Marvatten

Rosman, Ann

1867 totalförstörs flera kvarter i Marstrand av en våldsam brand. Många familjer ställs på bar backe. Johanna, som för en tid sedan kommit som ung piga till Marstrand för att arbeta hos den ogifte guldsmeden, är en av de drabbade. Men var branden en olyckshändelse?Till samma plats flyttar Lotta nästan hundrafemtio år senare för att driva ett hotell. Kriminalinspektör Karin Adler har nyligen fått sitt första barn och är föräldraledig. Hemma i Marstrand blir hon bekant med Lotta. Samtidigt kopplas Karins poliskollegor, Robert och Folke, in på en arbetsplatsolycka. En matros har omkommit på ett lastfartyg. Eller ligger det ett brott bakom dödsfallet? Och är alla de övningar som Sjöfartsverket gör med sin räddningshelikopter verkligen slumpmässiga?Ann Rosmans sjunde bok med Karin Adler i huvudrollen utspelar sig i Marstrand, på havet och i luften. Med känsla för stämning och dramatik...

2022-05-07

Marvatten köpte jag strax efter den släpptes, men trots att den var en väldigt efterlängtad bok så har den fått stå och mogna i hyllan i 1,5 år. Vilket egentligen är ganska kort tid, om man jämför med hur länge andra böcker får vänta. Kanske har jag varit lite orolig också, för jag blev lite, lite besviken på den förra delen.

Det är lite lustigt med de här böckerna, men det är nästan lika spännande att läsa efterordet som det är att läsa boken. Att få veta vilket som bygger på verkliga händelser och vilka människor som faktiskt har funnits är på riktigt fantasieggande. Jag blir dessutom alltid sugen på att åka till Marstrand när jag läser Ann Rosman. Jag önskar så att hon hade varit guide på skolresorna dit när jag var liten/ung. Eller i alla fall någon som gjorde historia levande på samma spännande och intressanta sätt.

Marvatten är mycket bättre än förra boken och det känns bra att ordningen är återställd. Nu undrar jag bara om det blir fler böcker i serien. Hoppas det. Eller... för min del funkar det bra med en helt historisk bok också.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/05/bok-marvatten-av-ann-rosman.html

2021-08-25

Som deckare saknar boken spänning. Visst är det välskrivet men det räcker inte riktigt till. Kopplingen mellan det historiska och nutid känns också svagt. Betyg 2,5

Anne Hansson

2021-05-04

Denna bok har jag väntat på i mer än ett år och så kom den. Denna författare skriver i dåtid och nu tid och det är de som gör boken så facinerad. Kapitel för kapitel blir man så hänförd hur hon binder ihop berättelsen. Man får en känsla över att man är där just då och nu. Boken är lättläst, korta kapitel som gör att man vill läsa vidare och få veta mer. Är ju lite skrämmande mot slutet och funderar på om det har varit så i verkligheten under det årtiondet, tänk att sätta fyr på sitt hus för att kunna överleva, men Johannas man var ju ingen Gud precis.

A H

2021-02-15

Bra bok. Roligt att läsa historier med verklighetsförankring.

Solveig Andersson

2020-12-28

Mycket bra historiska kriminalromaner, framförallt de fem senaste. Ser mycket fram emot fler berättelser av Rosman! Läs den!

2020-12-06

Skrev efter Rosmans förra bok att det fick vara nog. Dumt nog läste jag dock hennes senaste också. Jag gillade ju hennes tidiga Karin Adler-deckare där Karin, Andante och havet hade stora roller. I Marvatten får man två helt olika skildringar med en svag länk. En halvdan deckare där slutet är lite luddigt, en historisk roman om den stora branden i Marstrand. Inte kul att växla mellan dessa, tycker jag.

2020-11-29

Två berättelser varvas, en dåtid och en nutid. De var lättlästa och jag läste med stort engagemang. En klar fyra ändrades till bara trea när upplösningen kom.