Marvatten

Rosman, Ann

1867 totalfrstrs flera kvarter i Marstrand av en vldsam brand. Mnga familjer stlls p bar backe. Johanna, som fr en tid sedan kommit som ung piga till Marstrand fr att arbeta hos den ogifte guldsmeden, r en av de drabbade. Men var branden en olyckshndelse?Till samma plats flyttar Lotta nstan hundrafemtio r senare fr att driva ett hotell. Kriminalinspektr Karin Adler har nyligen ftt sitt frsta barn och r frldraledig. Hemma i Marstrand blir hon bekant med Lotta. Samtidigt kopplas Karins poliskollegor, Robert och Folke, in p en arbetsplatsolycka. En matros har omkommit p ett lastfartyg. Eller ligger det ett brott bakom ddsfallet? Och r alla de vningar som Sjfartsverket gr med sin rddningshelikopter verkligen slumpmssiga?Ann Rosmans sjunde bok med Karin Adler i huvudrollen utspelar sig i Marstrand, p havet och i luften. Med knsla fr stmning och dramatik...

2022-05-07

Marvatten kpte jag strax efter den slpptes, men trots att den var en vldigt efterlngtad bok s har den ftt st och mogna i hyllan i 1,5 r. Vilket egentligen r ganska kort tid, om man jmfr med hur lnge andra bcker fr vnta. Kanske har jag varit lite orolig ocks, fr jag blev lite, lite besviken p den frra delen.

Det r lite lustigt med de hr bckerna, men det r nstan lika spnnande att lsa efterordet som det r att lsa boken. Att f veta vilket som bygger p verkliga hndelser och vilka mnniskor som faktiskt har funnits r p riktigt fantasieggande. Jag blir dessutom alltid sugen p att ka till Marstrand nr jag lser Ann Rosman. Jag nskar s att hon hade varit guide p skolresorna dit nr jag var liten/ung. Eller i alla fall ngon som gjorde historia levande p samma spnnande och intressanta stt.

Marvatten r mycket bttre n frra boken och det knns bra att ordningen r terstlld. Nu undrar jag bara om det blir fler bcker i serien. Hoppas det. Eller... fr min del funkar det bra med en helt historisk bok ocks.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/05/bok-marvatten-av-ann-rosman.html

2021-08-25

Som deckare saknar boken spnning. Visst r det vlskrivet men det rcker inte riktigt till. Kopplingen mellan det historiska och nutid knns ocks svagt. Betyg 2,5

Anne Hansson

2021-05-04

Denna bok har jag vntat p i mer n ett r och s kom den. Denna frfattare skriver i dtid och nu tid och det r de som gr boken s facinerad. Kapitel fr kapitel blir man s hnfrd hur hon binder ihop berttelsen. Man fr en knsla ver att man r dr just d och nu. Boken r lttlst, korta kapitel som gr att man vill lsa vidare och f veta mer. r ju lite skrmmande mot slutet och funderar p om det har varit s i verkligheten under det rtiondet, tnk att stta fyr p sitt hus fr att kunna verleva, men Johannas man var ju ingen Gud precis.

A H

2021-02-15

Bra bok. Roligt att lsa historier med verklighetsfrankring.

Solveig Andersson

2020-12-28

Mycket bra historiska kriminalromaner, framfrallt de fem senaste. Ser mycket fram emot fler berttelser av Rosman! Ls den!

2020-12-06

Skrev efter Rosmans frra bok att det fick vara nog. Dumt nog lste jag dock hennes senaste ocks. Jag gillade ju hennes tidiga Karin Adler-deckare dr Karin, Andante och havet hade stora roller. I Marvatten fr man tv helt olika skildringar med en svag lnk. En halvdan deckare dr slutet r lite luddigt, en historisk roman om den stora branden i Marstrand. Inte kul att vxla mellan dessa, tycker jag.

2020-11-29

Tv berttelser varvas, en dtid och en nutid. De var lttlsta och jag lste med stort engagemang. En klar fyra ndrades till bara trea nr upplsningen kom.