MATILDA

Dahl, Roald

| 2005

Matilda is an exceptional girl, but her parents think she is just a nuisance. When one day she is attacked by her odious headmistress, Miss Trunchbull, Matilda discovers she has a remarkable power with which to avenge herself! The captivating storyof an unforgettable girl, is fully dramatized here for Puffin Audiobooks.

Denna bok passar en person som gillar lite roliga böcker. Jag trodde att den skulle vara roligare. Men annars en bra bok!

bra

2021-12-02

baken handlar om en tjej som heter Matilda. Hon har dumma föräldrar som inte behandlar henne så bra. Dom är egostiska och bryr sig inte om deras ända dotter Matilda. En dag börjar Matilda på en skola med en dum rektor som misshandlar barn. Men Matilda är inte som alla barn i hennes klass. Hon kan nemigen läsa och är otroligt smart på matte och i skolan.

boken är super bra,spännande och rolig på samma gång. Jag ger boken 5/5 stjärnon //Minnah från kyrkskolan:)

Järnåkra 4b

2021-10-26

jätte bra bok

Järnåkra 4b

2021-10-26

jätte bra bok

4A, IES Östersund

2021-10-13

Rolig, spännande men en dum rektor.

den är rolig lite spännande

4B Svandammsskolan

2021-10-04

Mathilda är sju år och supersmart och kan med tankekraft förflytta saker. Hennes föräldrar bryr sig dock inte om henne och är så elaka att hon flyttar till sin snälla fröken. Boken var bra och rolig.

Joel Sjögren

2021-09-27

Top

Balltorpsskolan 4A

2021-09-23

den va bra. Fast ibland blev man ledsen eller glad.

2021-09-23

det är en bra början,handling och slut den är spännande,rolig och intressant och författaren skriver bra böcker.

Boken var jättebra!

2021-09-17

Jag tyckte boken var jätte rolig !!, jag har sett filmen som var ennu roligare och bättre!!! Agnes!!!!

2021-09-17

En bra och rolig bok Sophie

2021-09-15

Jättebra och rolig bok, men hemskt att Matildas föräldrar är så taskiga mot henne.

2021-06-28

Matilda var jättebra men hemsk - Alfred, 9 år

2021-06-28

Matilda var jättebra men hemsk - Alfred, 9 år

2020-01-18

Matilda var lite sorglig men ändå bra. - Astrid 9 år

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Det här var min godnattsaga som liten. Hade den på kassettband och herregud vad jag älskade den! Jag ville vara lika tuff som Mathilda. Och tack till mamma som gav den till mig :)

Therese

2019-01-05

Spännande bok som funkar för både barn och vuxna. Den är rolig och författaren har ett väldigt bra språk.

Jag har läst Matilda av Roald Dahl med illustrationer av Quentin Blake tillsammans med mina pojkar som är åtta och tio år. Matilda är en flicka som är ovanligt smart. Redan innan hon börjat skolan så har lärt sig själv att läsa och har läst klassiker av t.ex. Tolkien och C S Lewis. När hon börjar i skolan får hon en fantastisk lärare som heter fröken Honung. Hon upptäcker snart Matildas intelligens och ger henne riktigt avancerade mattetal som Matilda löser lätt genom huvudräkning. Fröken Honung försöker uppmärksamma både Matildas vidriga familj och den förskräcklige rektor Domderasson på vilken otroligt begåvad flicka Matilda är. Ingen av dem är intresserade, Matildas familj är ärligt talat inte alls så intresserad av Matilda. Rektor Domderasson behandlar Matilda och andra barn på ett fruktansvärt sätt. En dag upptäcker Matilda att hon har en övernaturlig kraft som hon väljer att använda på ett riktigt finurligt sätt… Vi tycker alla tre att den här boken är jättebra! Den är dock riktigt otäck emellanåt, men innehåller också mycket humor och en fin historia. Behagliga teckningar i svart och vitt förstärker historien och dess karaktärer. Boktips!

2016-09-26

Jättemysig barn och ungdomsbok med värmande slut. Tyckte den här var betydligt bättre än Kalle och chokladfabriken som jag fann överreklamerad, men ändå inte lika stark som Roald Dahls: Häxor. En 4:a alltså i betyg från mig!

Therese Östman

2014-06-30

Fjärde gången jag läser den, kanske lite för mycket, men den är så underbar. Betyg: 3,5

Linda N

2014-01-09

Favorit bland Roald Dahls böcker

Märit Wallin

2013-12-15

Åh, vilken spännande och tankevärd bok! Mina elever älskar den!

jessica hardiman

2012-09-04

helt underbar bok

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Älskade boken när jag var mindre

Anna Lindström

2012-05-07

Åhh så charmig! Yngsta dottern sa att den var jättebra och jag håller med :)

Amanda Wide

2012-02-16

En av de få böcker jag läst många gånger, både läst den som vanligt och lyssnat på ljudbok. Älskar den lika mycket nu som när jag var liten!

Annelie S

2012-02-01

Galet annorlunda bok, min dotter älskade den !! Finns som film också, men svår att få tag på....

Kamali 

2011-10-30

Söt, rolig och lite sorglig (men kanske bara för vuxna?) berättelse om lilla överintelligenta Matilda och hennes elaka familj.

Sofie Petersson

2011-03-03

Bra bok!! :D

Vera .

2010-10-17

Vi hade den som högläsningsbok i skolan och den är galen men ganska rolig. Svajig fyra.

Honey =)

2010-10-17

En stark fyra, vi har haft den som högläsningsbok i skolan.

A Bookaholic Swede

2010-09-02

En oerhört söt bok som verkligen tilltalade mig när jag var yngre då jag också älskade att läsa böcker, precis som Matilda, dock har jag en trevligare familj en vad hon har.

Maria Palm

2010-02-05

Vi har läst den i skolan och den var en favorit av många i min klass. Vi såg den på film i skolan också. Men den är rolig att läsa. Jag älskade den. Den är tjock men när man har börjat läsa i den så är den inte kort alls för den är så bra så man märker inte hur långt man har läst.

Maria Palm

2010-02-04

Den är jättebra. Jag tycker den är ganska tjock men den var rolig och spännande. Den är bra på fil också

Felicia Dahlqvist

2010-01-16