Maratonmarschen

King, Stephen

| 1905

Amerika i en mörk, alternativ framtid. Varje år ansöker ett stort antal pojkar, varav hundra antas, till Maratonmarschen. Ray Garraty, 17 år, har lyckats bli antagen. Hans mamma är skräckslagen, för hon vet villkoren - och oddsen. Väl på startplatsen är det för sent att dra sig ur. Här möter Majoren dem. Majoren i de mörka glasögonen som ingen säger emot. Det är han som står bakom denna exempellösa framgång, detta spel med 99 förlorare och en vinnare. Maratonmarschen följs i detalj av TV-kameror och upphetsade folkmassor längst vägen. Vinsten är ofattbar, vad vinnaren själv önskar under resten av livet. Men priset är högt, de som inte längre orkar eller går för långsamt skjuts. Maratonmarschen är skriven redan 1979 av Stephen King. Boken är en av hans första och gavs ut under pseudonymen Richard Bachman.

Therese

2020-04-30

Den här berättelsen känns precis som vad den handlar om, en lång vandring. Språket är bra och det finns ändå lite variation i handlingen, men framför allt är det svårt att få en tidsuppfattning genom boken. Mycket flyter samman trots tidsangivelser och jag får inte riktigt känsla för hur lång och plågsam den här vandringen egentligen är. Vad gäller förankringen till verkligheten har jag ingen aning om vad som är fysiskt möjligt och under hur lång tid för en människa under sådana här omständigheter. Trots dessa brister är det en läsvärd historia.

Max Anders

2018-03-14

Min favorit bok. Kan läsa hela tiden.

Zack Simone

2017-10-16

Rek ålder 14.

Mylar .

2015-08-06

Den här kändes betydligt bättre när jag läste den som liten. Nu irriterar jag mig mest på grabbigheten och det jag upplever som stereotypt amerikanskt. Dialogen är inte direkt på någon hög nivå, vilket givetvis är förståeligt när det är 17-åringar som talar, men boken är ju inte skriven för ungdomar. Nej, platt och tråkigt så det blir sänkt betyg.

Anders Isacson

2014-08-04

En att tappa andan och höjer spänningen

Denna bok var bra & hade en bra story tycker jag.
Men den var lite långtråkig emellanåt och därför får den bara en 3a av mig =)

Jan Banan

2012-04-03

En marsch med 100 deltagare som pågår tills det endast finns en deltagare kvar. Hur intressant kan det egentligen bli? Inte särskilt, men på något sett i takt med att man börjar känna karaktärerna mer ju längre marschen pågår så blir denna berättelse ändå underhållande. Från att ha börjat på en betygsnivå motsvarande säker 1:a, klättrar den sakta uppåt på betygsskalan och landar tillslut på en svag 3:a.

Henrik Dahlquist

2012-03-20

Var inte så gammal när jag läste den, så betyget kan vara något orättvist

London 80

2012-02-19

Läst femtioelva gånger. Filosofiskt kan man koka ner den till att The Long Walk är som livet självt.

Lars Andersson

2011-05-16

Ännu en bra Bachman-bok. Intressant o psykologisk.

Magnus Bergström

2011-05-06

Ominös, enerverande, smått äcklande och samtidigt bisarrt filosofisk. En annorlunda och tight dystopi som helt klart håller än idag.

2010-07-28

Älskar den här. Läst flera gånger. Det här är verkligen den ultimata dokusåpan!

Eyez Only

2010-07-23

Äcklig historia som får en att fundera över det här med dokusåpa och vad folk är villiga att gå igenom framför en tv-kamera för att vinna det Sora Priset. Man kan inte tro att den skrevs redan 1979, dvs långt före dokusåpan ens var påtänkt...

Fredrik Forséll

2010-05-16

Hur jävla bra som helst.

Annika Åkerholm

2010-02-12

Ingen aning om hur länge sedan jag läste denna bok, mer än 10 år, men den sätter sig verkligen i en, suggestiv och skrämmande idéroman.

Sarah Mattsson

2009-12-02

4 +

Lotta Blomkvist

2009-10-08

Antar att detta är föregångaren till hungerspelen. Jag tycker det är en intressant tanke och ett väl beskrivet persongalleri.

Anton Färnström

2009-04-23

Scenariot är enkelt: Hundra unga män ska tävla mot varandra i vem som kan gå längst. Den som faller under en viss hastighet tre gånger blir skjuten. Sista personen kvar vinner det omtalade men aldrig definierade "the price"

I denna bok visar King återigen hur fenomenal han är på att göra personbeskrivningar. Den långa gångturen (eller hur tusan man ska översätta det) beskrivs ur ögonen på Ray Garraty, en vanlig sextonåring som nästan som på skämt eller brist på andra ambitioner bestämmer sig för att fullfölja sin nominering till loppet. Man får också lära känna den vältränade och målinriktade Scramm, Baker som blir hans nära vän och den kaxiga Mcvries som retsamt hänger kvar i loppet till de andras förtret.

Boken rör sig mellan det vardagliga i mänskliga relationer och det extrema i deltagarnas situation. Den blir tillslut också en metafor över livet, om man vill vara filosofisk. För den som inte vill det är den en perfekt spänningsroman där man tillslut själv börjar känna mjölksyran i benen och dödens flås i nacken.