Mästerdetektiven Blomkvist

Lindgren, Astrid

| 1990

Det här är berättelsen om rosornas krig och kampen om Stormumriken. Under ett par hetsiga sommarveckor rasar striden mellan Vita och Röda Rosen. På de vitas sida kämpar riddarna Anders, Eva-Lotta och Kalle - den senare mera känd som mästerdetektiven Blomkvist - mot de röda riddarna Sixten, Benka och Jonte. Striden leder dem in i den mörka slagskuggan av ett brott, som för en tid skakar den lilla stadens lugn. Och mästerdetektiven Blomkvist, som just har bestämt sig för att överge deckarbanan, tvingas än en gång att ingripa. Boken ingår i ASTRID LINDGRENS SAMLINGSBIBLIOTEK, en vacker samlarserie som omfattar alla Astrid Lindgrens barn- och ungdomsböcker utgivna av Rabén & Sjögren.

Gullis lästips

2019-04-06

”Bullerbyn är det tre gårdarna Norrgården, Mellangården och Sörgården som ligger på den småländska landsbygden.
Där bor det sex barn, Lisa och Lasse och Bosse och Britta och Anna och Olle.

Våren har äntligen kommit till Bullerbyn och överallt växer det snödroppar och tulpaner, och i hagarna blommar tusen miljoner vitsippor och blåsippor. Alla barnen har mycket spring i benen och hoppar från vedbodtaket, rider på tjuren, leker kurragömma, seglar med barkbåtar, plockar blommor och hälsar på alla nyfödda djurungar.
En dag får Lisa en alldeles egen lammunge att mata med varm mjölk, något som visar sig vara lite mer krävande än hon trott.”

~ Vår i Bullerbyn är en riktig sagoskatt och jag gillar att bokförlaget satsar på att publicera denna klassiska barnbok i en ny utgåva som förtrollat barn i generationer och än en gång lär boken kunna locka den nya generationen att vilja sova på höskullen, plocka blommor och drömma om sin käraste och fiska kräftor och många fler andra vardagsäventyr.

Vår i Bullerbyn är en älskad klassiker i en ny vacker utgåva som kommer bli ett kärt återseende för de äldre vid högläsning och för en ny generation att uppleva. Det är en härligt stor bok med enkel och tydligt språk uppdelade i korta stycken där varje uppslag har fantastiskt vackra och detaljrika illustrationer i färg som skapar en perfekt harmoni mellan bild och språk.

Lilla Peggy

2019-04-04

PIPPI LÅNGSTRUMP GÅR OMBORD: Succé igen!

Lilla Peggy

2018-12-16

Kul bok. Fast jag undrar nog om barnen blir så värst väluppfostrade efter att ha läst och hört allt det här. Böcker har nämligen en förmåga att påverka väldigt mycket.

Sofia Andersson

2018-05-30

En riktig klassiker som håller generation efter generation.

Liza Stöllman

2018-03-20

annika åberg

2016-07-19

Älskade den när jag var liten och har den fortfarande kvar

Lilian Lidforss

2015-05-08

Otroligt bra barnbok! Men det ska vara orginialexemplaret!/Lilian

My.loved.books

2015-02-14

En Spännande bok av Astrid Lindgren. Tror inte man kan bli besviken på Astrid Lindgrens fina böcker!

Nicolina Jacobsson

2014-04-28

Girlpower galore!!! <3

sofia erlandsson

2014-02-13

Man får ett gått skratt när man lyssnar innan man ska somna

Teresia Kjellgren

2013-09-03

Är inte lika såld på Lotta som på andra av Astrid Lindgrens figurer, men det är ju ändå en Astrid Lindgren bok.

Maria Jönsson

2013-06-06

Astrid Lindgren, ingen kan skriva som hon. Underbart språk. En klassiker.

Annimoure Nilsson

2013-04-11

Min favorit som barn. Kommer ni ihåg de där plastade blanka sidorna? Jag kunde titta länge på första illustrationen på Lottas kvarter.

Barnen tycker precis lika mycket om den är som jag. Min dotter har till och med en egen "Bamsen". :-)

Jenny Majgren

2013-01-28

Älskade bilderna i denna boken, underbara illustrationer. Minns att jag var fascinerad av cykeln, men tyckte att blodet var lite läskigt.

2012-12-03

Detta var en fin liten julbok & vilken härlig jul barnen i Bullerbyn hadde

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Åh den tyckte jag om när jag var liten. Den funkar nu också! :-)

Maria Jönsson

2012-08-10

Spännande och kul. Äldsta dottern trodde jag skämtade när jag sa att Astrid Lindgren skrev krim men nu vet hon.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Det är BLOD, det är BLOD på min födelsedag, en sann klassiker!

Lilian Alaga

2012-03-12

Gillade den boken när jag var liten :)

Eva Sonesson

2012-03-12

Skulle vilja sätta en 4a men eftersom sonen 6 år vägrar att höra fen för att den är för hemsk blir det bara en 3a

2011-10-10

Min favoritberättelse av Astrid Lindgren och definitivt den berättelse jag kunde relatera mest till som liten.

Emma Karlsson

2011-08-17

Jag struntar i hur gammal jag är. Astrid Lindgren skrev fantastiska böcker för alla oavsett ålder. Och det här är en av de bästa hon skrev.

amanda hildur

2011-06-13

Läser just nu en kurs om barn och ungdomsdeckare och spänningslitteratur och Mästerdetektiven Blomkvist anses ju som the "Big Bang" inom området så den var först ut. Väldigt fin bok med framförallt många roliga citat! Själva intrigen i boken är inte speciellt spännande, det jag gillade mest är dialogerna och den vänliga men spännande "kriget" med de Röda rosorna, som är så himla fint beskrivet. Det är det vardagliga och barnens umgängeskrets och vardag som Astrid Lindgren är så bra på att beskriva, man vill vara en del av det själv!

Victoria G

2011-05-29

Lauren Childs illustrationer ger nytt liv till Astrid Lindgrens berättelse om Pippi. Helt fantastiskt!! Varför har inte den svenska originalversionen publicerats med dessa illustrationer?

Cicci Harström

2011-04-24

Jag är uppvuxen med Astrid Lindgrens berättelser, som så många andra i min generation. Men jag tror aldrig att jag läst första boken om Pippi tidigare. Jag har givetvis sett filmerna också så det är lite svårt att minnas vilket jag läst eller sett. I vilket fall som helst så drog jag på smilbanden flera gånger när jag läste boken t.ex. när Pippi får veta att det kostar pengar för att titta på cirkus. Hon tror att det kostar att "titta" så hon kniper ihop ögonen istället. Den här boken står till ålder 9-12 år, men jag skulle nog vilja säga att den passar bättre till barn 6-9 år. Jag har svårt att tro att det här är en bok som en tolvåring idag väljer att läsa. Den passar bra som högläsning och varje kapitel är en egen historia med en rubrik som talar om vad kapitlet ska handla om. I denna bok så nämns Pippis häst inte vid namn, vilket gör mig lite konfunderad, jag som alltid trott att han heter Lilla Gubben, men det kanske bara är i filmerna.

Fastän romanen är nästan 60 år gammal känns den väldigt modern eftersom handlingen år så rapp och så full med kreativa infall. Man kan inte annat än le av förundran för författarinnans inlevelse och uppfinningsrikedom.

Lotta Svensson

2010-10-15

Det var den första bok som jag fick som liten, jag var ej läskunning när jag fick den. Men mamma läste den för mig och sen när man kunde läsa blev den klart en favorit.

Niklas Jakobsson

2010-09-17

Tur att Lindgren ryckte upp sig litterärt senare i karriären, för det här är verkligen inte bra. Pippi är nästan lika irriterande och dryg som Karlsson på taket.

Niklas Jakobsson

2010-09-17

anitha östlund

2010-04-12

Det räcker att titta på teckningarna för att bli hänförd. Underbar bok!

anitha östlund

2010-04-12

Jag bodde i en by och vi var några barn i olika ålder som gjorde byn osäker. Behöver jag säga mer?

Elisabeth Nilsson

2010-04-11

En underbar pojke som vill så väl men gör det mesta fel. Han är charmig och smart, men förmågan räcker inte alltid hela vägen ;-)

Elisabeth Nilsson

2010-04-11

Allas vår Emil. Underbar bok!

Maria Nordström

2010-03-02

Detta är svensk jul för mig. Tyvärr inget jag kan leva upp till själv.

2010-01-07

Det här ska föreställa en fyra på Pippi Långstrump i Söderhavet, men det dyker upp som Emil och ljudbok etc etc

2009-12-18

Kom just nu ihåg de där raderna om ängeln som bar både ljusen och boken, hur gick det till :)