Marionetten

Björnlund, Louise

»Han sprang fortare än någonsin tidigare. Han snubblade på en trädrot som stack upp ur gräset och ramlade framstupa. Han hörde hur hon skrattade bakom honom. Det skrämde honom så vansinnigt. Han reste sig upp. Hjärtat bultade hårt och gjorde honom yr. Han hörde hur hon närmade sig. Hans ben tappadefarten och han kände hur hela hans kropp verkade ge upp. Tårarna brände innanför ögonlocken. Han ville inte. Han måste springa fortare, ännu fortare.« LOUISE BJÖRNLUND är en etablerad författare som framgångsrikt givit ut barnböcker. Nu debuterar hon som deckarförfattare med Marionetten som hyllas i media. Marionetten är den första fristående kriminalromanen i en kommande serie, Skärgårdsmorden. br>Marionetten är Louise Björnlunds deckare om skärgårdsguiden Kina Bergsmed som involveras i kommissarie Ulrika Bigårds och Ewald Wermelins arbete med att lösa mord i skärgårdsmiljö. En psykologisk...

”Marionetten” av Louise Björnlund är en nervkittlande bladvändare! Det var svårt att släppa boken när jag väl hade börjat läsa!

En psykologisk kriminalroman där en ung man hittas mördad och lemlästad på en skärgårdsö. Skärgårdsguiden Kina Bergsmed involveras i polisens jakt på gärningsmannen och kommissarie Ewald Wermelin och Ulrika Bigård påminns om ett ouppklarat fall i England. En roman om ett brott där svaren sträcker sig decennier bakåt i tiden.

Bit för bit får läsaren ledtrådar till vad som egentligen har hänt. Louise bygger skickligt upp handlingen med spänning och oväntade vändningar. Boken är välskriven och lätt att läsa. Jag dras in i handlingen och har många tankar kring hur allt ska hänga ihop. ”Marionetten” är en ruggig, spännande och jäkligt bra deckare. Värd att läsa!

ag har läst Marionetten av Louise Björnlund. Jag har läst den som E-bok. Marionetten är en riktigt bra kriminal roman. Den bjöd på spänning från första sidan till den sista. Jag hade gärna sett Marionetten som film. Så spännande! Gillar man kriminal romaner så ska man absolut läsa Marionetten. Rekommenderas! Boken handling utspelar sig i skärgårdsmiljö.

bok_ann

2019-02-23

🌹"Marionetten" är Louise Björnlunds debutroman och det är en riktig bladvändare! Detta är den första delen i serien "Skärgårdsmorden" där vi får följa skärgårdsguiden Kina Bergsmed, kommissarie Ulrika Bigård och Ewald Wermelin i deras jakt på rätt gärningsman.

🌹Jag tycker om upplägget med de olika tidsperspektiven. Det ökar spänningen i den idylliska och fint beskrivna miljön och man lär lätt känna alla karaktärerna. Jag måste få veta vad som händer sedan!

🌹Spänningen och obehaget infinner sig från första sidan och kryper innanför skinnet. Jag är helt enkelt fast från första till sista sidan!

🌹Över en natt förvandlas den idylliska skärgårdsmiljön till en mardrömslik tillvaro. En ung man har blivit mördad på ett mycket brutalt och hänsynslöst sätt. Kommissarie Ulrika Bigård och Ewald Wermelin tar hjälp av skärgårdsguiden Kina Bergsmed i sökandet efter gärningsmannen. Att deras jakt på mördaren skulle ta dem tillbaka flera decennier i tiden hade de inte räknat med. De upptäcker även likheter med ett tidigare ouppklarat fall, kan det finnas ett samband?
En oro sprider sig. Vem kan man lita på? Känner man verkligen sin granne så väl som man tror och kommer mördaren att slå till igen...?

🌹Tack snälla @louisebjornlund för att jag fått glädjen att läsa din bok! Ser verkligen fram emot att få läsa mer av dig och är glad att du snart släpper nästa bok!

Louise Björnlunds kriminaldebut lovar mycket inför fortsatt författande.

Det är många vändningar i den här boken, där ett väldigt bestialiskt mord är startskottet på en lång och ibland svår utredning för polisen, med hjälp av författaren och guiden Kina Bergsmed. Vi får följa med gärningsmannen också, i kursiv stil, i både nutid och dåtid och det hjälper både till med stämningen och utredningen man själv som läsare gör.

Jag tycker alltid att det är jobbigast att läsa böcker där unga är offren, för det känns så orättvist, och det ger lite extra djup till Marionetten. När man pusslar ihop historien själv blir det, om möjligt, ännu obehagligare.

Det kanske inte är alldeles omöjligt att lista ut vem som gjort något, men däremot tycker jag att motiv och vändningen som kommer är alldeles strålande, och absolut inte lätt att lista ut. Oftast tycker jag själv som läsare att det är det som är det viktiga att man inte förstår. Jag vill gärna känna mig smart och lista ut gärningsperson, men vill då istället bli överraskad av motiv (Eller tvärtom för den delen). Och det kravet uppfyller Marionetten med bravur.

Persongalleriet är lagom stort. Jag tycker att man kommer bra in i utredningsgruppen och de känns alla som sympatiska och härliga människor och jag saknar dem lite när boken är slut, för då kan jag inte hänga med dem längre. Jag gillar speciellt Ulrika Bigård, även kallad Biggan, som jag tyckte kändes väldigt kunnig och seriös men ändå med humor. Kina Bergsmed är en sådan huvudperson som man antingen gillar eller ogillar tror jag. Hon har ganska lätt för att snöa in och i det här fallet får maken ta över ansvar för hushåll och barn medan hon glömmer tid och rum. Men däremot tror jag att de som stör sig på detta inte skulle tänkt på det alls om hon varit man. Kina är i alla fall väldigt kunnig och snabbtänkt, och det gillar jag.

Språket fungerar alldeles utmärkt i både ton och tempo. Man särskiljer flera karaktärer på språket och allt känns passande för tidsepok och genre.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Louise Björnlunds debut som deckarförfattare, men inte hennes första bok, hon har tidigare skrivit ett antal barnböcker.

Med det samma som man börjar läsa boken så känner man att det är ett bra flyt i språket och handlingen. Man kommer lätt in i berättelsen och dras med i handlingen då det är spännande hela boken igenom.

Det är en handling som aldrig blir komplicerad och detta menar jag inte på något negativt sätt ibland är enkelt och rakt bästa vägen. Den är lättläst på ett perfekt sätt om man vill koppla av för stunden med en god bok. Med sina korta kapitel blir den en riktigt bladvändare och man skall bara läsa ett till.

Miljön som boken utspelar sig i är ett bra val. Det påminner lite om Gustafson & Kants serie om Singö. Precis som de böckerna blir det en lite mysig skärgårdsidyll som bryts av med ond bråd död. Det är dock bara miljön som är det samma, denna bok är mera våldsam och mörkare i sina stunder än Singöböckerna.

Det ligger som sagt ett mörker, ett förflutet som inte går att undkomma, över handlingen som får sin förklaring till varför vissa saker händer. Detta gör den till en blandning av polisroman och psykologisk thriller. Allt är inte riktigt som man tror att det är och den får några vändningar tills man kommer till sista sidorna och får förklaringarna.

Jag gillar de karaktärer som man möter i boken, de är bra beskrivna och man får sig en bild över dem, vissa lite mer än andra. Detta är första boken i en serie böcker så jag misstänker att vi kommer att få lära känna personerna ännu mera i böckerna framöver. En bra start som ger mersmak, jag återvänder gärna till denna skärgård och guiden Kina.

bokstav_ligt

2018-10-10

Spännade, skickligt berättad bladvändare med överraskande slut.

Sirkka Aho

2018-09-19

Jag har aldrig läst ut en bok så snabbt! Spännande. Lättläst. Skärgårdsmiljö i kommunen där jag bor, vilket gör att jag känner till platser väl.

Marie Järvi

2018-09-03

En bra bok som jag läste på Cypernsemestern. Beskriver Dalarö väl vilket är mina trakter. Roligt med en bok som utspelar sig i kända områden. Välskriven bok. Rekommenderar den varmt.

Malin Skilberg

2018-08-17

En riktigt bra deckare med en bra historia. Detaljerade beskrivningar av miljön som gjorde att det kändes som om man stod och tittade på när det hände. Ser fram emot nästa boksläpp den 10/4-19

Catrine Arnesson

2018-07-05

Beskrivandet om händelserna, personerna och miljön som utspelar sig i boken fick mig att "vara där". Under hela boken kunde jag utspela allt i tankarna. Bra skrivet.
Spänningen, psykologiska händelser och morden är hårresande. Och det bästa av allt....den var oförutsägbar.
Kunde inte ens ana slutet.
Det gillar jag.

Per Vestberg

2018-06-29

Mycket bra lättläst underhållande debut

Piritta Mölsä

2018-05-23

Mycket skickligt uppbyggd dramatik genom hela boken. Sträckläste hela utan avbrott, den gick bara inte att lägga ifrån sig. En psykologisk deckare i världsklass!

Rolf Rådén

2018-05-22

Marionetten är genuint hantverk från en som vet hur man bygger upp en intrig, kryddar den med villospår samt låter den utspelas mot en fond där vågskvalp och tång fångar skärgårdsön. En idyll som fläckas av ett brutalt mord och kampen mot klockan för att hitta mördaren innan allt går överstyr.
En extra bonus för bokens titel som i de avslutande slutkapitlen får sin förklaring.
Grymt bra bok.

Peter Nosson

2018-05-20

En enastående deckare! Äntligen lite nya och fräscha grepp med en kvinna som huvudkaraktär och inte polis dessutom. Intressanta karaktärer bra miljöbeskrivningar och fängslande intrig. Om man är bekant med Stockholmsskärgård och Dalarö i synnerhet, är detta en "måste bok". Efter att ha läst "alla" andra svenska författare i genren, så har jag nu hittat min favorit! Jag ser verkligen fram emot uppföljaren.

Jaana Melin

2018-05-17

Den är helt klart läsvärd, även om jag inte helt sugs in i historien, trots att den är spännande och innehåller många oväntade vändningar...

Jaana Melin

2018-05-17

2018-04-11

Skärgårdsguiden Kina har hand om en grupp paddlare när Biggan som är polis ringer henne. Ett omkommen man har hittats på Hogelbygården och Kina behövs till hjälp. Den mördade visar sig vara en ung man, mördad och skändad på ett brutalt sätt.
🐴
Marionetten är en deckardebut med mersmak. Historien om skärgårdsguiden Kina och polisen Biggan är uppfriskande, det är skönt att slippa se de äldre nedsupna männen som vi alltför ofta ser i deckare. Både Kina och Biggan är bekantskaper som jag blir nyfiken på och vill lära känna mer. Handlingen utspelar sig i den mysiga och gemytliga skärgården, inte kan det hända otäcka mord här..? Historien är ruggig och ledtrådarna portioneras ut i små doser allt eftersom, ändå anar jag inte förrän i sista stund vem som ligger bakom allt. Med Marionetten har författaren gjort ett starkt avtramp i deckargenren, det är ruskigt, spännande och förbaskat bra! Ser fram emot att läsa nästa bok!