Mästare, väktare, lögnare, vän

En bok med många bottnar och komplex intrig, men framför allt en vacker, välskriven och sorgsen bok om Sverige, om svek och misslyckanden och försoning. Dagens Nyheter Av det jag läst hittills i år av kriminalromaner är Christoffer Carlssons nya den tveklöst bästa ... Det här är Junkers tredje fall och Carlsson har putsat stil och intrig tills de blänker. Icakuriren Det lilla samhället Bruket, i juni 2014. Hoppet om en fridfull midsommar krossas när en äldre man hittas skjuten till döds i sitt hem. Brottsutredningen får förstärkning när Leo Junker anländer från Stockholm och utger sig för att vara från Rikskriminalpolisen. En som inte litar på honom är kriminalassistent Tove Waltersson, som nyligen återvänt till sin hemort efter en längre sjukskrivning. Bruket är en märklig plats och döljer fler hemligheter än man först tror. I takt med att en händelse avlöser en annan växer något...

Maria Jacobsson

2020-07-06

Boken var lite trög att komma in i, mycket beroende på flera olika tidsskildringar. Men det tog sig på slutet när alla bitar föll på plats. Klart läsvärd om än lite komplicerad bok.

2020-02-03

Jag har inte gett så många stjärnor för Christoffer Carlsson förut, men nu får jag falla till föga: det här är bra. Ett lysande språk och en tankeväckande tråd som inte alltid är så lätt att följa. Men den knyts ihop även om jag ibland har tappat bort mig lite. Här gäller det att kolla årtalen i kapitelrubrikerna. Börjar också tro att jag missat en bok i serien om Leo Junker. Trots allt; detta är litteratur kombinerat med spänning - fortsätt så!

Engelska Väninnan

2017-06-19

Spännande hela vägen, men ändå en besvikelse. Leo och nästan alla poliser i romanen är mer en lovligt neurotiska. Det blir onyanserat.

Karin Löfstrand

2016-01-12

160107: Mycket hög kvalitet på Carlsson serie om Leo Junker.

2015-09-02

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är Christoffer Carlssons femte roman, och den tredje boken i serien om Leo Junker. Jag har läst alla dom fyra tidigare böckerna, och här är en länk till min recension av den senaste boken, ?Den fallande detektiven?. I det inlägget finns även länkar till dom tidigare böckerna.

Jag har tyckt mycket om Christoffers alla tidigare böcker, och jag tyckte precis lika bra om den här. Gillar man svenska kriminalromaner, så ska man absolut läsa Christoffers böcker. Dom är väldigt välskrivna, har ett mycket skönt läsflyt i sig, dom känns moderna och handlar om aktuella ämnen, även om just den här boken till viss del även utspelar sig både på sjuttiotalet och åttiotalet.

Jag hoppas verkligen att det kommer fler böcker i serien om Leo Junker, och jag rekommenderar absolut den här boken. Men läs helst serien från början, och den första boken heter ?Den osynlige mannen från Salem?.