Marias testamente

Toibin, Colm

| 2014

I den gamla staden Efesos lever Maria ensam, flera år efter sonens korsfästelse. Hon vägrar att sam­arbeta med lärjungarna, vilka ser efter henne och ger henne kost och logi. De hälsar ofta på henne, trots att hon motsätter sig deras syn på att hennes son var Guds son. Inte heller tycker hon att hans död som martyr var värd priset. Hon ser sonens förtrogna som en samling fega män, vilkas svek ledde till sonens våldsamma död. På samma sätt ser hon sina egna fel och brister, väl medveten om att hon själv flydde på avrättnings­dagen för att rädda sitt eget skinn. Maria är kvinnan som vi känner igen från århundranden av skrifter och målningar. Kvinnan som representerar den kärleksfulla, tysta, lidande, lydiga modern. I Colm Tóibíns nya kritikerhyllade och Bookerprisnominerade roman ställs hon emellertid bredvid Elektra, Medea eller Antigone, en kvinna som vägrar att vika undan. På ett...

Victoire Marcel

2016-12-19

Vackert, vemodigt och stämningsfullt språk. Marias känslor angående sin son, bitterheten och sorgen, hur hon tyckte att hans martyrskap inte var värt det - väldigt realistiska känslor, hon blir en människa istället för en symbol. Delarna med Lasarus är fortfarande (omläsning) mina favoriter - mycket obehagliga.

Magnus Johansson

2016-07-23

Tänkvärd och fängslande bok, skriven på ett anmärkningsvärt fint språk.

Gunnel Lindström

2014-12-05

En lien bok som ger en mycket annorlunda bild av Jesu lärjungar och Maria. Ett starkt kvinnoporträtt.

Vackert skriven liten bok, berättad av Jesus mor Maria. Hon ser tillbaka på sonens liv och död och framstår som en annan kvinna än den vi trodde hon var. Tyvärr fångar inte boken mig tillräckligt, berättelsen blir delvis tunn. Hade velat få mer av hennes upplevelse.

Victoire Marcel

2014-05-14

Jag älskade språket, och berättelsen om Lasarus var obehaglig.

Eva-Marie Nilsson

2014-05-03

Inte riktigt min bok. Men omslaget var vackert. Någonstans i mitten vid korsfästningen blev jag fångad för en kort stund. Annars inte.

Pernilla Lindholm

2014-03-23

Intressant skildring av Jungfru Marias tankar kring Jesus korsfästelse. Läsvärd, men hade kunnat beröra mer.