Markus av Trolyrien

Davis, Joseph

| 2016

När Markus blir kidnappad av den vackra, men egendomliga kvinnan Diomeda ligger han på sjukhus efter en skidolycka. Hon påstår att han är Valariens försvunne prins. I nästa nu befinner han sig i en ny, märklig värld, där kläder växer på träd, gräset är blått och en riktigt artig hälsning medför några salivfläckar på tunikan. Valariens kultur är ny och främmande och Markus har ett tungt ansvar som landets motvillige prins och beskyddare. Det är ingen lätt uppgift, särskilt inte med de skräckinjagande monstren som håller på att invadera. Tillsammans med Diomeda ger sig Markus ut på jakt efter den legendariske kung Josuas talismaner, som kanske, om de gamla sagorna stämmer, är deras enda hopp. Markus av Trolyrien är en humoristisk fantasyberättelse, fylld av spänning och intressanta karaktärer. I likhet med Terry Pratchetts böcker är det omöjliga möjligt och det annorlunda det naturliga....

Johanna Persson

2020-07-04

Va ett tag sen jag läste ut @trolyrien #markusavtrolyrien och den bjöd på spänning, magi och en massa vänskap.
Betyg 🦄🦄🦄🦄,🦓 av 🦄🦄🦄🦄🦄
@parlanforlag
----------------------------------------------------
Markus vaknar av att någon rör vid honom och kallar honom prins Albrak. Han såg att det inte var en av sjukhusets sjuksköterskor som han låg på efter skidolyckan. Jag heter ine prins Albrak du måste ha tagit fel person. Kvinnan suckade och drog fram en kniv ur sitt läderbälte och tog tag i hans brutna arm och skar bort gipset och la den svala knivflatan mot hans hud och drog armen rak. Sen gjorde hon likadant på hans brutna ben och hjälpte honom upp ur sängen och hon ledde honom ut ur rummet. Istället för att komma ut till korridoren så stog han utomhus....

Majt Bengts

2019-12-30

Eftersom jag är en fantasy-älskare, så var det här en bok helt i min smak! Jag sträckläste den nästan ... och ser fram emot fortsättningen! En bok för 10-100-åringar!

Nerdy Books

2019-12-08

Detta är en väldigt charmig och underhållande bok, där man inte kan göra annat än att gilla huvudkaraktären Markus, för han är verkligen på fel plats vid fel tillfälle och känns lite töntig (men på ett bra sätt) men allt eftersom växer både han och handlingen på ett väldigt bra sätt. Jag gillade verkligen bok och kan rekommendera den! Väldigt intressant, knasig och härlig bok som jag tror många yngre (och äldre) fantasyläsare skulle uppskatta.

Magnus Svensson

2019-10-16

Markus av Trolyrien Av Joseph A Davis
Boken är ett äventyr från början till slut. Det handlar om Markus som råkar ut för en skidolycka och hamnar på sjukhus. När han ligger där i sjukhussängen och har ont av benbrott dyker Diomeda upp och tar med honom på ett äventyr i en annan värld. han blir plötsligt kung över ett helt rike.
Det är artigt att spotta på en annan person för att visa sin aktning för den personen. Boken är riktigt bra! Lättläst och jag gillar omslaget och dem fina typsnitt som varje kapitel börjar med. En karta i bokens början visar var alla platser heter. Boken vänder sig främst till ungdomar i åldern 12-15år. Läs bokenoch häng med på ett spännande äventyr! @booksofmagnus på instagram

Bookishlyfalling -

2019-09-30

Tack @trolyrien för recensionsexemplaret!

Markus av Trolyrien är en fantasy bok där en vanlig pojke hamnar i en ovanlig värld.

Markus ligger på sjukhus när han blir kidnappad av den vackra, men egendomliga, Diomeda. Hon påstår att han är Valariens försvunne prins. I nästa nu befinner han sig i en ny, märklig värld, där kläder växer på träd, gräset är blått och en riktigt artig hälsning medför några salivfläckar på tunikan. Valariens kultur är ny och främmande och Markus har ett tungt ansvar som landets motvillige prins och beskyddare.

Boken passar bäst för yngre tonåren men passar nog samtidigt vem som helst som gillar fantasy och böcker med äventyr! Jag tror att jag hade uppskattat boken ännu mer om jag läst den när jag gick i mellanstadiet, då var denna typen av genre min absoluta favorit!

Jag är mycket imponerad av författarens fantasi. I Valarien finns det jätte sniglar, jätte fjärilar, skräckfåglar, monster och magi! Hur häftigt är inte det?

Markus är ett troll som av "misstag" blir igenkänd som Valariens prins. I början undrar han vart han har hamnat och känner sig ganska så bortkommen, men under boken får han lära sig om denna nya spännande värld och det är riktigt kul att läsa om!

Det här var så häftig fantasy. En del känns igen som typiska fantasydrag med portaler till andra världar, kungar och prinsar, monster, hisnande äventyr över skog, vatten och berg. Men det här är annorlunda, spännande och rolig fantasy. Bara det att Markus flyger på en jättefjäril är så häftigt. Fjärilen Lövgrön kan vara den finaste varelsen jag upplevt på länge och jag kommer för alltid se på fjärilar med ny respekt. Jag blev riktigt uppslukad av boken. Det är en del namn på personer och platser att hålla reda på men jag läste långsamt och njöt av varje sida. Jag längtar efter att läsa del två. Blev så förtjust i Valarien. Vilken härlig fantasi författaren måste ha.

mona Larsson

2019-08-18

En charmig bok med stark dragningskraft. Boken är lätt att leva sig in i och den tar ständigt nya svängar utan att vara förutsägbar. Bladvändare att sätta i händerna på alla stor som liten. Den är både spännande, rolig och välskriven.

laspedagogen Jenny

2019-08-12

En mycket läsvärd bok som kan jämföras med böckerna om Harry Potter och Narnia. Boken innehåller allt man kan önska och fångar läsaren direkt. Författaren har en enorm fantasi och boken bjuder på både spänning, humor, kärlek, äventyr och magi. En perfekt bok att använda till högläsning för barn i mellanstadieåldern och uppåt. Vi rekommenderar varmt denna bok!

Jenny Axelsson

2019-08-12

Markus av Trolyrien är den första delen av tre och bjuder på både spänning, äventyr, magi, kärlek, humor och vänskap.
Boken handlar om Markus som ligger på sjukhus när han plötsligt blir kidnappad och tas till en helt annan värld. En värld där det växer kläder på träd, gräset är blått och där kungligheterna flyger runt på jättefjärilar 🦋

Det är en fantasifull berättelse där en får möta ett flertal exotiska karaktärer och skräckinjagande monster. En spännande fantasybok där det händer saker hela tiden. Boken jämförs med böcker som t.ex. Narnia och Harry Potter.
Den är skriven i korta, behagliga kapitel som passar utmärkt för läsning innan sovdags 🌙

Vi rekommenderar varmt denna bok till alla som gillar fantasy och äventyr ⭐️
Det är även en perfekt bok att presentera för den som har svårt att hitta en bok som fångar den unga läsaren.

Bokfrun

2019-08-12

En ungdomsbok som var riktigt bra även för mig som är vuxen 🤗

Det är roligt att få upptäcka något nytt. Att få finna ett förlag Pärlan Förlag som jag inte kände till och att få en fantastisk ungdomsroman att läsa från nämnda förlag.

Markus av Trolyrien är en underbar fantasy berättelse fylld av spänning, intriger och alla möjliga underliga figurer både onda och goda. Det finns enorma blommor, fjärilar så stora att de flyga med oss människor på ryggen, folk som lever inne i bergen, kungar, prinsar, drottningar, prinsessor, eremiten, profetior, gåtor, lögner, ondska och krig.
Men för att ta det från början. Markus ligger på sjukhuset efter att ha brutit armen och benet i skidbacken. Han väcks av en främmande kvinna som är lite underligt klädd och som kallar honom prins Albrak....

Den egendomliga kvinnan heter Diomeda och det är hon som tar med honom till en annan värld där de påstår att han är Valariens försvunne prins. Snart dras han med i ett hisnande äventyr där många minns Kung Josua och hans tid. Kungen som försvann. Markus är svärdbäraren och svärdet Poterovix är ovärderligt då det gäller att slåss mot alla de ondskefulla figurer som han möter. Likaså Kraftens svärd som han har då han slåss mot sjömonstret Leviatan.
Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft, är det ord Markus tänker på då han svingar Kraftens svärd. Likaså finns det andra visdomsord han tänker på i farofyllda svåra situationer "Sanningen ska göra er fria." "Sök så ska du finna".

Joseph A. Davis är en man med en enorm fantasi. Han har verkligen fått till en fantasy roman det svänger om. Så helt oväntade saker sker. Som att när de spottar på varann så visar de högaktning och att de som står inför kungen kastar frukt på honom när de gett sin version av det de står anklagade för och han ska göra ett domslut. Alla djur och monster och figurer och landskapet de befinner sig i...

Det här är den bästa ungdomsroman jag läst på länge. Det var sorgligt att den tog slut. Jag väntar på en ny. Låt dig inte avskräckas för att det är en ungdomsroman den kan läsas av alla.

Gullis lästips

2019-07-12

I Markus av Trolyrien kasts man rakt in i en annan värld fylld av äventyr, humor, fantasifulla varelser, märkliga folkslag och sägner. Det gäller att hänga med i Svärdbärarens motvilliga kamp mot det onda, i den märkliga världen som är fylld av udda saker som jätteskorpioner, troll och andra konstigt monster. Här fåt man uppleva städer där kläder växer på träd, gräset är blått och ätligt och en riktigt artig hälsning medför några salivfläckar på kläderna och där vissa folkslag ser upp till den stora jättesnigeln och där kungligheterna flyger runt på jättefjärilar.

Markus av Trolyrien har allt man kan önska sig: äventyr, spänning, magi, humor, vänskap och kärlek.

Det är en fantasifull fantasiberättelse som är fylld med spännande och underhållande äventyr från första till sista sidan. Här får läsarna möta en mängd olika exotiska karaktärer och skräckinjagande monster i en parallellvärld mot våran egna.

Detta är första boken i en blivande bokserie som riktar sig till 12 -15 åringar, men passar som högläsning från 10-15 år.

Markus av Trolyrien är lättläst och spännande. Målgruppen är yngre tonår. Kapitlen är korta och det passade utmärkt för en stunds läsning innan sömnen tog över. Jag upplever till viss del att berättandet utgörs av tell, istället för show, och därför tänker jag på Markus av Trolyrien som en saga eftersom den lite grann mer berättar än gestaltar. Och det funkar bra. Jag dras med i historien, hejar på Markus och känner med honom.

Joel Bågesund

2019-06-20

Mycket läsvärd! Griper tag i läsaren från första sidan, och handlingen gör ständigt nya svängar vilket driver den framåt på ett mycket spännande vis. Världen och karaktärerna beskrivs med omsorg, humor och en god portion allvar. Slukade den på ett par dagar, likaså de båda uppföljarna. Rekommenderas!

Jonathan Svennberg

2019-06-19

Jag läste boken om Markus från trolyrien två gånger. Först tillsammans med min fru och sedan med en mina elever i skolan.
Både gångerna blev reaktionen densamma. Man kunde inte slita sig ifrån att läsa "bara ett kapitel till". Boken är oerhört fantasifull med spännande tvister och man får verkligen upp en hel film i huvudet eftersom författaren Joseph Davis beskriver världen Trolyrien och dess varelser med stor detalj. Jag uppskattade mycket hur boken hoppar mellan en oerhörd humor i fråga om konstiga seder, varelser och karaktärer för att sedan gå över i ett djupt allvar som berör många av frågorna som vi människor bär på, så som liv, död, kärlek, ondska, tro och hopp.
Boken passar verkligen för barn i mitten av lågstadiet och upp i vuxen ålder och jag rekommenderar den varmt!

Morten Ravnbö

2019-06-19

Intressant och spännande bok, med djup, och något att tänka på både för barn och vuxna, som en modern version av Narnia. Har både läst den själv och högt för mina barn.

Joram Zieltjens

2019-06-14

Väldigt bra bok

sannareads

2019-02-23

Markus är en 15 årig pojke från Trolyrien som kidnappad och tas till en annan värld. I den nya världen möts han av utmaning efter utmaning då han förväxlas med Valariens prins Albrak.

”Markus av Trolyrien” är en fartfylld, spännande och rolig bok. Det var väldigt få gånger jag kände på mig vad som skulle hända vilket gjorde att jag inte ville lägga ner boken!

Jag fastnade väldigt snabbt för Diomeda och Kiron. Diomeda eftersom hon är den där starka och intelligenta kvinna alla böcker behöver och Kiron för hans mystiska beteende men goda hjärta.

Jag skulle rekommendera boken till alla åldrar eftersom den tar dig på ett äventyr i en likande (men ändå väldigt olikt) sätt som i Narnia, Harry Potter och Percy Jackson! Dock tror jag att en yngre person skulle uppskatta bokens lekfullhet mer.

⭐️ ”Markus av Trolyrien” av Joseph A. Davis får av mig 3/5 stjärnor! Jag ser nu fram emot fortsättningen då denna boken slutade väldigt spännande.

Tack för det fina recensionsexet Joseph! 😁

❤️Du kan hitta min recension + en kreativ bild där boken är i fokus på min Instagram: @sannareads

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är första boken om Markus en tonåring som hamnar i en främmande värld, det finns två böcker till efter denna. Det är en fantasybok som riktar sig huvudsakligen till ungdomar men även till vuxna som har kvar barnasinnet och vill ha en spännande och humoristisk berättelse att koppla av med.

Språket är lätt att ta till sig och det är som sagt en spännande berättelse som vi får serverad i denna bok. Det händer saker hela tiden och det är en märklig (på ett härligt sätt) värld som har konstiga, enligt våra mått, seder. Man tänker efter lite om att vi troligen har konstiga seder som för oss känns helt naturliga. Är man i lässlukaråldern så misstänker jag att bokens knasigheter faller en verkligen i smaken och man kommer att skratta gott åt vissa händelser. Jag log åt dem själv och kom att tänka lite på Terry Pratchetts Skivvärlden, det är inte lika galet här men det finns.

Då den riktar sig till lite yngre publik så blir det aldrig blodigt våldsamt men det finns äventyr och faror som lurar i denna värld och det håller intresset uppe. Det är en värld som är riktigt påhittigt skapat och den känns rik med alla småbitar av dess historia som vi får ta del av i små bitar tillsammans med Markus som är lika ny som oss i den här världen.

Detta var en riktigt trevlig läsupplevelse och jag vill verkligen läsa de andra böckerna om Markus och hans äventyr i Valarien. Denna bjöd på sina överraskningar då man trodde att det var på ett sätt men visade sig att inte vara helt sant. Är nyfiken på hur detta slutar.

Funkar även för 9-12 år.
Detta är en Fantasybok som handlar om Markus (från vår värld även känd som Trolyrien). En dag ligger han på sjukhus när Diomeda dyker upp - kungens lojala budbärare från världen Valarien.
Av någon okänd anledning så har Markus förvandlats och ser nu ut som Valariens kronprins. Diomeda tar med honom genom portalen till sin hemvärld och Markus försöker hantera situationen som snabbt utvecklas.
Jag kan erkänna att jag först blev lite fördomsfull mot denna boken, en amerikansk författare som bott mindre än 10 år i Sverige. Kunde den boken vara bra? Skulle boken kännas stolpig och konstig att läsa? Positivt nog så var det just min fördom, och boken har varit bra att högläsa - speciellt sista halva av boken kändes väldigt välskriven.
Valariens värld är stor och med mycket fakta om världen för att förstå berättelsen - men Davis lyckas på ett bra sätt introducera oss in i världen lite i taget som ger en bra förståelse. Mot slutet att denna första boken i serien så har vi full koll.
Boken känns inspirerad av klassisk fantasy men ändå väldigt nytänkande med. Berättelsen och upplägget kändes nytt och fräscht för oss. Ordvalen i boken är lite mer advancerade än vad många böcker, men vi uppskattade detta inslag då A har ett fantastiskt ordförråd och denna boken stimulerade till nya ord.
Davis verkar ha en ambition att skriva in starka kvinnor i boken genom såväl kungens rådgivare Sofara och budgivaren Diomeda. Trots det så känns boken ändå normativ. När Diomeda lyckas lura till sig en fäktningsmatch mot den mäktiga mannen Shalarun så vinner hon enbart för hon spelar klumpig och sedan fintar in sin vinst. Kunde hon inte vunnit helt rättvist? Just för hon var bättre? När Diomeda sedan beskriver detta som ”kvinnlig list” blir jag lite provocerad. Återkommande i boken finns stycken som känns väldigt påverkade av rådande könsroller, men samtidigt verkar författaren försöka med vissa andra inslag i berättelsen.
Boken är klart inspirerad av kristendom när man läser om Valariens utdöende religion och Diomedas starka tro. Är man själv kristen kommer man förmodligen upptäcka de inslagen och reflektera än med. Kanske även uppskatta de existensiella funderingarna som finns i boken än mer. För oss som inte var kristna så kändes boken ändå helt okej där det religiösa inte tog även en bra fantasyberättelse. Snarare var det ett intressant och nytt inslag med den delen av boken, läsa Diomedas tankar och upptäkter kring Valariens komplicerade religion.
Överlag var detta en händelserik fantasybok där vi får lära känna en ny och innehållsrik värld. Hyfsat mycket monster och förmodligen inget för den lättskrämda. A uppskattade denna boken.

Rolig, spännande och fängslande!

Sara Ceder

2017-04-06

Mycket bra bok med många oväntade vändningar i handlingen som gör att man vill läsa vidare. Underbar fantasi! Både rolig och spännande

Karin Carlsson

2017-04-06

Spännande, rolig bok med en fantasi utan gränser. Det gäller att hänga med i Svärdbärarens motvilliga kamp mot det onda. Det är inte så lätt när de "goda" plötsligt visar sig vara förklädda monster. Vad är det för folk som bor i mörker i underjorden och tror på Glädjens bok? Starkt driv att läsa vidare. Ungdomsbok som även passar pensionärer.

Johanna Ingvarsson

2017-04-05

En härlig bok med oväntade vändningar. Den var både lättläst och djup med sina underfundiga jämförelser av Bibeln.

Sheila Heath

2017-03-31

Karaktärerna är levande och älskvärda och berättelsen är spännande. Man vet aldrig vad ska hända näst ... men man ser fram emot det! Jag kan verkligen rekommendera boken.

Amiranda Green

2016-10-12

En riktigt bra och spännande bok man inte vill släppa! Man kastas rakt in i en annan värld fylld av äventyr, humor, fantasifulla varelser, märkliga folkslag och sägner. När man tror att man vet vad som ska hända tar berättelsen oväntade vändningar... Dessutom har boken ett jättebra och viktigt budskap om att man kan övervinna omöjliga situationer om man inte ger upp och att även en liten människa kan göra stor skillnad!