Marta och pulkatjuven

Ganslandt, Emma

Marta älskar snö. När hennes pulka plötsligt försvinner utanför förskolan bestämmer hon sig för att lösa mysteriet med den hemlighetsfulla pulkatjuven.Det här är en bok om mod, vänskap och om att vissa saker inte alltid är som man tror.

Bettan_bokprataren

2020-07-14

Ytterligare n härlig och fin berättelse där man kan fortsätta att prata om de olika händelserna i boken med hjälp av de fantastiska bilderna. Emma Ganslandts bilder passar så bra till berättelsen och de är så mysiga. Marta är precis så där spontan och härlig som ungar är. Jag tycker det är härligt att hon får vara glad, förväntansfull men även få visa de där andra sidorna som barn snabbt växlar till, ilska och obstinat.
Jag tycker om att den inte är så förutsägbar, vem hade väntat sig att tjuven är... Se fler bilder på min blogg

3,5-åringen tycker: ”Marta har samma färg på pulkan som jag!” Det var bästa grejen. Sedan tyckte han också om den oväntade vändningen men tyckte att det var lite jobbigt när pulkan försvann. Han skulle ha blivit ledsen om hans pulka försvann.

Mamman tycker: Det här är en väldigt fin berättelse som det finns mycket att prata kring med barnet och jag gillar Emma Ganslandts mysiga bilder till den, de är mjuka och känns som om de passar lite extra bra när det är sådär snömysiga landskap. Jag tycker om att Marta får vara ett barn, att hon får visa känslor och vara impulsiv och jag tycker om hur hon får hjälp av bästa vännen. Jag tycker också om vändningen, som känns både rolig och oväntad men som samtidigt också ger mycket att prata om, att man kanske inte ska vara så snabb att gissa vem som har tagit saker, utan att det kan vara någon helt annan än man tror. Och kanske också prata om ifall man får ge sig iväg på egen hand, antingen hemma eller från förskolan. Är det en sådan bra idé?

Vi tyckte mycket om denna bok som har en bra story och fina bilder man blir glad av.
Den passar bra som högläsnings bok och den handlar om Marta som fått en fin pulka. Äntligen är vintern här och det faller stora tjocka flingor. En morgon får hon åka pulka till förskolan och det knastrat härligt när pulkan åker över snön. När det är dags att gå hem är pulkan borta och antagligen har någon stulit den. Det blir en lång och tråkig promenad hem i tunga snön och Marta går från att vara ledsen till att vara arg. Nästa dag är pulkan tillbaka och det sitter en lapp på den. Någon hade lånat den för ett gott syfte.
Kan varmt rekommendera denna bok!

Detta är en charmig barnbok med mycket vinterkänsla.
Marta har fått en sprillans ny röd pulka men när det är dags att gå hem från förskolan så är pulkan borta och föräldrarna konstaterar att någon måste ha stulit den. Vem är pulkatjuven?
Dagen därpå är pulkan tillbaka och tjuven har lämnat ett meddelande. Mystiskt!
Boken får ett fint avslut med att tjuven visar sig vara en gammal tant som inte kunde låta bli att låna pulkan för att återigen få känna den härliga känslan från barndomen av att susa ner för pulkabacken.
Marta förlåter tanten och erbjuder sig även att vara hennes vän när hon får höra att tantens bästa vän har dött tidigare.

Tumme upp också för bokens fina illustrationer. T.ex så visas en mångfald upp i barngruppen. Även hos de vuxna får t.ex förskolläraren ha en något mer kurvig kropp än normen. Också roligt att se barnet som klättrar högt upp i trädet, verkar vara en långhårig flicka med kjol. Pojken Adnan har även en ljuslila overall. Allt bara är utan att det kommenteras. Känns som skaparna vill normalisera och försöka bredda normer.
Förövrigt stor tumme upp att författaren använder begreppen förskola och förskollärare istället för dagis och fröken. Det uppskattar vi!

Detta känns som en väldigt bra bok att införskaffa till förskolor då den öppnar upp för samtal. Bra med en vinterbok som inte heller är präglad med kristna traditioner som komplement till övrig barnboksutgivning.

Bokens språk känns anpassad för sin målgrupp och i de fall som författaren introducerar svårare ord så kompletteras händelsen även av en illustration som förtydligar innebörden för barnet.
T.ex ”När pappa drog det röda ekipaget på trottoaren...” så ser vi även tydligt hur pappa drar Marta i den röda pulkan på bilden. Smart samarbete av författare och illustratör samt språkutvecklande!

Vi gillar verkligen denna charmiga vinterbok som passar toppenbra just nu när snön kommit (iallafall där vi bor..)