Maskrosungen

Gustafsson, Sandra

| 2006

Redan när Sandra föddes var hennes mamma psykiskt sjuk. När Sandra växer upp glider mamman allt djupare in i sin sjukdom och dessutom alkoholmissbruk. Hon pantsätter Sandras saker för att ha råd med vin och cigaretter. Det är Sandra som så gott hon kan ansvarar för hushållet, medan hennes mamma låser in sig i sitt rum och eldar upp brev och pratar med sig själv. Ofta finns ingen mat i huset, de pengar som finns går till mammans missbruk. Sandra får mat av sina kompisar, som smugglar ut smörgåsar till henne. För dem är det ett spännande äventyr, men för Sandra handlar det om överlevnad. Situationen blir ohållbar, och hon flyttar hem till sin pappa, men inte heller där ordnar saker upp sig. Även pappan är alkoholist, och Sandra får ta hand om sig själv medan han sitter på krogen. 17 år gammal träffar Sandra sin blivande man. De kämpar för ett bra liv tillsammans, gifter sig och får två...

W

Weronica

2022-10-09

Tungt ämne men det är bra att det kommer fram hur familjer har det.

2022-03-02

En berättelse som bör få alla att fundera över barnets bästa. Det är sorgligt mycket fokus på föräldrarna och mycket lite fokus på barnet, och orosanmälningar verkar det ha gjorts många. Jag hoppas och tror att även kunskaperna kring psykisk sjukdom och missbruk har ökat så att de professionella gör bättre bedömningar. Jag hoppas också att Sandra får chansen att lära sig mer om hur hon kan må bättre i sig själv idag.

En bok som berör.

Alexsandra Larsson

2017-05-16

my frost

2017-04-12

Gripande bok som lämnar spår. Fick sluta läsa stundvis då saker som hände i boken gjorde mig för upprörd.

Calle Lindström

2015-06-07

Jag fick den här boken som giveaway via Goodreads så jag hade inga särskilda förväntningar, vare sig bra eller dåliga.

"Maskrosungen" är en mycket passande titel på denna självbiografi om författarens uppväxt under extremt dysfunktionella familjeförhållanden, med en mamma som blir alltmer psykiskt sjuk och paranoid, en frånvarande pappa som blir alltmer alkoholiserad, ett aningen trögt agerande från sociala myndigheter och andra vuxna som inte inser vidden av problemen. Den skildrar också hur det är att vara anhörig till missbrukare och det svåra, men inte omöjliga, att ta sig ur medberoende och lära sig att tänka på sitt eget välbefinnande, även om det innebär att behöva bryta kontakter med missbrukande familjemedlemmar och att man kan växa upp till en fungerande vuxen med en positiv livssyn även om uppväxten varit problematisk.

Boken var genomgående intressant gripande. Som i en del andra barndomsskildringar kan man undra hur författaren kan ha så detaljerade minnen från saker som hänt i den tidiga barndomen, men i det stora hela är helheten viktigare än vilka detaljer som eventuellt kan vara en produkt av artistisk frihet.

Detta var en mycket bra bok

Frida Hol

2012-09-26

En (kanske inte särskilt oväntat) gripande berättelse som är skriven med ett bra driv och en rak och ärlig ton.

Birgitta Wäppling

2012-02-05

Medryckande och berörande skrivet. En bok som lämnar avtryck när man läser.

Mats Ahlgren

2011-01-19

Den som har erfarenhet av alkoholism hos närstående kan inte låta bli att le ett bistert igenkännande leende. Alkoholistens ibland komiska förmåga till självbedrägeri är oändlig. Jag tyckte om boken En stark trea.

Karin Karlsson

2009-07-10

Tycker detta var en bra skriven bok om en oerhört tragisk uppväxt.

Susanna Fogelberg

2009-07-09