Maskiner som jag

McEwan, Ian

London 1980-tal. Charlie och Miranda är grannar, men också ett par. Han hoppar mellan jobb, hon är student. Miranda bär på en mörk hemlighet, som avslöjas när Charlie köper Adam, en mänsklig robot. Och så blir Adam, som är så nära en människa man kan komma, handlöst förälskad i Miranda. Hur långt kan han gå för att få henne att älska honom? Ett rafflande triangeldrama tar fart.   Ian McEwan har alltid haft en orubblig tro på att romaner är det bästa sättet att utforska mänskliga dilemman. Vad händer när vi ställs inför en maskin som tänker som vi? Och vad kan artificiell intelligens ställa till med i våra nära relationer? Ser maskinen ut som en människa och tänker som en människa, kanske vi måste tänka på vilket ansvar och vilka rättigheter den kan tilldelas. Maskiner som jag är ett kärleksdrama som utspelar sig inför våra ögon och får oss att skratta och gråta.  Frågorna som infinner...

JJ

2021-05-10

Betyg: 3,5/5

Hanna Melin

2020-09-05

Kände aldrig riktigt hur allt i denna historia hängde samman. Kärleken, roboten, barnet brottet, pappan, hemligheten, våldtäktsmannen och.... Alan Turing? Inte säker på hur säcken knöts ihop på slutet. Och Charlie är verkligen supertråkig.

Linnea Lopez

2020-08-31

Fantastisk bok! Njöt av att få sjunka in i denna värld

D

Dag Nyholm

2020-05-16

Ibland lite onödigt "skojigt" fantasifull version av 1982 med t.ex. Beatles nya låtar, men det moraliska dilemmat, AI, en överlevande Alan Turing och mänsklighetens komplexitet lyfter romanen.

Solveig Andersson

2019-09-06

talbok, storytel
Antar att många kommer uppskatta den här, troligtvis eller åtminstone delvis aktuella boken, men jag är besviken. Har alltid uppskattat McEwans prosa men blev mycket besviken över denna.