Marta och mannen med de magiska gummistövlarna

Jeppsson, Annika

Det är grått och trist, både utomhus och inne i Marta. Men så ser hon plötsligt en man komma gående i ett par mycket ovanliga gummistövlar så vackra att de lyser upp hela gatan. De där stövlarna måste vara magiska, tänker Marta. Tillsammans med bästisen Philly bestämmer hon sig för att ta reda på vem den mystiske mannen är.I böckerna om Marta utforskar författaren Annika Jeppsson och illustratören Emma Ganslandt vardagens mystik och magi.

Bettan_bokprataren

2020-05-23

Emma Ganslandts härliga bilder passar så bra, de har varma och härliga färger och alla stövlarna är så fina!
Det här är en fin och mysig berättelse om pensionären Gösta och hans många gummistövlar. Andemeningen om dessa stövlar är att man som människa har full rätt att få tänka, tycka och göra som man vill. Viktigt ämne att ta upp med barnen och vad är då bättre än att få ha vilka gummistövlar man vill?
Gösta, en härlig liten gubbe som i sitt yrkesverksamma liv jobbat på kontor gör nu revolt som pensionär. Äntligen kan han göra som han vill, han bestämmer sig för att piggade upp alla tråkiga gummistövlar med roliga, färgglada mönster.
Det här är en bok som jag verkligen gillar, den har ett bra budskap med härliga bilder. Vi kan läsa texten med barnbarnet som är 5 år men även med de mindre då gummistövlar är någit de alla älskar. Särskilt lilla Ellen.
En mycket uppskattad högläsningsbok hos oss. Fler bilder och fler recensioner hittar du på https://bokprataren.blogspot.com/2020/05/marta-och-mannen-med-de-magiska.html

Tvååringarna tycker: Stövlar! Och en hund! Vilken hit! Lyssnar inte så mycket på själva historien än, men sitter gärna och tittar på bilderna

Fyraåringen tycker: ”Jag gillar också stövlar mamma, det är Findus på mina”, utbrister han och blir jätteglad över alla sorters olika stövlar som Gösta har i sin ägo. Han gillar boken mycket och vill

Mamman tycker: Vilket mysigt sätt att ta sig an det där med att tänka och tycka som man själv vill. Gösta har spenderat ett helt liv på kontor med likadana kläder och svarta, trånga, obekväma skor. När han går i pension vill han bara ha bekväma skor, som han gillar och han älskar stövlar. Men det finns inte så många roliga stövlar för vuxna, så Gösta målar sina egna och har en stor samling i garaget. Det är också så fint att se på Martas och Phillys nyfikenhet på livet och saker, även om jag lite glatt fick förklara för barnen att jag inte alls vill att de samlar daggmaskar i fickan. I alla fall inte utan att tala om det för mig eller pappa först.

Emma Ganslandts bilder passar så fint för den här serien. Den mjuka framtoningen och färgvalen är spot on, och stövlarna är så fina! Jag är avundsjuk och vill också ha galaxstövlar.

Ninas bokhylla

2019-12-06

”Marta och mannen med de magiska gummistövlarna” skriven av Annika Jeppson och illustrerad av Emma Granslandt är en mycket fin berättelse om pensionären Gösta och hans många gummistövlar. Boken tar upp frågeställningar om rätten att få tänka, tycka och göra som man vill.
Gösta har i sitt yrkesverksamma liv jobbat på kontor där han hela tiden var tvungen att bära osköna svarta tråkiga skor! Som pensionär vill han göra vad han vill, och kom på att det piggade upp med lite roliga, färgglada gummistövlar! Hans promenader med hunden Fru Persson blev på det sättet mycket roligare och snudd på magiska! 🐾☔️
Det var under en av dessa promenader som Marta och Phillys såg dem och trodde att gummistövlarna var magiska och bestämde sig för att följa efter mannen med hunden.
De smyger på mannen men blir väldigt snart påkomma. Gösta blir först lite arg, men när han förstår att det är gummistövlarna barnen är intresserade av blir han genast glad och vill berätta om varför han har 103 par! 🌨
Boken är en fin berättelse om rätten att få vara som man vill oavsett vad omgivningen tycker!
Jag håller även med Gösta... Varför ska man ha tråkiga svart gummistövlar när man vill pigga upp sig själv, och förhoppningsvis även andra, när man istället kan ha ett par färgglada magiska stövlar 😉
Jag gillar förövrigt ordet magi!
Läs boken och kom på var du/ni kan sprida lite magi! Alltid kan det glädja någon i din omvärld!

Det är grått och trist ute. Marta och hennes bästa kompis Philly ser en man med fantastiska gummistövlar som lyser upp hela gatan. De är så fina att de måste vara magiska. Marta och Philly måste ta reda på vem den mystiske mannen är.

Relevant och mysig saga som tar upp ämnen som är mycket relevant för ett barn i 3-8 års ålder. Det där med att smyga på någon eller att upptäcka magi i vardagen. Det drog mig som förälder tillbaka till barndomen igen. Annika har gjort det bra.

Boken uppskattades mycket hemma hos oss. Sagan och illustrationerna passar så väl ihop och det är mysigt att läsa boken.