Marta sover

Hausmann, Romy

| 2020

"Väldigt smart spänning med oväntade vändningar. Bland det bästa jag läst i år!" Mattias Edvardsson om Romy Hausmanns debutbok Älskade barn ?Ett skakande, originellt och fascinerande verk.Det går inte att sluta läsa.? David Baldacci om Älskade barn ?Marta sover är precis lika storartad som Älskade barn. Romy Hausmann är ett namn inom deckargenren som man verkligen måste lägga på minnet!? WDR För många år sedan dömdes Nadja för ett fruktansvärt brott och efter sin frigivning önskar hon sig inget annat än att leva ett helt vanligt liv. Men sedan sker det ett mord och ett ensligt hus på landsbygden blir skådeplatsen för en bisarr lek. Nadjas förflutna gör henne till det perfekta offret. Och till den perfekta mördaren... Marta sover är en psykologisk thriller som kryper in under huden på läsaren. En bok om skuld och hämnd ? och frågan om en förbrytare någonsin...

Nadja hade en tuff barndom, och ett mörkt förflutet. Som 15-åring dömdes hon för ett fruktansvärt brott. Många år senare, när hon är fri, vill hon inget annat än att leva ett vanligt Svenssonliv.

Hon jobbar nu på en fin advokatbyrå, och lever ett tillbakadraget liv, i enskildhet.

Så dyker det upp ett lik, och någon som känner till Nadjas förflutna vill att hon ska få skulden.

Jag hade höga förväntningar på denna, då hennes förra, Älskade barn, var väldigt bra. Denna lever inte riktigt upp i samma nivå.

Efter en lite trög början, kommer man snart in i boken. Den blir bättre efterhand.
Det är en mörk historia om skuld och hämnd, lite obehaglig med mycket spänning.
Boken varvas mellan dåtid och nutid.

En riktig psykologisk thriller som jag ändå tycker är läsvärd.

Jag tycker Romy Hausmanns första "Älskade barn" var en tio poängare, den bästa bladvändare jag läst på flera år. I "Marta sover" så får du njuta av Romys lite annorlunda sätt skriva, lugnt på något sätt, men fruktansvärt fängslande. Hon har nästan ett eget språk som översättaren verkligen lyckats få med i den svenska översättningen. Jag hoppas verkligen få läsa mer av Romy Hausmann!

Riktig bladvändare där man som läsare ständigt vill veta mer och får en pusselbit i taget. Gillar att perspektivet växlas mellan dåtid och nutid.

Vilken bra bok! Jag hade höga förväntningar efter att jag läst författarens första bok. Så glad att jag inte blev besviken. Psykologisk spänning när den är som bäst!

Tack Bokförlaget Nona för recex!

Marta sover handlar om Najda som tidigare blivit dömd för ett fruktansvärt brott. Men när ett mord sker i hennes närhet blir friden hon önskar helt annat. Hon blir den perfekta mördaren att sätta på det mordet, även om hon kanske inte har begått det. Kommer man någonsin ifrån att vara dömd om man blivit dömd?

Jag hade nog alldeles för höga förväntningar på den här boken. Jag sträckläste Hausmanns första bok, Älskade barn, och tyckte den var perfekt. Men något med den här var svårt. Jag hade svårt att ta mig till den, även om den hade intressanta element som den kommenterade på. Just detta med att en som blivit dömd till brott och är ute igen i samhället, ändå speglas som en brottsling och har svårt att få en ny chans.

Jag tror det berodde på att det var många handlingar, mycket fram och tillbaka i tiden och karaktärer som man inte riktigt förstod vad de gjorde där. Speciellt grenen med Paul, vad förde han med berättelsen egentligen? Att det är lättare för advokater att dra det lättaste händelsen och fälla oskyldiga istället för att arbeta mer och faktiskt lösa brottet? Jag hade svårt att känna mig delaktig i boken för allting blev som bara så absurt och skrattretande komiskt, även fast det skulle vara spännande och svårt att lägga ifrån sig.

Däremot gillade jag extremt mycket Nadja som huvudkaraktär. Hon var svår att lita på, man visste inte vart man hade henne och det var lätt att börja tro något helt annat än vad som var sanningen. Jag ser däremot väldigt fram emot att läsa Hausmanns nästa bok, för jag tror verkligen hon kan skriva något som faller mig i smaken igen.

Rekommenderar till dig som gillar: fartfyllda thrillers, karaktärer som inte går att lita på och bisarra spel.