Marionetten

Björnlund, Louise

»Han sprang fortare än någonsin tidigare. Han snubblade på en trädrot som stack upp ur gräset och ramlade framstupa. Han hörde hur hon skrattade bakom honom. Det skrämde honom så vansinnigt. Han reste sig upp. Hjärtat bultade hårt och gjorde honom yr. Han hörde hur hon närmade sig. Hans ben tappadefarten och han kände hur hela hans kropp verkade ge upp. Tårarna brände innanför ögonlocken. Han ville inte. Han måste springa fortare, ännu fortare.« LOUISE BJÖRNLUND är en etablerad författare som framgångsrikt givit ut barnböcker. Nu debuterar hon som deckarförfattare med Marionetten som hyllas i media. Marionetten är den första fristående kriminalromanen i en kommande serie, Skärgårdsmorden. br>Marionetten är Louise Björnlunds deckare om skärgårdsguiden Kina Bergsmed som involveras i kommissarie Ulrika Bigårds och Ewald Wermelins arbete med att lösa mord i skärgårdsmiljö. En psykologisk...

Detta är Louise Björnlunds debut som deckarförfattare, men inte hennes första bok, hon har tidigare skrivit ett antal barnböcker.

Med det samma som man börjar läsa boken så känner man att det är ett bra flyt i språket och handlingen. Man kommer lätt in i berättelsen och dras med i handlingen då det är spännande hela boken igenom.

Det är en handling som aldrig blir komplicerad och detta menar jag inte på något negativt sätt ibland är enkelt och rakt bästa vägen. Den är lättläst på ett perfekt sätt om man vill koppla av för stunden med en god bok. Med sina korta kapitel blir den en riktigt bladvändare och man skall bara läsa ett till.

Miljön som boken utspelar sig i är ett bra val. Det påminner lite om Gustafson & Kants serie om Singö. Precis som de böckerna blir det en lite mysig skärgårdsidyll som bryts av med ond bråd död. Det är dock bara miljön som är det samma, denna bok är mera våldsam och mörkare i sina stunder än Singöböckerna.

Det ligger som sagt ett mörker, ett förflutet som inte går att undkomma, över handlingen som får sin förklaring till varför vissa saker händer. Detta gör den till en blandning av polisroman och psykologisk thriller. Allt är inte riktigt som man tror att det är och den får några vändningar tills man kommer till sista sidorna och får förklaringarna.

Jag gillar de karaktärer som man möter i boken, de är bra beskrivna och man får sig en bild över dem, vissa lite mer än andra. Detta är första boken i en serie böcker så jag misstänker att vi kommer att få lära känna personerna ännu mera i böckerna framöver. En bra start som ger mersmak, jag återvänder gärna till denna skärgård och guiden Kina.

Spännade, skickligt berättad bladvändare med överraskande slut.

Sirkka Aho

2018-09-19

Jag har aldrig läst ut en bok så snabbt! Spännande. Lättläst. Skärgårdsmiljö i kommunen där jag bor, vilket gör att jag känner till platser väl.

Marie Järvi

2018-09-03

En bra bok som jag läste på Cypernsemestern. Beskriver Dalarö väl vilket är mina trakter. Roligt med en bok som utspelar sig i kända områden. Välskriven bok. Rekommenderar den varmt.

Malin Skilberg

2018-08-17

En riktigt bra deckare med en bra historia. Detaljerade beskrivningar av miljön som gjorde att det kändes som om man stod och tittade på när det hände. Ser fram emot nästa boksläpp den 10/4-19

Catrine Arnesson

2018-07-05

Beskrivandet om händelserna, personerna och miljön som utspelar sig i boken fick mig att "vara där". Under hela boken kunde jag utspela allt i tankarna. Bra skrivet.
Spänningen, psykologiska händelser och morden är hårresande. Och det bästa av allt....den var oförutsägbar.
Kunde inte ens ana slutet.
Det gillar jag.

Per Vestberg

2018-06-29

Mycket bra lättläst underhållande debut

Piritta Mölsä

2018-05-23

Mycket skickligt uppbyggd dramatik genom hela boken. Sträckläste hela utan avbrott, den gick bara inte att lägga ifrån sig. En psykologisk deckare i världsklass!

Rolf Rådén

2018-05-22

Marionetten är genuint hantverk från en som vet hur man bygger upp en intrig, kryddar den med villospår samt låter den utspelas mot en fond där vågskvalp och tång fångar skärgårdsön. En idyll som fläckas av ett brutalt mord och kampen mot klockan för att hitta mördaren innan allt går överstyr.
En extra bonus för bokens titel som i de avslutande slutkapitlen får sin förklaring.
Grymt bra bok.

Peter Nosson

2018-05-20

En enastående deckare! Äntligen lite nya och fräscha grepp med en kvinna som huvudkaraktär och inte polis dessutom. Intressanta karaktärer bra miljöbeskrivningar och fängslande intrig. Om man är bekant med Stockholmsskärgård och Dalarö i synnerhet, är detta en "måste bok". Efter att ha läst "alla" andra svenska författare i genren, så har jag nu hittat min favorit! Jag ser verkligen fram emot uppföljaren.

Jaana Melin

2018-05-17

Den är helt klart läsvärd, även om jag inte helt sugs in i historien, trots att den är spännande och innehåller många oväntade vändningar...

Jaana Melin

2018-05-17

2018-04-11

Skärgårdsguiden Kina har hand om en grupp paddlare när Biggan som är polis ringer henne. Ett omkommen man har hittats på Hogelbygården och Kina behövs till hjälp. Den mördade visar sig vara en ung man, mördad och skändad på ett brutalt sätt.
🐴
Marionetten är en deckardebut med mersmak. Historien om skärgårdsguiden Kina och polisen Biggan är uppfriskande, det är skönt att slippa se de äldre nedsupna männen som vi alltför ofta ser i deckare. Både Kina och Biggan är bekantskaper som jag blir nyfiken på och vill lära känna mer. Handlingen utspelar sig i den mysiga och gemytliga skärgården, inte kan det hända otäcka mord här..? Historien är ruggig och ledtrådarna portioneras ut i små doser allt eftersom, ändå anar jag inte förrän i sista stund vem som ligger bakom allt. Med Marionetten har författaren gjort ett starkt avtramp i deckargenren, det är ruskigt, spännande och förbaskat bra! Ser fram emot att läsa nästa bok!