Mästaren och Margarita

Bulgakov, Michail

| 2006

Det är 1930-tal i Moskva när en mystisk främling dyker upp i staden. I hans sällskap finns en naken kvinna, en man i jockeymössa och en cigarrrökande jättelik svart katt. Märkliga saker börjar hända. Det är som om djävulen själv kommit till Moskva för att skapa oro och panik bland litteratörer, pampar och svartabörshajar. Bulgakovs klassiska roman som publicerades i slutet av 1960-talet är ett av mästerverken i den moderna litteaturen. Översättning Lars Erik Blomqvist.

2017-08-11

Oerhört meddragande berättelse med spännande detaljer som bara i sig skapar humor och karaktär. Intressant skildring av både djävulen, Jesus och Pontius Pilatus. Det var lite svårt att hänga med vilka karaktärer som beskrevs ibland på grund av alla de olika ryska tilltals- och smeknamnen.

Nils Thor

2017-07-17

En mycket egendomlig bok. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den. Somligt är mycket bra skrivet, medan annat verkar överarbetat. Den blir bitvis ganska långrandig. Och vad är syftet med romanen i romanen om Pontius Pilatus? Förmodligen skulle jag behöva läsa på om sovjetisk historia, speciellt författarnas villkor, för att få ut mer av texten.
Men jag vill gärna ge ett par extra stjärnor åt Tomas Bolmes suveräna inläsning. Det var den som fick mig att orka igenom hela verket.

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra!

Madame Medusa

2016-03-14

En skruvad historia som bitvis tappade mig, bitvis höll mig kvar. Vissa partier läste jag högt för min make och då levandegjordes texten på ett sätt som kändes tydligare och verkligare än när jag läste den tyst för mig själv. Bulgakov har ett detaljerat och beskrivande språk som kräver full närvaro för att få bilderna uppmålade på min inre kanvas. En komplicerad klassiker som behöver läsas långsamt och med full koncentration för att få alla frön och röda trådar på plats genom historien.

Jesper Svensson

2015-02-03

Mycket bra.

Sebastian Ersson

2014-12-11

Bästa boken jag läst i år. Fantastiskt välskriven, fantasifull och rolig. Mycket ledsen över att den tog slut och att jag aldrig mer kommer få möjligheten att läsa den för första gången.

Lars Willfors

2014-03-11

Trodde jag var öppen och mottaglig för den här under en längre resa, men tyckte att den överlag inte var någon höjdare alls. Kärlekshistorien och häxsabbatscenen är toppen, resten är mest förvirrande och uttråkande och verkar drivas av en sorts humor som går helt över huvudet på mig. Läste färdigt enbart för att jag inte hade något annat alternativ, annars hade jag lagt ifrån mig efter 50 sidor. Överskattad klassiker-klassiker!

Ingeborg Amnéus

2014-03-01

Underbar roman, dessutom mästerligt uppläst av Tomas Bolme.

Karl Rudstedt

2013-11-10

En favorit!

Sara Frimodig

2013-10-23

Helt skruvad historia, mycket konstigare än vad jag trodde att den skulle vara. Jag gillade verkligen kapitlen om Pontius Pilatus. Överlag väldigt underhållande och kul att ha läst.

rojo Z

2013-09-20

Det var en konstig historia. Tänker på författaren som levde mitt i den hårda kommunistdiktaturen. Oavsett vad medborgaren tycker sig se och uppleva så finns en naturlig förklaring. En sann materialist och ateist hittar naturliga förklaringar till allt....

Kerstin Eriksson

2013-07-23

Annorlunda och skruvad utan att vara svårläst. Bjöd på några leenden och skratt samt ett mycket njutbart språk, vilket tippar upp betyget till en fyra, men hade förväntat mig en mer "älska eller hata"-bedömning utifrån vad man hört andra tycka om boken.

Emma Bengtsson

2013-05-10

En mycket märklig bok som trots total förvirring, va intressant att läsa!

Maria T

2013-03-11

Tyvärr missar jag säkert massor av satiren då boken är skriven på 30-talet och handlar om Moskva. Det är fortfarande en väldigt bra bok som jag hade älskat mer om jag hade varit ca 20 år gammal.

Utmanande läsning, men en riktig burlesk pärla. Jag älskade den humoristiska beskriviningen av satan och hans följe. Boken får en att fundera över gott och ont, och att inse att ett totalitärt samhälle bara är en lite mer skruvad variant av det samhälle vi lever i.

Mylar .

2012-08-21

Får en trea får fantasirikedom. För högre betyg hade det behövts lite stämning och karaktärsutvecklingar och annat som kan ge en läsupplevelse utöver den man får om man är insatt i hur sovjetisk kultur och politik såg ut på den tiden. Nu rabblas det mest upp namn och övernaturliga händelser och jag blev aldrig tillräckligt intresserad för att fundera över varför det hände just dem.

Raul Carlson

2012-08-21

En fantastisk bok om verkligheten och kärleken och om Sovjet.

Queer Lot

2012-06-26

NOLL ska den ha! Berättarteknik var nog ett fullständigt okänt begrepp för denne författarpajas. Förordet skrev om upplevelser med pappa i Kina: en gatuförsäljare försöker prångla på dem hafsiga kalligrafiteckningar med orden "deep Chinese meaning". Och så är det. Släng in folk i kallingar, flygande nakna damer och personliga hämndtirader mot folk som varit ogina mot en - och vi har en "skröna", en plattityd i kvadrat. Den sämsta bok jag läst.

Queer Lot

2012-06-26

Elisabeth E

2012-05-01

Helt knasigt! Men bra ändå!

2012-04-06

Helt otrolig bok. Hade lite svårt med alla ryska namn, vem som var vem. Men om man bortser från det så var boken helt makalös. En läsupplevelse!

Angela Alvarez

2012-02-09

Skönheten i den här boken är balansen mellan mardröm och verklighet - man vill gärna stå på den tunna skiljelinjen och svaja i all evighet.

Evert Nilsson

2012-02-03

En oförutsägbar tidlös bok, ett mästerverk med fantasier och samtidigt händelser som får läsaren att fundera över vad som händer och varför.

Ally Regins

2012-01-21

Inte alls något för mig.

Tanja Dianova

2011-11-04

De människor som läser den boken ska aldrig glömma den.

Mikael S

2011-10-21

Vad var poängen med allt det där?

En av mina absoluta favoritböcker! Jag har läst den tre gånger nu..

David Schwieler

2011-09-27

länge sedan men finns kvar i minnet.

Marit Edèn

2011-07-11

Underbar bok, Tomas Bolme läser den så att det känns precis som man är med där mitt i den makalösa handlingen.

Anders Johansson

2011-07-05

Mycket speciell bok som satt sig på minnet. Svår att betygsätta.

Elias Chougui

2011-06-20

Underhållande, spännande, men samtidigt mycket djup med en intressant kärna.

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Mycket speciell och minnesvärd bok.

Sofia Hansen

2011-06-05

En väldigt annorlunda och bra bok! Tycker den är mest fängslande i början, men den tappar lite av spänningen i de långa kapitlen med Pilatus, som jag i stort sett fick arbeta mig igenom. Men ändå klart läsvärd!

Elin Möllerstedt

2011-04-09

Underbart konstig bok, på ett bra sätt. Alice i underlandet blandat med kärlekshistoria ungefär. NT:s berättelse om Jesu sista dagar spelar en betydande roll i Bulgakovs kultroman som han aldrig fick den cred han förtjänade för under sin levnadstid.

Katarina Nilsson

2011-03-03

Oj, så länge sedan jag läste den här. Minns att jag läste som besatt. Vännerna läste också. Så kom Skånska Teaterns uppsättning "Satan anländer till Moskva", som vi tyckte var fantastiskt. Ett starkt minne. Ett vagare minne är teateruppsättningen på Fakiren i Malmö. Visst var det där? Blir lite osäker. Hursomhelst, så tyckte jag då.

Judas Ekholk

2010-10-02

Alf Ödlund

2010-08-29

Detta är säkert en stor och märklig roman, men det är inte min stil. Alldeles för filosofisk och konstig för min smak.

Jun FN

2010-08-22

Absolut en av de bästa böcker jag läst! Allegorin är påtaglig.

Tony Andersson

2010-05-27

Väldigt länge sen jag läste den här boken. Så jag kommer inte ihåg så mycket. Men jag kommer ihåg att det var en stark upplevelse av denna surrealistiska allegori om Stalins Sovjet. Jag hade dessutom feber vilket gjorde boken än mer surrealistisk.

Helt klart en av de bästa böckerna jag någonsin läst, en helt fantastisk läsupplevelse som man inte alls vill ska ta slut. De drygt 470 sidorna känns mycket korta. Den här boken har faktiskt i princip allt; mystik, humor, kärlek, lite" otäcksheter", gott och ont osv. Otroligt skönt flyt och många härliga karaktärer. Ett sant mästerverk!

Ingrid Selnes

2010-02-02

Ganska surrealistisk historia, men man kommer in boken efterhand när man bara släppt hämningarna och inte tror att man ska fatta alla absurditeter och sidospår. En "måste-läsa-bok" som jag är positivt överraskad över. Efterlämnar nån rysk känsla, svårt att sätta fingret på vad det är....

andreas F

2010-01-08

ballt att så många tyckerom den. det är ju på mågna sätt en jävligt larvig bok!

Adrien Combier Hogg

2009-12-30

Denna bok är ett riktigt fantasiopus med myriader av karaktärer, miljöer och parallella historier! Satiriska skildringar av det sovjetiska samhället under Stalinismen blandas med mer historiska skildringar av händelserna kring Jesus avrättning samt övernaturliga historier om Satan och hans "entourage". Bulgakov syr ihop denna häxbryggd på ett fantastiskt bra sätt - under bokens första 2/3 är M&M på väg mot en solklar femma i betyg. Tyvärr blir dock slutet lite väl fantasifullt och pratigt för min smak vilket drar ned helhetsintrycket något. Gillar du fantasieggande berättelser vilket formligen får läsaren att spricka av "inre bilder" och ständigt överraskar i utvecklingen av historien är M&M utan någon som helst tvekan en bok för dig!

Läsare med djupare kännedom om rysk kultur och historia säkerligen en ännu djupare läsupplevelse av M&M då boken tycks vara fullproppad med referenser till dessa områden.

Lill F

2009-10-19

ja men orka sista biten då...

Jonas Olsson

2009-09-13

Kanske den bästa bok som skrivits

Annika Mayer

2009-09-06

Läste den första gången på gymnasiet och tyckte den var genialisk, älskade den. Läste om den för ett par år sen och orkade inte ens igenom, sånt svammel. Så en trea blir det väl då?

Josefine Öberg

2009-08-14

Jag var nog inte mottaglig för den här. Mästerverk, en förmodad femma, men jag tyckte mest att den kändes evigt lång och dryg.

Jacob Lamne

2009-07-26

Jag håller med dig, Emma Utter. Hängde med ungefär till halva första kapitlet.

Emma Utter

2009-07-09

Mästaren och Margarita - Boktipset angav ett väldigt högt betyd för mig på denna, men jag är ledsen, den fångar mig inte alls. Den är helt enkelt för utflippad och galen för att jag skall förmås kunna ta den till mig. Visst, jag fattar samhällskritiken om korrumption, planekonomi, inflation o s v, men den lyckas aldrig engagera mig. Och jag väntar på ett slut som skall binda ihop det hela och ge mig någon sorts aha-upplevelse, men det kommer ingen. Det blir bara hysteriskt.

Anna Ljungdahl

2009-06-22

Jag har aldrig läst något som ens liknar den här boken!

Anna Dybeck

2009-06-12

Kanske den bästa bok jag läst! Jag läste den först som 18-åring och sveptes med, sedan igen 15 år senare. Fortfarande fantastisk!

Inger Mårtenson

2009-06-11

Jag läste den när jag bott i Moskva så den gav mig en extra dimension när Mästaren och Margatrita flyger över moskva.

Anders Anderson

2009-05-13

Mästaren och Margarita är böckerna bok, inom skönlitteratur. Jag läste den första gången efter att precis ha kommit från en tre veckors tältsemester (?) i Sovjetunionen. Att då få läsa Bulgakov var en tröst; ett land som under Stalintiden hade en sådan författare kunde trots allt inte vara helt ont, även om till och med djävulen häpnade över den infama dumhet han mötte i Moskva.
Boken pendlar mellan rapphumor och djupaste allvar, mellan teologiskt djupsinne och svidande kritik av de konstnärer som slickar i sig vid köttgrytorna istället för att ägna sig åt konsten.
Bättre än så här blir det inte.