Marina Bellezza

Avallone, Silvia

| 2015

En avfolkad småstad i norra Italien, omgiven av nedlagda fabriker. Den ekonomiska krisen har slagit hårt mot regionen. Husen står tomma, butikerna är stängda och Italiens ungdomar föredrar att bygga sin framtid långt härifrån. Marina är tjugotvå och slående vacker. Hon använder sitt utseende till att söka den uppmärksamhet hon aldrig har fått av sina föräldrar. Hon vill vara en Lady Gaga, en Rihanna, och drömmer om att resa till USA och vara med i X-factor. Andrea arbetar deltid på biblioteket, men längtar efter ett enklare liv närmare naturen. Föräldrarna tycker att han är misslyckad och jämför honom ständigt med brodern som är forskare i USA. Trots sina olikheter inleder Marina och Andrea en relation. De förenas i sin...

Fartfylld berättelse om ungdomars villkor i nutidens Italien. Delar av handlingen innehöll stötande och obehagliga passager där jag som svensk läsare känner ett avstånd och främlingskap inför bokens värderingar. Jag tänker då på kvinnosynen som skildras och uttrycks av boken. Detta gör den inte mindre läsvärd dock!

2021-05-03

Avallone är osvikligt en riktigt duktig berättare. Boken blir ändå en besvikelse när den jämförs med hennes debut Stål.

Henrik Johansson

2021-01-09

Tredje boken av #silviaavallone som jag läser. Starkt om kön, klass och det den hårda strukturomvandlingen gör med ett samhälle och vad den gör med en människa, med de som förlorar.

Anna Hedenstedt

2020-10-27

Läste bara en tredjedel, men kände mig mestadels irriterad på båda huvudkaraktärerna, så jag lade ner. Synd, eftersom Stål var så bra!

Anni Ellborg

2019-09-14

Tråkiga, ointressanta kvinnoporträtt och klichémän.

2018-09-22

När jag läste Stål av Silvia Avallone blev jag helt tagen så jag var ju naturligtvis bara tvungen att läsa hennes "nya" (den är inte längre speciellt ny). Temat är i stort sett samma; att komma bort, till vilket pris som helst, men Marina Bellezza blir inte på långa vägar samma läsupplevelse som Stål. Jag valde den här boken när jag skulle resa till norra Italien, eftersom Marina Bellezza utspelar sig där. Läs mer på min blogg

Maria Olofsson

2017-09-02

Denna bok var egentligen väldigt händelselös och kanske lite "småtrist". Det hände faktiskt...ingenting! Men jag tycker ändå den var helt ok. Gillar hur hon skriver, Avallone. Och man vill ju ändå veta vad som händer med de två huvudpersonerna och deras kärlek...Fast vet nog inte riktigt ändå vad som hände med dem då boken var slut? Vill iallafall läsa mer av författaren!

Lilla EM

2017-05-29

Gillar handlingen men miljöbeskrivningar och vissa av delarna är för platta. Gränsen till en trea. Stål är bättre.

Vi läste den här i bokklubben, annars hade jag nog aldrig hittat den. Nästan alla gav den betyg tre men den genererade mer diskussioner än vanligt så ur den aspekten är det en bra bok. Bikaraktärerna, framför allt Andrea, pojkvännen, och Marinas föräldrar, ger utrymme för funderingar kring beteenden och drivkrafter. Boken har alldeles för många upprepande miljöbeskrivningar för min smak och heller ingen direkt röd tråd vad gäller händelseförloppet. Jag bryr mig helt enkelt inte om hur det går för Marina och Andrea. De kan få varandra, bli lyckliga, knarka ner sig eller dö - det spelar mig ingen roll hur boken än slutar, men hjälp vilken tid det tog att komma till slutet! Bäst i boken, det som finns kvar i mig efteråt, är stämningen och, ja, miljön.

Mia F Gustavsson

2017-02-22

Ibland väldigt svulstigt språk, mycket upprepningar och "överdramatiska" bådanden om vad som komma skall. Det är nåt i berättarstilen som inte riktigt klickar för mig. Jag fick kämpa mig igenom boken eftersom jag egentligen varken förstod eller sympatiserade med någon av karaktärerna, och kanske inte riktigt brydde mig om hur det skulle gå för dem. Däremot blev jag väldigt nyfiken på de avfolkade bygderna i norra Italien och den samhällsutveckling som speglas i boken. Jag skulle ändå vilja läsa mer av Avallone, så boken får ändå godkänt. Dessutom var det en bra bok att läsa i en bokklubb och diskutera eftersom karaktärerna var så motsägelsefulla och alla tolkat boken på olika sätt.

Sandra nilsson

2016-06-21

Vackra miljöer beskrivna med vackert språk. Jag älskar nutidshistorier och tycker Avallone fångat det och gjort det verkligt. Lite trista könsroller och saknar ett ordentligt slut.

Christer Fasth

2015-11-20

Min bokhandlare sa: Läs den! Jag säger till alla, som läser detta: Läs den! Ibland är det svårt att förklara varför man blir som en del av boken man läser. Det är en historia om kärlek, vänskap, avfolkningsbygd, kändisskap och hur man lever för sin idé. Utan att tveka.

Ingrid Bergenudd

2015-10-03

Handlar om personer som blir svikna på olika sätt. Satte ner betyget p.g.a. mycket var orealistiskt i boken. T.ex. att de kunde köra bil efter en enorm alkoholkonsumtion. När en kalv föds kommer efterbörden ut före kalven!!

Maria Klamas

2015-05-21

Bedrövad blir en när en hör hur människor har det och hur de far vidare i livet längs ett destruktivt mönster medan de kämpar livet ur sig för att förändra men samtidigt för att bli någon de inte kan vara för att duga för någon som inte verkar se dem ändå...

Det är full speed genom boken, mycket som tar plats i min hjärna och hjärta när berättelsen drar iväg för att berätta om de två huvudpersonerna... Vem älskar de? Vad vill de vara? För vems skull?

Avallone har ett fantastiskt språk, poetiskt och målande. En känner doften av den där hjorten... och av snöstormen, av skräcken, av ångesten... en ser den lilla hundvalpen och känner nästan hans vassas små tänder...

men lämnar boken någon ljusning? Blir livet bättre? ja det kan en undra...