Maskarna på Carmine Street

Nesser, Håkan

| 2010

Nu i lågprisutgåva!Ny fristående roman av Nesser Det är inte bara kistbegravningar och en bekant TV-serie som utspelar sig six feet under, Håkan Nessers nya New York-roman gör det också, i ett mörker som befolkas av stulna diktrader, synska, manipulativa författare, komplicerade, innebördsdigra lögner, giftiga bokstäver, skingrade älskande och trofasta, hoppingivande hundar och privatdetektiver. Maskarna på Carmine Street är en kärleksroman med förhinder om priset för blind förälskelse. Den utspelar sig i ett New York där Edgar Allan Poes Korp ännu förmedlar kryptiska meddelanden från de döda, dystert mässande sitt ?Aldrig mer, aldrig mer?, med tydliga ekon från debut- och kärleksromanen Koreografen. Likväl representerar Maskarna på Carmine Street en ny fas i författarskapet, en ny värld.

Hanna Melin

2020-09-05

Åh, som jag gillade denna rakt igenom. Hur de träffas - och varför! - är så enkelt men vansinnigt på samma gång. Underbar mystisk känsla vidare. TILLS SLUTET?! Förväntade mig nån twist eller liknande i det sista, men näe - det var precis lika trivialt som man tror. Ingenting mellan raderna. Ingenting om maskarna. :(

2019-11-12

Nesser är alltid bra. Gillar hans språk. Denna är spännande som vanligt men lite väl osannolik historia.

2016-10-07

Läste boken för några år sedan och ville ge den en nya chans, nu som ljudbok med Nesser som uppläsare. Den började lovande och jag kunde inte riktigt förstå varför jag inte tyckte så bra om den sist (en trea på en Nesserbok är ovanligt!) men den avslutades svagt så trean kvarstår.

Nesser är en av mina stora favoriter, älskar hans språk. Liksom alltid väver han in läsaren i känslostämningar. Boken blir mer och mer spännande och får ett oväntat, och lite hastigt överspelat, slut. Och precis som efter "Levande och döda i Windsor" sitter jag en lång stund efteråt i tankar och kommer på att vissa säckar aldrig knöts ihop. Jag funderar på om det är oförlåtligt av en spänningsromansförfattare, eller ett genidrag?

Marita Ryen

2014-10-16

Betyg 3+. Att lyssna på Håkan när han läser sina böcker är en njutning. Detta härliga språk. Denna bok var lite väl långsam och lite seg i början. Efter drygt halva boken ökar tempot.

Jessica Nilsson

2013-11-03

Nesser är en ordkonstär av rang!

Emma Griph

2013-10-22

Nils Thor

2012-05-09

En läsvärd och spännande bok. Intrigen är dock lite väl fantasifull. Flera egendomliga händelser får aldrig någon förklaring.

Lina <3

2012-04-19

Boken är intressant och spännande men tyvärr snubblar Nesser på målsnöret och slutet är ointressant och en stor besvikelse. Annars är Nesser precis som vanligt en riktig ordkonstnär!

Tobbe Fransson

2012-04-10

En klart annorlunda bok. Den dystra stämningen från Maardam finns hela tiden med. Lättläst. Blir bättre ju närmare slutet man kommer.

Carina Olsson

2012-03-20

Usch, trälig... orkade inte läsa klart den

Bra berättelse, lättläst med ett språk som flyter bra. Jag blir lite störd av att vissa delar behandlas ingående och långsamt medan annat berättas väldigt snabbt och skissartat. En stark 3:a

En ganska bra bok med lagom långa kapitel och lättläst text. Det var dock lite jobbigt för det hoppar mycket i tid mellan de olika kapitlen.

Marja-Liisa Luther

2011-12-14

Tyckte den här var ganska tråkig och långdragen

En bok som jag sett fram emot länge men som visades vare en liten besvikelse. Jag har alltid höga förväntningar på Håkan Nesser efter alla hans tidigare stordåd.

Karin D

2011-07-29

Jag gillar Håkan Nesser! Vissa böcker mer än andra. Favoriten är Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, men efter den har jag läst flera av böckerna om van Veeteren och en del andra också...

Dagens Maskarna på Carmine Street har jag dragit mig för att börja läsa, för jag tyckte inte om det där med det bortrövade barnet. Den började också lite obra, lite krångligt med stämning som man inte riktigt visste vad som var nu och då, vad som var dröm och verklighet... men den blev bättre och bättre och slutade riktigt bra; allt fick sin förklaring!

Ida

2011-07-26

Nesser är en av mina absoluta favoritförfattare. I denna lyckas han ännu en gång!

Bengt Månsson

2011-05-14

Ingen vanlig deckare även om det förekommer både mord och kidnappning. Men en tidvis djupgående och fascinerande pejling av människans själsliv. Ett lyckligt slut, nåja ganska med tanke på omständigheterna, förhöjer upplevelsen.

Gun Petersson

2011-03-11

Jag tyckte om att allt övernaturligt slutligen fick en naturlig förklaring.

Louise A

2011-03-07

Även om slutet verkar lite hastigt ihopkommet, så blir det en 5:a för resten är så lysande skrivet. Vill ta första flyget till NY. Trovärdiga karaktärer i en spännande historia och fina miljöbeskrivningar.

Anna Dybeck

2011-02-10

Har alltid gillat Nesser - det är riktiga romaner med trovärdiga personer. Den här var emellertid lite av en besvikelse. Först får vi ta del av varenda tanke huvudpersonen har, sedan tar boken abrupt slut efter en snabb och summarisk beskrivning. Som om någon annan skrivit slutet i en helt annan stil. Snopet liksom.

Karin Löfstrand

2011-02-09

110130: Jag gillar verkligen Nesser men denna gång var slutet av boken alldeles för snabbt avklarat för ett högre betyg.

obehaglig och trösterik på samma gång

Conny J

2010-11-18

Vilken bra bok! Bland de bästa av Nessers!
Någon har tidigare gjort en liknelse med Siri Hustvedt och det köper jag. Men jag vill likna den mer med en Paul Auster, Siris Make.
Får påminna mig ibland att detta faktiskt är en Håkan Nesser och inte en Auster.
Varför liknar den hans böcker, jo en handfull mystiska personer, New York skildringen och en berättelse som inte vet vart den ska ta vägen.
Högsta betyg!

Anna Aspviken

2010-02-18

Nessers vemodiga ton är som vanligt fantastisk!

Lotta Norén

2010-02-10

Brukar tycka om Nessers böcker, men blev tyvärr besviken den här gången. För en trea är ett dåligt betyg på en Nesserbok.

Lena Willoch

2010-02-08

Nästan hela boken beskriver ett omöjligt tillstånd och vad som har lett fram till det, för att sedan mot slutet byta karaktär och plötsligt vara en deckare. Jag hade nog hoppats på ett slut som stämde mer med boken. Svag 4.

Lena Willoch

2010-02-08

2010-02-02

Den börjar som en imitation av ett äktenskapsdrama i Siri Hustvedts anda. Berättare är författaren Erik Steinbeck (obs namnet) och visst gör han ett middagsbesök med sin konstnärsfru i Park Slope i Brooklyn, New York. Jag undrar länge om Nesser driver med oss. Relationsromanen ändrar så småningom stil och förvandlas till en riktigt bra thriller. En läsupplevelse av lite annorlunda slag.

Thony Glans

2010-01-22

En stor besvikelse. Förutsägbar, med en svag avslutning. Nesser kan mycket bättre.

Christin Carlsson

2010-01-16

Bra, spännande och underhållande om man gillar Nesser och hans stil att författa

Kenneth Olausson

2009-12-29

En mans resa från oreflekterad lycka, över den totala katastrofen och till en ny relativ lycka. Men varför måste Nesser envist hålla fast vid föreställningen att han måste skriva romaner som på ngt sätt kan klassificeras som deckare eller spänningsromaner? Han kan ju så mycket mer. Eller kan han inte?

Maiken Karlsson

2009-12-22

Jag hörde ljudboken. En underbar författaruppläsning (inte alla författare kan läsa in sin egen bok) och som vanligt en fantastisk historia av berättaren Håkan Nesser.

Claes Klintefors

2009-12-01

Håller med dem som säger att Nesser har ett bra språk men får säga att den var svårläst. Han hoppar friskt mellan tid, plats och personer.
Han lägger omständligt energi på att i detalj beskriva känslor och miljöer och vaggar in läsaren i förhoppning att slutet kommer att bli något alldeles speciellt.
Kände mig grymt snuvad på upplösningen.
Undrar om inte tiden sprang iväg för käre Håkan och säcken fick dras ihop med sunkiga snören.

Elisabeth Karlberg

2009-11-29

På något sätt en "konstig" bok. Jag har egen erfarenhet av "ensamhet i tvåsamheten" och kände mig därför inte bekväm när jag läste boken. Slutet kom dock väldigt överraskande för mig.

tom persson

2009-11-07

En av Håkan Nessers bästa

Lotta Norén

2009-10-25

Jag som brukar tycka så mycket om Nessers böcker, inte minst när jag lyssnar på hans egna inläsningar. Men denna gången blev jag besviken. Den här boken grep aldrig tag i mig, även om jag som som vanligt tyckte om Nessers språk. Hoppades på ett raffinerat slut. Men fick inte det heller.

2009-10-10

Funderar över varför Nesser gjorde huvudpersonen i "Maskarna på Carmine Street" så blasé, oengagerad, kall och världsfrånvänd. Det gör det mycket svårt att tro på och ta till sig historien. Inte en bok att rekommendera.

Anna Ljungdahl

2009-10-07

Språket är förstås föredömligt, men jag kan inte alls säga att den här boken grep tag i mig över huvud taget. Kändes sval och distanserad.

Lena L

2009-09-28

En bok om ett försvunnet barn, om att bli förd bakom ljuset av sin partner och om ensamhet i tvåsamheten. Kanske var jag inte i rätt stämning för jag kom aldrig in i boken. Den var rörig, växlade mellan dåtid och nutid utan en röd tråd. Jag skall läsa den igen när jag inte har för mycket annat omkring mig.

Åsa Norlund

2009-09-22

Håkan bosatte sig i New York för att få rätt stämning i boken. Han kan inte ha gillat the big apple...

Jenny Kroon

2009-09-02

Bra bok med oväntad upplösning, som vanligt så älskar jag Nessers språk när han får till de där uttrycken som bara han kan.

Lars B.

2009-08-31

Den här skrev nog Håkan i en hast...

Joachim Lindberg

2009-08-27

Jag är en stor fan av Nesser, men det här var tyvärr en av hans sämsta. Seg och händelsefattig. Att den får en trea beror endast på Håkans fantastiska språk.

Mikael Svensson

2009-08-21

Språkligt är han sedan länge i princip oslagbar. Ändå tycker jag inte att detta är bland has fem bästa böcker. Han överraskar inte, utan presterar säker och god underhållning.

Anna Christensen

2009-06-22

Han har gjort det igen! Det finns få saker som gör mig så lycklig som en sprallans ny Nesser i handen!