Gränslandet

Kanger, Thomas

| 2007

Detta är den femte boken om kriminalinspektör Elina Wiik. Det är mars 2005. Elina återvänder till Västerås och sitt arbete på polisen där, trots en antydan om en ny tjänst hos rikskrim. Det är i alla fall hennes intention ända tills hon står innanför polishusets dörr. Då fattar hon ett nytt beslut ? hon vänder tvärt, öppnar dörren och ger sig iväg på en lång resa med bil genom Europa. Hon hamnar slutligen i Italien, närmare bestämt i den lilla staden Monte Angelo i Tarantobukten. Där finner hon platsen där hon bara kan vara, och vandra i de vackra bergen, som omger staden. Det är också på stranden nedanför Monte Angelo hon möter kärleken, eller kanske snarare den våldsamma passionen. Hon blir blixtförälskad och inleder ett förhållande med Alex Niro, en man som tillfälligt bosatt sig i staden. De umgås varje dag, men en av dessa vackra dagar beger hon sig till huset där han bor och finner...

2013-09-08

En väldigt spännande bok! Min första av Thomas Kanger, men inte den sista. Intressant och såväl sorgligt att bygga en mordhistoria på kriget på Balkan, något som jag måste erkänna inte vet mycket om. Som sagt, en riktigt bra liten bok. Lyssnade på ljudboken och uppläsaren Anna Maria Käll är superbra! Rekommenderas varmt!

Sofia Åkerberg

2010-01-20

Klart bättre än den föregående Den döda vinkeln, nu finns det återigen en klart lysande röd tråd även om Kanger ännu en gång vill belysa viktiga händelser smatidigt som han berättar sin historia. Den här gången är det före detta Jugoslavien som är satt under lupp och särskilt då händelserna i Kroatien. Allt detta hänger man med på utan problem, det är beskrivet utan att det blir övertydligt i händelseförloppet.

Däremot har jag lite svårt att känna med Elina Wiik den här gången trots att hon går igenom både det ena och det andra. Möjligen beror det på att Kanger ofta beskriver hennes känslor ganska summariskt känns det som -- vi får veta _att_ Elina känner på ett visst sätt men vi känner det inte.

Min största invändning gäller slutet, det blev alldeles för smörigt samtidigt som det gick en smula för snabbt. Jag känner att jag skulle behöva läsa om de sista tio sidorna för att fatta vad som egentligen hände.

Karin D

2009-07-05

Det var roligt att träffa Elina Wiik igen; nu utbränd eller på något annat sätt trött på tillvaron. Hon vågar sig ut på en slumpartad resa och möter Kärleken. Snart nog byts idyllen mot tragedi och Elina försöker förstå varför allting hände.

Det bästa med boken var ett nytt perspektiv på konflikterna i ex-Jugoslavien som jag inte riktigt orkat sätta mig in i, men som jag när jag konfronteras med den, känner mig lite oallmänbildad.

Jag tycker att Kanger är en intressant författare som visst då bjuder på bra spänning, men alltid förmedlar något annat samtidigt.