Markus av Trolyrien

Davis, Joseph A.

Markus väcktes av en främmande kvinna som lade en hand på den arm som inte var bruten, kallade honom för Prins Albrak och spottade på honom....När Markus blir kidnappad av Diomeda ligger han på sjukhus efter en skidolycka. Den vackra, men egendomliga kvinnan, titulerar sig Kungen av Valariens budbärare och påstår att han är den försvunne prinsen som hon är skyldig att hämta hem. Plötsligt befinner han sig i en ny, märklig värld, där kläder växer på träd, gräset är blått och en riktigt artig hälsning medför några salivfläckar på tunikan. I Valarien måste Markus navigera en ny och främmande kultur och vänja sig vid sitt tunga ansvar som denna världs motvillige prins och beskyddare. Det är ingen lätt uppgift, särskilt inte med de skräckinjagande monstren som håller på att invadera. Tillsammans med Diomeda ger sig Markus ut på jakt efter den legendariske Kung Josuas talismaner, som...

Bokbimbon

2022-01-03

Det är fjärde boken jag läser av Davis nu och jag tänker varje gång att: kanske jag är för gammal för den här- men nej! Jag tycker att det är lika spännande och underhållande varje gång!
Faktiskt så är nog den här min favorit av alla jag läst hittills, jag gillar verkligen Markus. Han är en vanlig kille som är menad för något större, och det är alltid något fint med det.
Sen är det också galet hur mycket handling Davis lyckas få in i sina böcker- full fart från första sidan till sista! Det tycker jag är häftigt :)

Cecilia Grip

2021-07-25

Då har jag läst den här som har tagit lite tid men det berodde helt enkelt på att andra böcker hamnade före. Boken va ibte dålig utan mycket spännande och jag älskar den gröna jättefjärilen som tar Markus och hans vän på resa för att rädda Valarien! Alltså en färgsprakande berättelse om trollet Markus som blir svärdbärare och den är så spännande!!

Rebecka Fredriksson

2021-04-05

Det här är på ett plan en spännande och oförutsägbar fantasybok. Men den innehåller också ett övertygande samhällsbygge. Här finns dessutom flera personer som läsaren kommer att minnas länge efteråt: bl a Shalarun, Albrak, Diomeda och Kiron är mångfacetterade och intressanta bekantskaper. Markus kastas in i äventyret mot sin vilja och under förutsättningar som det tar ett bra tag för honom själv att komma underfund med. Det skapar engagemang och boken är spännande till sista sidan.

Hanna Einholt

2020-12-13

Tycker det var en väldigt spännande bok. Jag började med Davis bok Lögnspiran som introducerade mig till en del karaktärer men det var väldigt kul att få läsa början av hur Diomeda och Markus träffades. En väldigt bra fantasybok som passar till alla åldrar skulle jag säga (är 21år). Rekommenderar den varmt!

Detta är en typ av bok som jag brukar gilla och så även denna gång. Spännande världar och resor mellan dem där en person hamnar någonstans och ska klara sig, lösa ett problem och förhoppningsvis hitta vägen hem igen. Överlevnad och mystik som driver berättelsen framåt. Ja texten är så lättläst och drivande att man dras med och vänder blad efter blad! För hur ska det gå? Vad är lösningen? Jag gillar verkligen hur boken är skriven där äventyr, spänning, humor osv får en härlig mix vilket gör att den flyter på när man läser.

Sedan måste jag säga att vilken värld som författaren har fantiserat ihop! Vilka monster och tankar runt hur det ser ut och vilka seder och bruk som Valarierna använder sig av. Ja här finns det mycket att fundera på och i vissa fall skratta åt men kanske också en tankeställare om varför gör vi egentligen som vi gör här på jorden. Ja jag gillar denna bok och dras med i denna konstiga värld. Direkt får jag favoriter som jag följer med intresse. Hur ska det egentligen gå?

Något som jag också gillar är mysteriet/mysterierna som presenteras i boken och som man kan fundera på medan man läser. Lite väl valda ledtrådar läggs ut också så att man kan lista ut svaren innan de ges i boken (jag gillar ju deckare också så lite mysterielösning är ju perfekt för mig). För vi får tidigt veta att Kung Josuas kropp är borta så vad hände med den? Och vart har en person försvunnit?

Av mig får denna bok 4+ (av 5) för sin bladvändar styrka och spänning. Jag tyckte verkligen om att försvinna ner i den och är lite ledsen över att den tiden är förbi!

Sandra Söderqvist

2020-11-06

Alla äventyr- och fantasyälskare, SE HIT! Det var ett tag sedan jag läste fantasy och fantasy kan vara en av genrerna jag läser minst av, men denna bok var något alldeles extra! En bok fylld med fart och fläkt - det hände något hela tiden och när jag väl kom in i boken kunde jag inte släppa den ur mina händer!

De fina beskrivningarna fick mig att sugas in i boken och jag ville inte lämna Valarien. Beskrivningarna av olika monstervarelser i boken var så bra att de blev otäcka! Allt i boken var väldigt bra genomtänkt och det var i princip inget som var förutsägbart för mig. Det fanns många intressanta karaktärer och jag är helt säker på att varje läsare kommer fästa sig lite särskilt vid minst en karaktär. En av mina favoritkaraktärer var jättefjärilen Lövgrön!

Varför spottar Valariens invånare på kungen och hur känns det att rida en jättefjäril? Det får du svar på om du läser boken! Jag rekommenderar Markus av Trolyrien starkt till alla som tycker om Harry Potter och alla som gillar fantasy!

Markus av Trolyrien passar både vuxna och barn!

Markus av Trolyrien är första delen i en fantasyserie med samma namn för unga vuxna, målgruppen är skriven som 12–15 år, men jag skulle säga att den här fungerar för både äldre och yngre läsare också. Det är visserligen ganska våldsamt emellanåt och en del död, men om man är yngre och van vid den sortens berättelse borde det inte vara ett hinder. För den här boken är så mycket mer än det.

Joseph A. Davis har byggt en spännande och helt egen värld dit Markus blir tagen när han är femton år. Helt plötsligt kallas han för prins Albrak och han måste lära sig ett helt nytt sätt att tänka, att vara på och en massa traditioner som han inte är van vid. Att han dessutom inte kan erkänna att han inte är prins Albrak gör att han måste lära sig på egen hand, om han inte lyckas verka nog förvirrad från sin frånvaro i Trolyrien att någon förbarmar sig över honom och talar om vad som borde hända/göras.

Det är en typisk fantasy, med både magi, sätt att hela på, portaler mellan världar, helt andra varelser och monster, och egna världar med egna traditioner och synsätt. I Valarien och de kringliggande rikena och städerna finns det dessutom en typ av religion som får dem att ligga i fejd med varandra. Vissa tror stenhårt på att kung Josua har funnits och att han har skrivit en bok, medan andra inte alls tror på honom, och vissa andra tror att han visst har funnits men har en annan bok från honom som de följer. Som upplagt för misstro och dåliga relationer.

Det är ett relativt stort persongalleri, men eftersom fokus hela tiden ligger på Markus (ibland med några avstickare) gör det inget. Markus är väldigt lätt att sympatisera med och tycka om, just för att han verkligen blir inkastad på ett helt nytt ställe men också för att han verkar vara en sådan genuint trevlig person. Sedan gillar jag också Diomeda, för hon är så häftig och stark.

Markus av Trolyrien är lättläst och det är hela tiden ett driv framåt. Det är en relativt lång bok i pocket, men det känns aldrig onödigt långt utan som att allt är där det behövs vara. Det är inte rakt igenom spännande och actionfyllt, ibland finns det avsnitt som är mer förklarande och informativa delar, och det behövs eftersom det är en helt ny värld både för Markus och för läsaren.

Gustav 10 år:
Jag läste Markus av Trolyrien tillsammans med mamma men ibland fick hon läsa själv med Philip för hon är så seg. Det är korta kapitel i boken så den är bra att ha i bilen, på toaletten eller innan man ska sova. Boken går snabbt att läsa och man vill läsa ut den. Det är lätt att det blir ett kapitel till när man börjar läsa.

Det är en ganska spännande bok och jag tycker om världen som Joseph A Davis beskriver. Det är kul med portalerna, jättefjärilarna de kan flyga på, blått gräs och fantasifulla varelser.

Markus ligger på sjukhus efter en skidolycka. Det kommer en kvinna som heter Diomeda och lurar med sig Markus. Hon säger att han är Valariens försvunna prins. Markus fattar ingenting. Sen kommer han till en magisk värld där monster kommer. Det är en rolig bok också. Läs den!

Philip 7 år:
Denna bok tyckte jag var spännande. Jag ville bara att mamma skulle läsa vidare. Det känns som att det är en blandning mellan, Harry Potter, Musse och Helium och Woodwalker. Jag skulle vilja besöka Valarien. Det verkar så fint! Jag skulle vilja ha en fjäril också som vän. Det är inga bilder i boken och det tycker jag är tråkigt.

AC (mamma):
Jag får skriva som jag skrivit förr att jag älskar sagor och barnberättelser men har alltid sagt att jag inte är en person som är så förtjust i fantasy men jag måste tänka om. Markus av Trolyrien var bra och spännande. Älskar alla detaljer med Valarien. De stora fjärilarna, att det växer kläder på träd, snatteri av maneter i allmänna fontäner… Joseph A Davis skriver med en gnutta humor och fantasin hos honom verkar inte ha något stopp. Det är en underbar resa vi får följa med på när Markus kidnappas och kliver in i en annan värld. Det var roligt att se hur Gustav och Philip tog emot boken och jag tror att detta kan öppna för lite annan läsning framöver.

En bok som kan få den som inte är så villig att läsa att faktiskt läsa.

Vilket spännande äventyr den här boken gav. Ett par kapitel in i boken blev jag fast. En bladvändare som även innehåller magi och som tar en igenom boken med humor och vänskap. Det är boken kan jag varmt rekommendera till er som gillar fantasy

Stinas_boksida

2020-06-15

Markus är 15 år och har hamnat på sjukhuset efter en skidolycka. Han väntar på att föräldrarna ska komma på besök, men istället kommer en kvinna, Diomeda, kungens budbärare, som säger att han är Valariens prins, och måste följa med henne.

Han försöker förklara att han inte är någon prins, men Diomeda tror honom inte. Hon tar honom till Valarien, en värld som är så olik den vanliga världen.

Markus får veta att han måste rädda Valarien från hemska monster och ta reda på den mystiska sanningen. Hur ska han klara av det när han inte är den hon tror?

Ska Markus någonsin få komma "hem" igen. Få träffa sina föräldrar igen, eller är han fast här för alltid?

Detta är en fantastisk berättelse som är full av äventyr. Hela tiden händer det något, ofta något man inte förväntat sig.
Mycket spänning blandat med magi, vänskap och humor.

Boken vänder sig till unga vuxna, men passar även vuxna. Den är lättläst och har ett bra flyt.

@

Markus av trolyriett
Av Joseph A Davis

Markus ligger på sjukhus med både ett benbrott och armbrott när en okänd kvinna kommer in och säger att han är någon annan-
en prins från en annan värld.

Plöttsligt följer vi Markus i den nya världen, bland jättesniglar, monster, klädbuskar, en gåtfull sfinx, träskor som gör att man springer PÅ skogen samt många mer härliga detaljer. Blandannat beskrivs rätt udda seder som finns i den nya världen. Markus har det inte lätt.

Som människa i den nya världen möter han även en ung flicka Ilasa som hjälper honom vidare på äventyr.

Härligt driv i texten. Blanden vänds snabbt och kapitel efter kapitel går mot sitt slut. Humoristisk.

Tack till @tylorien för boken
#bokrecension
#Lättläst #härlig #spännande #fantasy #lästips #boktips

Rebecka Nyman

2020-06-10

Det tog ett litet tag att komma in i boken då Davis har en enorm fantasi. Jag kom på mig själv med att småle då det är en del humor och vissa helt sjuka saker, med vår värld som jämförelse. Det är kul att följa Markus på hans äventyr och de är inte få i antal. Riktigt bra blandning av fantasy, vänskap och äventyr. Jag blir sugen på att läsa mer och lära mig än mer om Valarien.

När Markus vaknar upp på sjukhuset efter en skidolycka möts han av en kvinna som påstår att han är den försvunne prinsen av Valarien, ett land han aldrig ens hört talas om. Markus befinner sig plötsligt i en ny, märklig värld. Där ingenting är som hemma, här hälsar man artigt genom att spotta på varandra, och det växer kläder på träd. Det tunga ansvaret som landets prins och beskyddare har hamnat på Markus, en uppgift som inte är så lätt när man inte känner till landets kultur och seder. Uppgiften blir inte heller lättare med skräckinjagande monster som håller på att invadera Valarien. Tillsammans med Diomeda, kvinnan som hämtade Markus på sjukhuset, ger han sig av på jakt efter den legendariske kung Josuas talismaner, som kan vara deras enda hopp, om sagorna stämmer.

Markus av Trolyrien är ett fantastisk fantasy äventyr, fylld med spänning, magi, monster och vänskap. Det målande språket skapar levande miljöer och karaktärer. Karaktärerna är intressanta och annorlunda, alltifrån jättesniglar, jättefjärilar och en sfinxs som älskar gåtor, till kungar och annat ädelt folk som man inte riktigt vet om de är goda eller onda när man först får träffa dem.

Kulturkrockarna som sker skapar en hel del humor. Och jag kom på mig själv med att sitta och småle mot boken, och stundvis även skratta rakt ut. Och precis som fantasy ska vara så är boken spännande. Emellanåt var det svårt att lägga ner boken, då jag bara kände att jag behövde veta vad som skulle hända härnäst. Jag kan verkligen rekommendera Markus av Trolyrien till alla som gillar fantasy och är över 12 år.

Sara Wennergren

2020-06-06

Markus av Trolyrien är en fantastisk bok fylld av magi, monster och spänning men även fina relationer. När jag slog upp boken för första gången läste jag flera timmar i sträck eftersom jag var tvungen att ta reda på vad som skulle hända härnäst. Vart har Valariens riktiga kung tagit vägen? Stämmer dem gamla sagorna? Kommer Markus klara av att rädda den magiska världen?

Språket i boken är mycket vackert och målande vilket gör så att både handling och karaktärer blir mer levande. Jag älskar hur spänningen med svärd, monster och gåtor blandas med vänskap, kärlek och relationer. Humorn finns alltid nära till hands - jag kom ofta på mig själv att sitta och le mot boken. Boken innehåller allt man behöver för att bli nöjd som läsare.

Jag kan rekommendera den här boken till alla som älskar fantasy, oavsett ålder. Boken har något för alla målgrupper!