Maria - En kvinnlig komikers dagbok

Skäringer, Mia

| 2021

Mia Skäringer är en av våra mest uppskattade komiker och skådespelare. Här berättar hon öppenhjärtigt och ärligt om vägen dit, om vad som format henne och om utbrändheten i framgångens kölvatten.   Vi följer Mia Skäringer då hon tillsammans med sin bror bilar till Värmland och en döende mormor. Resan tillbaka till barndomens trakter blir också en minnenas resa. Mia berättar personligt om sin uppväxt i Kristinehamn, om ett kärleksfullt men också oroligt hem kantat av alkoholmissbruk och psykisk ohälsa, om självskadebeteenden och självhat, om smärtsamma minnen av övergrepp. Men även om värmen och humorn, om en familj där skrattet och skämten varit en överlevnadsstrategi, om en trygg mormor och om viljan att en dag stå på scen i en "en-kvinnas-show". Skildringar från uppväxten blandas med känslosamma stunder på sjukhuset vid mormoderns dödsbädd, reflektioner över nöjesbranschen och vad det...

Rosita Söderström

2021-09-18

Lyssnat till Maria – En kvinnlig komikers dagbok av och med Mia Skäringer, utgiven av Lind & Co.

Tack Mia du fantastiskt värdefulla Maria, för att du så naket generöst låtit dina sargade vingar få luftrum, andetag och ord.

En kvinnlig komikers dagbok, är långt ifrån komisk. Det här är en levnadsberättelse startad med de värsta övergreppen på en ung flicka.

Brutalt, rått och tragiskt men också klokt, insikts- och kärleksfullt skriver författarinnan om sitt liv.

Jag blir starkt berörd, där inte ”bara” sorgen blossar upp och känns igen. Ilskan retas, sjuder, men det är djupare än så – ursinnet, vreden, välver ur kvinnosjälen – urmodern… Kan det annat göra?

Imponeras av Marias målande liknelser – inte minst den råa poesin – för att gestalta känslor och upplevelser. Så kreativt briljant och levande. Diamanter ur askan.

Jag skulle också gärna läsa din bok med ögonen därför – Maria.

Kärlek och respekt.

Jag vill också säga att detta är så mycket mer än enbart en personlig dagbok och biografi. Här ryms kraftfullhet angeläget hela samhället.

Läs!

Karolina Jonsson

2021-06-27

Som kvinna var det tungt att läsa Mias texter. Det är så mycket vi har gemensamt, bara genom att vara kvinna. Och jag älskar henne för att hon är så brutalt ärlig och öppen med alla sina tankar, åsikter och erfarenheter. Jag tycker, och har alltid tyckt, att Mia är en helt fantastisk person. Hon är inte bara jävligt rolig, hon tar också upp det jobbiga. Det som de flesta inte vill prata om. Men vet ni vad? Det är dags nu. Det var dags för länge sedan. Och jag känner det som att Mia är en av de som går främst i ledet. Jag är evigt tacksam för det. Jag är så ledsen för allt hon gått igenom. Och jag fick flera gånger pausa i boken för att själv gå och skriva ner tankar och insikter som är kopplade till mitt egna liv. Många gånger är livet så komplext, men Mia förklarar allt så tydligt. För mig personligen är den här ärliga boken startskottet på en förändring. Och jag hoppas att det gäller många, många fler. Den är viktig. Mia är viktig. Det hon gör för oss alla. Det är en så himla viktig bok, så läs den! Det är allt jag har att säga.

Fantastisk, smärtsam och genuin!

Den 17/5 2021 släppte @miaskaringerlazar sin senaste bok! ”Maria - en kvinnlig komikers dagbok”. Jag hade förmånen att få läsa den strax innan. Jag älskar Mia Skäringer, älskade NMFTG. Jag har lyssnat på alla avsnitt av podden hon och Anna Mannheimer hade tills nyligen. Denna bok är som en poetisk, mörk och känslosam sammanställning av i princip alla texter jag tagit del av i ovan nämnda sammanhang. Och det känns ända in i hjärtat. Det berör. Mia skriver så innerligt, så ärligt, så målande. Boken är snabbläst och har överlag kortare texter och genomsyras av döden (triggervarning för mig), övergrepp, melankoli och självskadebeteende. Den är rå. Den är långt ifrån humor, men den är Mia och Mias uppväxt och tankar. Så som Mia minns det.