Martin Bircks ungdom

Söderberg, Hjalmar

| 1974

När Martin Bircks ungdom utkom 1901 sågs den som en uppslitande och högst kontroversiell uppgörelse med samhällsmoralen ? en svidande vidräkning med sexuell och religiös dubbelmoral ur en ung, känslig mans perspektiv. Idag är det snarare andra kvaliteter som lockar oss att läsa denna högst självbiografiska uppväxtroman. I Martin Bircks ungdom möter vi en sällsynt lyhörd barndomsskildring ur barnets eget perspektiv. Vi möter en illusionslös men förstående skildring av hur den första stormande ungdomen med alla dess världsomstörtande förhoppningar omärkligt förvandlas till mannaålderns nedskruvade ambitioner och resignation inför sakernas tillstånd. Vi möter en kärleksfull skildring av sekelskiftets Stockholm, en stad som var mitt i förvandlingen från provinsiell småstad till modern storstad: även den oöverträffat nerviga och stämningsmättade Stockholmsskildringen bidrar till att...

Philip Stenström

2017-08-22

Det finns egentligen inga skrifter som är mätbara när det kommer till texter skrivna av den mest prominenta svenska författaren genom tiderna, Hjalmar Söderberg. Med övertygande berrättarförmåga förkunnas textrader av Söderberg som spiken i kistan. Martin Bircks ungdom, är tveklöst en tidlös klassiker som förtjänar alla uppmärksamhet som tillkommer den. Vardera stycke, som Söderberg omsorgsfullt levererar, införlivar mening och tankar om ens egna upptåg och upplevelser som barn och ungdom. Det hela är en fantastisk skildring av Martins uppväxt och intåg i mannaålder, i rikets huvudstad, Stockholm. Martin väcker funderingar om livets gåtor och utmaningar. Ur Martins pessimistiska synvikel på samhället skildras mening om livet och dess bittra men sanna verklighet. Att arbeta bakom skrivbordet och se verkligheten flyta förbi utanför genom fönstret, det är livet som vuxen. Det tillkommer endast förpliktelser och skyldigheter som vi alla, oundvikligen, måste bemöta och ta itu med. Romanens narrativ är suggestiv och kultiverar tankebanor som man själv, med största sannolikhet, haft vid samma ålder som Martin; triviala aspekter som köttets lustar, arbete, framtid men också existentiella tolkningar och kärlek till livet. I djupet av hjärtat söker vi alla efter sanningen om livet och dess mening. Vi fyller alla våra tomrum med personliga laster för att dämpa ångest och därigenom fylla mening. Livet att hade nog inte kunnat finna ro om det inte hade varit för Söderbergs maner att sätta orden på det - "Att söka efter sanningen och att i sökandet vara uppriktig mot sig själv, det var den enda ledtråd han kunde finna."

Lo Lindström

2013-07-16

Hjalmars språk är som vanligt perfekt. Det är verkligen perfekt, det tänker jag alltid. Allting är rätt, orden bara flyter fram som vatten, så enkelt. Men just denna roman saknar något. Det är handlingen, den lämnar mig med en känsla av att den inte är riktigt fullständig. Jag tycker mest om de stycken där Hjalmar beskriver Martins inre samtal om sin tro och när han problematiserar kvinnorollen ur ett samhällsperspektiv. En fyra!

Felicia Dahlqvist

2011-02-26

Lite för introvert för ett riktigt högt betyg, även om Söderberg skapar magi med sina ord här och var. Jag hade uppskattat om det hände lite mer. Men jag kan inte låta bli att förtjusas och fascineras av denna filosoferande Söderberg..

Fredrik S

2009-11-29

En fin skildring av S. barndom och ungdom i det gamla Stockholm.