Marionetternas döttrar

Ernestam, Maria

| 2012

En varm sommardag i början av åttiotalet gör den elvaåriga Mariana en fasansfull upptäckt. Fastbunden på en av hästarna på familjens karusell snurrar hennes pappa runt runt. Skjuten till döds. En syn som hon sedan dess har tvingats leva med.Drygt trettio år senare bor Mariana fortfarande kvar på samma lilla ort, där hon säljer antika leksaker, marionettdockor och masker i den affär som har gått i arv sedan hennes farföräldrars tid. Hennes man och dotter befinner sig utomlands, och Mariana ser det som ett tillfälle att tänka över vad hon vill med sitt liv. Som alltid har hon ett stort stöd av sina systrar som bor i närheten.Samtidigt flyttar amerikanen Amnon Goldstein till orten för att rusta upp det gamla bageriet. Han ska skriva en bok om sin pappa som under andra världskriget skickades dit som flyktingbarn undan nazisterna. För att samla material söker han upp den ena efter den...

2017-09-03

Jag vet inte riktigt hur det kommer sig att det aldrig riktigt klickar till mellan mig och Maria Ernestam. Det här är den fjärde boken jag läser av henne och det vill sig liksom inte. Boken precis som hennes andra är välskriven och karaktärerna ganska bra och ointressanta, men själva intrigen gör ingenting för mig. Den går på något sätt in genom ena örat och ut genom det andra.
Bra uppläsning av Anna Maria Käll däremot!
Mitt slutbetyg blir tyvärr endast, en 2:a!

Maria Klamas

2013-02-28

Jag blir aldrig besviken på Erneman. Varje bok är en ny upplevelse, ny berättelse, nytt sätt, ny stil. Hon har förmågan att inte fastna i en gengre, eller ett sätt att skriva. Hon skriver med djup och innerlighet på ett sätt som fångar mig rätt ner i hjärteroten!
Boken Marionetternas döttrar handlar om tre systrar som bor i ett litet samhälle med allt vad det innebär av inkludering och gemenskap, genom att man känner varandra utan och innan, till dess baksida med social kontroll och både dolda och öppna lojaliteter... Den handlar om hur vårt bagage påverkar oss och varandra, men oxå möjligheten att inte låta oss styra, att inte ge upp, att det inte är förutbestämt hur någonting ska gå, att man inte ska ge upp och att man alltid får stå till svars inför sig själv och den egna etiken och de konsekvenser våra handlingar får. Boken lyfter oxå fram värdet i att någon tar plats, någon skapar utrymme för förändring, någon blir katalysatorn för att man ska våga gräva djupare, ställa tillrätta och öppna upp för det nya och för förändring! En fantastisk bok!!!

2012-11-15

Den är ok men hon kan bättre. Den känns för svag både i språket och storyn.

Lotta Lettenström

2012-11-14

Denna bok var trög i början men sen blev den väldigt bra. Meddelandet i boken gick fram tydligt...att vi är rädda för det som är annorlunda och som vi inte förstår. Turligt nog finns det människor som är nyfikna på det annorlunda. En av huvudpersonerna är av judisk börd och döttrarna är resande folk.

Elisabeth E

2012-11-03

Det här var den första boken av Maria Ernestam som jag har läst och det är mest troligt inte den sista heller. Språket var riktigt bra men själva berättelsen var ganska svag. Jag förstod inte riktigt hur allt hängde ihop egentligen.

När jag gogglar runt på Maria Ernestam står det att det här inte är Marias bästa bok men dock tycker jag inte att den är så dålig som de som har gett den en etta. Det är tur att vi i bokvärlden tycker så olika. Jag gillar själva mysteriegåtorna i boken och sedan är framsidan väldigt snyggt gjord. Dock hade jag önskat mig ett lite tydligare slut. Hur gick det med Victor till exempel?

Ursula Stålhandske

2012-10-24

Tyvärr en stor besvikelse jämfört med hennes tidigare böcker. Lite "trams-varning"!

My.loved.books

2012-10-21

Väldigt bra bok! Bra handling, bra karaktärer en typisk Maria Ernestams bok!!