Märkta för livet

Schepp, Emelie

| 2013

En sommardag 1986 vaknar nioåriga Jana Berzelius upp på ett sjukhus. Hon har inget minne av vem hon är eller var hon kommer ifrån. Tjugosex år senare får Jana som framgångsrik åklagare uppdraget att leda förundersökningen i det uppmärksammade mordet på Hans Juhlén, verksamhetschef på Migrationsverket i Norrköping. Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander inleder hon ett intensivt arbete med att lösa fallet. Senare hittar man ännu ett lik. Denna gång är det ett barn. Allt tar en oväntad vändning när det visar sig att spåren leder mot den döde pojken. Och ju mer Jana gräver i hans bakgrund desto närmare kommer hon sanningen om sin egen. Och hon möter en mörkare och blodigare historia än hon någonsin kunnat föreställa sig. Märkta för livet är den första delen i serien om Jana Berzelius. Med snabba vändningar och oförutsedda händelser har Emelie...

Jessica Andersson

Spännande, mycket bra bok

Bokslukerskan

2017-12-23

Betyg: 4/5

En mörk och komplex kriminalroman,
olidligt spännande!
Storyn vävs skickligt samman,
tar oväntade vändningar ända till slutet.
Våld, droger, människoöden, vardagsliv & polisarbete
Persongalleriet är spretande;
allt ifrån den tysta, starka hemlighetsfulla Jana till Henrik, den klassiskt försummande familjefadern med ständigt dåligt samvete.
Det finns dock en karaktär som sticker ut lite mer än de andra, en typ som man sällan stöter på i litteraturvärlden, en riktig mansgris till kvinna.
Hon heter Mia och retar gallfeber på mig!
Bra tänkt Emelie, att sätta en kvinna i den rollen.
Ja, ni hör, här finns alla de ingredienser som behövs till en välkomponerad deckare.
Well done Emelie!

Sabina Johnsson

2017-12-20

Jag gillar att huvudpersonen inte bara är en god åklagare som löser brott, utan har egna problem att lösa.
Däremot saknar jag ett mer djup på karaktärerna.

Tove Andersson

2017-10-28

En riktig bladvändare, ganska så lättläst också. Hittade dock en del stavfel lite här och var

Solveig Andersson

2017-09-24

Spännande debutdeckare som rinner av mig som vatten när jag läst klart pocketen. Tre stjärnor!

Sara Forsman

2017-09-23

Det här är nog det sämsta jag läst. Överdriven som sjutton, platta karaktärer och massor av stavfel och grammatiska fel. Blev lättad när jag i slutet läste att den var egenutgiven, allt annat hade varit pinsamt. Extremt stereotypa könsroller, tveksamma etiska värderingar. Jag ville mumla ett sarkastiskt "Dam Dam Daaam" i slutet av varje kapitel, som utan undantag är uppbyggda på samma ödesmättade sätt. Gestaltning av alla karaktärer görs med typ samma fyra meningar och många liknelser återkommer flera gånger. Nej, sjukt överdrivet och plastigt. Usch.

Inger Jarreby

2017-08-27

En bra intrig som inger förväntningar men det blir platt fall. Boken har ett fattigt språk med starka "överbeskrivningar". Lämnar inget åt läsaren att själv tänka ut. Ungefär som barnböcker brukar vara skrivna. Förutsägande så det blir aldrig någon spänning. Huvudpersonerna är osympatiska och för löjliga dialoger. Trist bok. Jag kommer inte att läsa fler av denna författaren.

Jennie Nilsson

2017-07-11

En riktig bladvändare.

Maria Lindh

2017-07-10

En ganska underhållande berättelse, om än lite förutsägbar. Platta karaktärer i stora mått. Hade svårt att hålla isär vem som var vem. Har ingen bild av hur någon utav dem egentligen ser ut, förutom att huvudrollsinnehavaren går i högklackat och kör fin bil.
Det är synd. För i övrigt är det ganska välskrivet.

Karin Axell

2017-05-07

Detta är första och definitivt inte sista boken av denna författare som jag kommer att läsa! En ny bekantskap som gjorde mig mycket glad. Välskrivna och intressanta karaktärer och detaljer i fullständigt realistisk anda. Cliffhangers överallt och en mycket intressant sammanvävd historia fick iallafall mig att återfå hoppet om att det finns nutida intressanta författare efter ett par rejäla bakslag i bokvärlden och då framför allt deckargenren. Tack Emelie Schepp, må du skriva fler bra böcker!

Stefan Wern

2017-03-03

Ovanligt vitalt för att vara svensk krimlitteratur. En något trevande inledning, men den tar sig mer och mer. Dock känner jag inte riktigt med huvudkaraktären, trots bakgrunden.

Lotta Dahlström

2016-12-15

Bra. Katarina Ewerlöf är bäst som uppläsare

Katarina Strid

2016-10-23

Lyssnat som ljudbok i bilen (Katarina Ewerlöf - jättebra!), så det blev lite uppehåll emellanåt.
Helt OK deckare och en intressant idé. Spänningen stegrades genom boken. Men personerna var ganska ointressanta, i synnerhet poliserna, kommer inte ens ihåg vad de hette. Jana var väl den enda som ändå var lite komplex.
Ibland är boken övertydlig och orealistisk. Men som sagt helt ok underhållning.

Lotta Andrén

2016-07-24

Spännande från början till slit. En annorlunda kriminalare! En bok man inte lägger ifrån sig!

Tove Skarstedt

2016-06-30

Mörk spänningshistoria, riktigt välskriven. Intrigen är skickligt spunnen och det går knappt att lägga ifrån sig boken. Debutroman!

Maria Jacobsson

2016-05-14

Lättläst, men lämnade inga spår efter sig.

Erika Wiman Snäll

2016-05-02

Boken lider av samma problem som många andra debutanter - en iver att visa att man gjort sin research. Ändå stämde vissa bitar dåligt vilket drar net trovärdigheten.

Marléne S

2016-03-20

Hade nog för höga förväntningar ....
En bra historia men den kunde ha kortats ner en bra bit.

2016-03-03

Lättläst, spännande och på vissa sätt ganska annorlunda. Tycker det är lite synd att den enda andra kvinnan, förutom huvudkaraktären, man får veta hur hon tänker är så osympatisk. Jag kan nästan tycka att man får veta för lite om de andra karaktärerna för att det ska finnas en poäng med att läsa ur deras perspektiv alls. Men jag gillar Jana, trots kylan.

2016-02-10

Riktigt, riktigt bra! Komplicerad intrig med accelererande spänning. Otroligt bra debut av Schepp.

Jenny Hjärtberg

2015-12-08

Vad jag gillar denna! Så roligt att få tag på en bok som man inte vill lägga ifrån sig. Spännande, oväntad och obehaglig.

Inger Svensson

2015-10-17

Fick kämpa för att komma igenom denna. Hade höga förväntningar på spänning och rafflande intrig men historian är så full av faktafel och så icke trovärdig att jag tappade all lust och till sluta hoppade över hela kapitel som man lätt kunde ha strukit eftersom dom inte fred historian framåt. Jag är väldigt besviken.

Helt OK, kan väl vara värd en 4:a

2015-09-02

Jag tycker inte om Jana och har svårt att känna med henne trots uppväxten och att det förflutna alltid kommer ikapp. Tyvärr tror jag att mitt missnöje med just Jana som karaktär sänker betyget ett snäpp. För boken är faktiskt helt okej och jag tänker läsa nästa i serien också.

Pernilla Nilsson

2015-08-22

Nä, den var rätt trist och lämnar mig helt oberörd.

Y

Yngve Carlsson

2015-08-12

Intressant med nyupptäckta författares om gör det riktigt bra

Marie Bonnevier

2015-08-11

Tyckte boken var spännande men tyvärr för dåligt fakta-underbyggd när det gällde beskrivningen av jobbet som åklagare.

Katarina Nord

2015-08-07

Spännande deckare med bra lite ovanligt persongalleri. Jag vill verkligen veta mer om vad som händer med Jana fortsättningsvis. Katarina Ewerlöf gör som vanligt en fantastisk uppläsning.

Anci Bergman

2015-08-05

Kom in i boken snabbt, spännande. Tänker absolut läsa hennes nästa bok, vita spår.

Evelina Austen

2015-07-27

När man läser denna bok känner man riktigt att den är egenutgiven. Språket är väldigt tafatt och osäkert med konstiga detaljer och missar som ett förlag skulle ha påpekat. Det känns överambitiöst och uppstyltat på något sätt. Dialogerna var riktigt dåliga, sådana där som en högstadieelev skulle kunna skriva i någon liten novell. Perspektiven skiftat inte på ett naturligt sätt, och vem är huvudpersonen egentligen?
och så stör jag mig på att Jana egentligen inte gör något annat än glider ut och glider in lite lagom mystisk på brottsplatserna i sina långa rock.

Anna Johansson

2015-07-18

En spännande bok med en intressant protagonist. Svårt att välja om jag skall ge den tre eller fyra i betyg för boken är ojämn. Dock blir det en trea för jag tror inte jag kommer minnas boken om någon vecka. Kommer ändå fortsätta läsa Emelie Schepps böcker.

Maria W

2015-07-12

Irriterande usel! Imponerande att hon sålt så många böcker genom egenutgivning men jag förstår att bokförlagen refuserade den. Övertydlig med fattigt språk och författaren skriver läsaren på näsan gång på gång varför spänningen uteblir.

Anita H

2015-07-07

Såå bra! Har redan börjat läsa nästa!!
Rekommenderar verkligen denna bok.

När jag läser den här slår det mig varför det kan "poppa upp" hur många svenska deckarförfattare som helst och sälja bra - deckarformatet är i sig väldigt tacksamt, man vill helt enkelt veta vem som är mördaren. Deckare är bladvändare. Sedan kan så klart olika författare hantera formatet olika bra. Schepps debut håller helt klart måttet.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Bra debutbok. Lättläst och spännande och nyfiken på uppföljaren.

2015-06-25

Denna bok var helt okej men inte mer tycker jag

Anneli Johansson

2015-04-09

Lättläst och spännande debutthriller. Dock ej i Keplerklass men absolut läsvärd. En bok att rekommendera till hängmattan i sommar.

Lena L

2015-03-24

Jättespännande deckare med många olika livsöden som vävs ihop.

Mycket bra deckare.

Lisa Karlmark

2015-01-19

Jättespännande och annorlunda deckare.

Nikita West

2014-12-26

Helt enkelt väldigt platt och icketrovärdigt försök till Krim.
Löjliga dialoger. Jana (hette hon så?) bara gick runt i sina dyra snobbiga kläder utan att egentligen göra något annat än vara stel och mystisk och svara kort på tilltal.

Sebastian Rane

2014-12-12

Förutom att författaren uppenbarligen har försökt sig på att skriva som Lars Kepler (men misslyckats) så känns denna bok väldigt ? B. Fånig rent av. Köpte varken karaktärerna eller handlingen. Känns som att läsa en serietidning. Men själva iden var inte dum. Kanske borde sålt den till Lars Kepler istället :)

2014-11-28

Inte illa. Tyckte att det var spännande, hennes bakgrund och nutid. Vill gärna följa Jana i hennes framtid.

Anders Öhlin

2014-11-24

Mycket bra bok. Hoppas det kommer en uppföljare snart.

Miss Me Mo

2014-11-19

Det bästa med boken var att den tillslut äntligen tog slut.
Förutsägbar. Konstiga, fåniga repliker. Ointressanta karaktärer. Inte särskilt välskriven.

Jag har läst otroligt mycket bra om denna bok, med andra ord har den höjts till skyarna.
Därför var förväntningarna höga när jag började lyssna, dessutom med Katarina Ewerlöf som uppläsare då kan det bara bli fullpott.
MEN jag får inte riktigt grepp om boken, vem är huvudpersonen?, vem ska jag följa?
Jana som väl ska vara huvudpersonen får jag inte heller någon känsla för och som åklagare handlar man inte som hon.
Det som är bra att den är riktigt spännande, vid ett tillfälle var det så bra beskrivit att jag fick kalla kårar efter ryggraden. Och Ewerlöf är helt enorm i sin uppläsning.
Nu är det en debutbok och förhoppningsvis blir nästa bättre, så visst kommer jag läsa del 2.
Sammanfattning: Spännande debutbok som gav kalla kårar

2014-09-25

Åh! Så infernaliskt dålig! Jag förstår inte alls de fantastiska vitsorden. Det här är för mig en tråkig dussindeckare som inte sticker ut det minsta. Ångrar att jag lade ner en timme på det här skräpet. Och varför förekommer ständigt denna vänsterpropaganda för? Nej, nej. Det här är minst lika dåligt som Viveca Stens överreklamerade skräpdeckare!

Tindra K

2014-09-11

Helt fantastisk. Stolt östgöte!!

Jan Artursson

2014-08-03

Vilken debut! Hade inga stora förväntningar men oj vad Emelie överraskade mig. Rekommenderas starkt!

My.loved.books

2014-07-11

Den bästa deckaren jag läst på mycket länge! Längtar Så efter hennes nästa bok!!

Ny bekantskap som fångar mig, vill veta hur det ska sluta. Lite förutsägbar delvis, men historien håller. Kommer läsa fler av hennes böcker.

2014-06-18

Detta var en helt okej deckare tycker jag =)

Sara Persson

2014-04-23

Bra spännande bok, svår att slita sig ifrån. Perfekt att sträckläsa en lugn helg.

Venti .

2014-04-22

Mycket bra bok, lite seg i början. Kommer definitivt att läsa uppföljaren.

Johan Nilemo

2014-02-24

Riktigt spännande och bra handling. I klass med Kepler och Nebö.

h4l h4rtl3y

2014-01-01

Ibland är storyn dramatisk och till med nyskapande. Ibland är det närmast löjliga luckor i storyn.

Ibland är det riktigt bra driv i texten. Ibland känns det som en sorglig översättning (nej; den är skriven på svenska ...).

Lite mer tid för att täta till luckorna så hade detta blivit en riktigt bra bok. Nu känns det slarvigt och ofärdigt.

h4l h4rtl3y

2014-01-01

Anne Liljeroth

2013-10-14

Starkt driv i historien. Detaljrikt polisarbete som gör den komplicerade historien trovärdig. Välskriven.

annika åberg

2013-09-09

Bra, lättläst. Vill absolut läsa mer av. Rekommenderas skarpt.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Helt ok deckare. Spännande och intressanta karaktärer

2013-08-05

En hyfsad kriminalroman. Men ingenting jag kommer att minnas.