Masse : helvetet tur & retur

Birro, Marcus

| 2017

Oktober 1985, Råsunda. Sverige möter Västtyskland i VM-kvalet och ligger under med 2-1. Med bara minuter kvar kommer Mats Masse Magnusson in. Med sin första och enda bollkontakt stänker han in 2-2 och blir hela Sveriges hjälte. Det är ett mål som satt sig i den svenska folksjälen. Ändå har hans livs största saga ännu inte börjat. Mats Magnussons flytt till Portugal och S.L. Benfica där han idag är en levande legend blev mycket framgångsrik. Han rankas fortfarande som en av Benficas största stjärnor genom alla tider. Han har spelat final i Europacupen två gånger, vunnit SM-guld med Malmö FF och tillsammans med bl.a. Henrik Larsson tagit upp Helsingborg i Allsvenskan efter 24 år och 11 dagar av misslyckanden. Säsongen 89/90 vann han portugisiska skytteligan med 33 mål på 31 matcher och var ytterst nära att tilldelas Guldskon som Europas bäste målskytt. Masse blev enbart slagen det året av bulgaren...

Jon

2021-07-27

Resan Masse gjort är fem stjärnor utan tvekan. Tillhör själv en av dem som drack öl med honom ibland på Telegrafen i Helsingborg. En varm och glad människa om än lite skrytig mellan varven. Boken är däremot en liten besvikelse. Den är sprängfylld med upprepningar som känns som att de är där för att fylla ut plats. Djupet lyser med sin frånvaro. Hade önskat att någon annan än Marcus Birro fått uppdraget att nedteckna denna berättelse. För detta hantverket är svagt.

henrik e

2017-12-05

Blev besviken över denna bok. Som jag känner så hittar jag inget djup och lite med detaljer i den.
Känns som en fd bra fotbollsspelare som helt plötsligt började supa. Lite tom och innehållslös berättelse.
Besviken !
Sen är det en stark resa Masse gjort, det kan ingen kan ta ifrån han.