Marta schläft

Hausmann, Romy

Flag from de

ElinsBokhylla

2023-07-15

Detta var första boken som jag läste av Romy Hausmann och även om jag inte hade några förväntningar direkt så blev jag ändå besviken. För det är väl ändå så att man hoppas att en bok ska vara bra och spännande men med denna bok var det tyvärr kämpigt att ta sig igenom.

Bokens handling är intressant och har potential till att bli en riktigt spännande med många olika perspektiv och intressanta ämnen så som oskyldigt dömd, barnmisshandel och barn som lever i misär utan att vuxenvärlden direkt gör någonting åt det och vilka konsekvenser det senare leder till i barnens vuxenliv.

Boken är uppdelad i flera delar, både i dåtid och nutid med några inslag av korta tillbaka blickar som för mig tyvärr är lite för rörigt. En del perspektiv i boken är det lätt att hänga med i men så finns det en del som är svåra att förstå ifall de är nutid eller dåtid, även om kapitlen är märkta med årtal så blir det tyvärr lite förvirrande för mig ändå. Tyvärr så tyckte jag även att boken var väldigt seg och långsam, det kändes som att alla de olika perspektiven bara drog ut på handlingen och att den hade kunnat kortats av eller varit lite rappare åtminstone.

Huvudkaraktärerna i boken är helt okej, även det inte var så många karaktärer så tyckte jag ändå att det var lite rörigt i och med att det var händelser och karaktärer som jag inte riktigt förstod hur de hängde ihop med huvudkaraktärerna. Bokens huvudkaraktärer är redan lagom komplexa och jag tycker personligen att det hade räckt med huvudhandlingen och att författaren hade tagit bort det andra mordet och de karaktärer som ingick i den storyn.

Romy Hausmann har skrivit en relativt bra och spännande bok, även om jag upplever att den är lite långsam och rörig så är det ändå en story som håller ihop från start till slut. Några lite mer virriga och oklara saker sker i boken men överlag så är den rätt okej, spänningen finns dock inte riktigt med genom hela boken utan jag tappade den lätt när andra saker blandades in och tog stor plats.
Överlag är boken är mystisk och mörk bok som handlar om ens förflutna och kampen om att hitta tillbaka efter en svår barndom. Att gå vidare och börja om på nytt när barndomen tränger och alla minnen tränger på utan att man kan styra över det. En kamp om att vilja göra allting rätt och samtidigt ställa upp för sin omgivning medans man måste ta hand om sig själv.

Kapitlen är välskrivna med detaljerade karaktärs - och miljöbeskrivningar och hade en del spänning i sig periodvis men överlag så upplevde jag boken som svår att ta sig in i och svår att stanna kvar i, trots det läste jag ut den men det var rätt kämpigt. Om jag ska vara ärlig så hade jag hoppats på ett annat slut, jag blev definitivt inte nöjd med det lite ihop stressade slutet och upplösningen i boken.

Marta Sover av Romy Hausmann är en bok, för mig är den alldeles för rörig och har för många olika handlingar inbakat i en seg bok. Handlingarna för sig är intressanta och spännande men jag hade förväntat mig en helt annan bok än den jag precis har läst. Boken är väldigt utdragen, seg och har alldeles för många olika perspektiv och det var svårt att fokusera på alla samtidigt. Tyvärr var den ingen hit för mig men jag kommer ändå ge Romy Hausmann en andra chans med hennes andra bok!

4,5/5

Romy Hausmann är en mästare när det kommer till att skriva obehagligt utan att det blir för uppenbart. I början känns det som en regelrätt deckare men ju längre boken går, desto fler oväntade vändningar blir det och desto närmare kryper obehaget och det blir till en riktigt jobbig thriller.

Som ung döms Nadja för ett brott och när hon avtjänat sitt straff vill hon återgå till att ha en så normal vardag som möjligt, men så dras hon in i att dölja ytterligare ett brott som en väninna har begått.

Perspektivet blandas mellan dåtid och nutid, vilket gör att vi får följa delar av Nadjas uppväxt samtidigt som mordet hon försöker hjälpa väninnan att dölja tar fokus i nutid. Ett annat mord blandas också in, och helt ärligt är jag inte helt säker på varför det är med. Det hade räckt gott och väl med Nadjas förflutna tillsammans med katt- och råttaleken som utspelar sig på platsen där de tänker sig att gömma kroppen. Ibland dyker även brev upp till och från okänd person, men det får sin förklaring mot slutet.

Persongalleriet är lagom stort, speciellt eftersom vi blandar tidsperspektiv. Nadja som huvudperson tycker jag är bra, hon är komplex och jag känner med henne väldigt tidigt. Det mesta knyts ihop på slutet, förutom motellmordet som jag som sagt inte riktigt förstår relevansen med.

Jag har läst om flera som haft problem att komma in i boken, och det kan jag förstå för det tog även en stund för mig att bli riktigt fast och vänja mig vid hur berättelsen var skriven, men när allt börjar ta fart och fokus hamnar mer på Nadja, är jag fast. Då blir det en riktig bladvändare där jag verkligen ville veta vad som händer härnäst och som bllir mer spännande för varje oväntad vändning. Jag tycker om att bli överraskad av hur det knyts ihop och det är jag verkligen här, även om vissa föraningar stämde.

Stinas_boksida

2020-10-18

Nadja hade en tuff barndom, och ett mörkt förflutet. Som 15-åring dömdes hon för ett fruktansvärt brott. Många år senare, när hon är fri, vill hon inget annat än att leva ett vanligt Svenssonliv.

Hon jobbar nu på en fin advokatbyrå, och lever ett tillbakadraget liv, i enskildhet.

Så dyker det upp ett lik, och någon som känner till Nadjas förflutna vill att hon ska få skulden.

Jag hade höga förväntningar på denna, då hennes förra, Älskade barn, var väldigt bra. Denna lever inte riktigt upp i samma nivå.

Efter en lite trög början, kommer man snart in i boken. Den blir bättre efterhand.
Det är en mörk historia om skuld och hämnd, lite obehaglig med mycket spänning.
Boken varvas mellan dåtid och nutid.

En riktig psykologisk thriller som jag ändå tycker är läsvärd.

John Hugo

2020-10-02

Jag tycker Romy Hausmanns första "Älskade barn" var en tio poängare, den bästa bladvändare jag läst på flera år. I "Marta sover" så får du njuta av Romys lite annorlunda sätt skriva, lugnt på något sätt, men fruktansvärt fängslande. Hon har nästan ett eget språk som översättaren verkligen lyckats få med i den svenska översättningen. Jag hoppas verkligen få läsa mer av Romy Hausmann!

D

Dag Johansson

2020-10-02

Riktig bladvändare där man som läsare ständigt vill veta mer och får en pusselbit i taget. Gillar att perspektivet växlas mellan dåtid och nutid.

Andrea Karlsson

2020-10-02

Vilken bra bok! Jag hade höga förväntningar efter att jag läst författarens första bok. Så glad att jag inte blev besviken. Psykologisk spänning när den är som bäst!

Jennifer Johansson

2020-10-02

Tack Bokförlaget Nona för recex!

Marta sover handlar om Najda som tidigare blivit dömd för ett fruktansvärt brott. Men när ett mord sker i hennes närhet blir friden hon önskar helt annat. Hon blir den perfekta mördaren att sätta på det mordet, även om hon kanske inte har begått det. Kommer man någonsin ifrån att vara dömd om man blivit dömd?

Jag hade nog alldeles för höga förväntningar på den här boken. Jag sträckläste Hausmanns första bok, Älskade barn, och tyckte den var perfekt. Men något med den här var svårt. Jag hade svårt att ta mig till den, även om den hade intressanta element som den kommenterade på. Just detta med att en som blivit dömd till brott och är ute igen i samhället, ändå speglas som en brottsling och har svårt att få en ny chans.

Jag tror det berodde på att det var många handlingar, mycket fram och tillbaka i tiden och karaktärer som man inte riktigt förstod vad de gjorde där. Speciellt grenen med Paul, vad förde han med berättelsen egentligen? Att det är lättare för advokater att dra det lättaste händelsen och fälla oskyldiga istället för att arbeta mer och faktiskt lösa brottet? Jag hade svårt att känna mig delaktig i boken för allting blev som bara så absurt och skrattretande komiskt, även fast det skulle vara spännande och svårt att lägga ifrån sig.

Däremot gillade jag extremt mycket Nadja som huvudkaraktär. Hon var svår att lita på, man visste inte vart man hade henne och det var lätt att börja tro något helt annat än vad som var sanningen. Jag ser däremot väldigt fram emot att läsa Hausmanns nästa bok, för jag tror verkligen hon kan skriva något som faller mig i smaken igen.

Rekommenderar till dig som gillar: fartfyllda thrillers, karaktärer som inte går att lita på och bisarra spel.