade mig,

Isabelle Jonsson

2019-04-04

Lättläst och trevlig

Ellinor Karlberg

2014-06-04

När jag läst klart undrar jag varför jag läste överhuvudtaget men vet ju egentligen. Det är lite förströelse på flyget

Liselotte Wijkmark

2012-03-11

Jag aldrig läst något i denna gengre tidigare. nej nu ljuger jag som liten sparade vi gamla Allers på landet och där läste jag Barn 103, tror den hette så. Detta är samma stil, chock lit... Struntprat är inget att förakta alla behöver vi vila, fly från vardagen. Undrar iallafall om detta inte är något av det sämre jag läst. Jag menar att Barn 103 var för mig som barn en ny värld att upptäcka men som vuxen med diverse livserfarenhet tycker jag att detta var illa hopkok......

Sofies bokblogg

2012-02-28

Lite för mycket snobbrikedom och lite för många separerade par eller par som är påväg in i separation. Men hyfsat välskriven och mysig!

Lena A

2011-11-15

Linda Joona

2011-07-28

En bok att läsa om man vill ha något lätt.

Felicia Dahlqvist

2010-12-09

Alltså, det är ju förutsägbart och inte särskilt bra. Men jag tycker ändå att den är värd en trea.

Elin Segerlind

2010-12-03

En av Denises sämre böcker. Jenny s är mycket bättre.

Lena Persson

2010-11-01

En skvallertidning i bokform - tråkiga och "onödiga" beskrivningar av Östermalm, drinkar, märkeskläder ,societetsvanor etc... med vissa ljuspunkter men man vet redan tidigt hur det ska sluta!Kunde knappast hålla mig vaken!

annika åberg

2010-07-16

väldigt lättläst men en bok som inte gav mig någonting alls, så jämfört med de fem andra böckerna av Denise Rudberg som jag läst så var den här riktigt dålig

Helena Eriksson

2009-11-14

Tack, men nej tack Denise Rudberg. Det duger inte ens att fylla en krönika med långrandiga beskrivningar om östermalmsvåningar, champagne, dior, caffe latte om du inte har en grundstory. Luft och stor gäspning. Läst i bokklubben.

Mia Dahlstrand

2009-08-11

2007-07-28
Matilde vill bli författare, men det är inte så lätt som hon trodde. Rolig.

Tycker nog att Jenny S var snäppet bättre. I Matilde så tycker jag nog att allt gick lite för lätt. Skall dock läsa Åse också så helt oäven var inte boken.

Karin Karlsson

2009-06-12

Denise skriver enkelt och roligt, men samtidigt är det allvar och kärlek. Personligen tycker jag boken har allt som jag gillar.