Marina

Ruiz Zafón, Carlos

| 2014

From the bestselling author of The Shadow of the Wind comes the intriguing mystery that started it all... "We all have a secret buried under lock and key in the attic of our soul. This is mine." Fifteen-year-old Oscar Drai meets the strange Marina while he's exploring an old quarter of Barcelona. She leads Oscar to a cemetery, where they watch a macabre ritual that occurs on the last Sunday of each month. At exactly ten o'clock in the morning, a woman shrouded in a black velvet cloak descends from her carriage to place a single rose on an unmarked grave. When Oscar and Marina decide to follow her, they begin a journey that transports them to a forgotten postwar Barcelona--a world of aristocrats and actresses, inventors and tycoons--an reveals a dark secret that lies waiting in the mysterious labyrinth beneath the city streets. Carlos Ruiz Zafon's haunting Marina...

Sara Höglund

2019-04-21

2018-10-14

Ganska annorlunda från de andra böcker jag läst av författaren men jag föll ändå för den. Den groteska berättelsen som samspelar med det vackra, om djup sorg och hur människor kan uppleva sig kapabla till vad som helst för att få behålla sina nära och kära hos sig. Om rädsla för döden men också om lusten till livet.

Stina Lindlöf

2018-06-27

En besvikelse

Marcus Rothoff

2018-01-21

Utöver trilogin (vindens skugga, etc) är detta en svindlande roman som är en av mina personliga favoriter. Mörk och trolsk, precis som jag gillar det.

2017-11-09

CRZ är en duktig berättare och den här boken började så bra. Vänskapen eller kärlekshistorien är bra men som helhet blir den här boken alldeles för overklig för min smak. En modern Frankensteins monster.

Victoria Sörqvist

2017-01-15

Läskigt bra

Lena

2017-01-03

👍

Victoire Marcel

2016-04-23

Speciell berättelse, väldigt sagoaktig.

Sara Green

2016-04-13

Fängslande handling, poetiskt och lättläst språk. Trevlig anspelning på en författare från romantiken och hennes mest kända roman. Enda minuset: stundtals klyschiga och förskönande skildringar av kvinnor.

victoria sörqvist

2015-03-31

Spännande!

Marc Moore

2015-03-12

Allt är dimmigt, skuggigt, sägenomspunnet och mystiskt och jag känner att jag måste lägga bort mitt kritiska tänkande och ta de för vad det är: en stämningsfull saga riktad till 15 åringar. Trotts det blir det lite väl fånigt.

Sara Frimodig

2015-03-09

Egentligen var den väldigt dåligt skriven med ett språk som kändes extremt ungdomligt. Samtidigt var den rätt spännande och underhållande.

Henrik Fogelberg

2015-01-25

Samma känsla som i Zafons övriga böcker, men lite väl skruvad historia.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Magiskt bra historia. Skrämmande otäck och engagerande.

Katarina Nord

2014-10-26

En fin berättelse men jag tyckte mer om hans förra böcker.

Tessy .

2014-10-17

SJUKT bra!!

Sandra Björn

2014-07-02

Alltså. Jag älskar ju Zafón. Hans sätt att skapa spänning och en alldeles speciell atmosfär. Kan som vanligt inte lägga ifrån mig boken och vill bara läsa mermermer. DOCK. Det är inte så bra som jag önskar, lever inte upp till vad jag vill att det ska vara. Lite tveksamma formuleringar här och var och jag förstår inte vissa delar av historien. Det hela blir lite som en hollywoodfilm med mycket effekter, action och snyggt foto; men med ett halvpålitligt manus.

Tyckte om den här boken, även om jag uppskattar han andra mer. Hans sätt att berätta är speciellt, jag har svårt att lägga ifrån mig boken.

Nettan Holmér

2014-05-12

Jag älskar hans andra böcker och blev tyvärr besviken på denna. Hans språk är fortfarande fantastiskt men det räcker tyvärr inte.

Anne-Lie Månsson

2014-04-11

Magisk, vacker, full av atmosfär.

Lotta Berlin

2014-03-28

Vet inte hur han bär sig åt. Hans fantastiska förmåga att kunna väva in en helt orealistisk skräckberättelse i en fin kärlekshistoria, det är bara C.R.Z som klarar av det.

Marita Ryen

2014-03-10

Är skriven som en ungdomsbok och känns som det. Bra skriven men historien känns lite överdriven.

Maria Jönsson

2014-02-12

Kan trots allt inte låta bli att ge den en fyra. Den är ju delvis lite udda men slutet lyfter den ändå.

Lina Zackrisson

2014-01-23

Märks att d är debut tycker jag. Naivt

Eva Pettersson

2014-01-21

Spännande och mystisk, som alla hans böcker. Men när det börjar dyka upp hämndgiriga och blodiga monster, så tycker jag att det har gått lite över styr...

Kim M. Kimselius

2014-01-17

Marina av Carlos Ruiz Zafón var en magisk bok, som uppslukade mig helt och hållet, precis som författarens tidigare böcker har gjort. Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/01/17/marina-av-carlos-ruiz-zafon/

Kim M. Kimselius

2014-01-17

Maddes Bokblogg

2014-01-13

Annorlunda, skrämmande och väldigt bra. Styrkan ligger i språket och miljöbeskrivningarna.

Jan Svensson

2014-01-04

Väldigt nära en femma. Lite "för mycket" i andra halvan, men slutet var helt magnifikt. Man ser "Vindens Skugga", som följde på denna bok, tydligt. Samma stämning, sorg och mysticism.

Gunilla Jönsson

2013-12-25

En helt osannolik, men roande, historia.