Martha

Lessing, Doris

| 1977

Nobelpristagare 2007 Martha är första delen i "Våldets barn"-serien om Martha Quest Martha utspelar sig i engelska Sydrhodesia, nuvarande Zimbabwe, där Martha växer upp på en enslig farm på 1920-talet. Hon läser, tänker och formas. Hon revolterar mot sina föräldrar och tar plats på ett kontor i en stad i närheten. Där deltar hon i det rastlösa nöjeslivet samtidigt som man står på randen till ett världskrig.  Det är mars 1939. Samma år gifter sig den 19-åriga Martha med en ung kolonialtjänsteman. "Jag gör alltid tvärtemot vad jag innerst önskar. Jag gifter mig när jag vill vara fri och äventyrlig", tänker Martha. Men hennes mor är lycklig för nu har hennes enda dotter blivit bra gift.  Våldets barn-serien är Doris Lessings stora romanbygge, det omfattar fem böcker och tog henne 20 år att skriva. Romanerna har självbiografiska inslag och skildrar en kvinnas...

Marianne Strandberg

2011-01-02

Mycket bra om wn ung kvinnas uppväxt i Afrika.

2010-02-24

(Martha Quest, 1952) Hittade denna bok i mina hyllor. Gavs ut på svenska 1972 och 1988 av En bok för alla. Det var nästan tjugo år sedan jag läste den. Jag tyckte då att boken var bra. Börjat läsa den igen. Berättarstilen är distanserad, ironisk, dissikerande. Kanske skälet till att det inte blev fler Marthaböcker lästa?

Victoria G

2009-08-31

Ett mycket trovärdigt porträtt av en ung kvinna som söker sin plats och uppgift i världen.

Natasha Illyés

2009-06-15

Martha är osympatisk och obegriplig. Hennes tristess över livet gör att jag som läsare är minst lika uttråkad. Kanske är det de qvasi-intellektuella drömmarna som spökar men jag läser på och när mer en halva boken är gjord, så är jag fast. Har beställt nästa del för att stilla min undran över vad som skall hända med denna besvärliga Martha

22 maj 2009 kl. 07:53