Människor helt utan betydelse

Kling, Johan

| 2009

"Det är en fullvuxen liten bok. Man sträckläser den obönhörligen, men varsamt." /Björn Wiman, Expressen Huvudpersonen i Johan Klings debutroman är inte i ett lyckligt skede av sitt liv. Han är inte eftertraktad i sitt jobb som frilansande TV-producent. Han är osäker på sitt förhållande. Romanen utspelas under en dag, under vilken alla hans tillvaros misslyckanden ska stråla samman. Människor helt utan betydelse är både en bitterljuv kärleksroman och en skarpsynt beskrivning av Stockholms unga mediaelit. En sekelslutsroman för vår egen tid. Johan Kling, f. 1962, var en av grundarna bakom bandet Ratata. Han har arbetat med en rad tv-produktioner och för sin debutfilm, Darling, belönades han bland annat med Svenska Filmkritikerförbundets pris för bästa film. "Kling får läsarens hjärta att bulta hårt och hoppa till vid varje ringsignal. Varsamt, mycket varsamt, målar han fram...

Mats Helgesson

2017-11-19

Tät stämning i ett varmt Stockholm en sommardag. Man kan nästan ta på huvudpersonens känsla. Bra och fängslande skrivet!

D

david olsson

2013-07-14

Bra bok. Avskalad, lakonisk och byggd på tanke ej dialog eller handling. Själens plats i det förgängligaste av miljöer, medievärlden i sthlm

Denna bok är en helt okej liten bok, jag gillade det jag läste =)

Sofie Petersson

2011-05-27

En berättelse om Magnus som inte direkt är eftertraktad i sitt jobb inom medievärlden. Han träffar människor, lyckade människor och hela tiden väntar han på ett telefonsamtal som aldrig kommer. En beydelselös människa i ett relativt betydelselöst land. Vemod i kort format.

Maria L

2010-12-03

Kling måste ha absolut gehör för dialog och repliker, fattar inte hur han kan skriva så äkta.

Emma Söderblom

2010-06-21

Platt.

Mikael Andersson

2010-06-20

Underbar skildring av en helt vanlig dag i en helt vanlig persons liv. En tryckande ångest från början till slut. Igenkänning i många situationer. Stilsäkert. Ville inte lägga ner den en enda sekund.

Kenneth Olausson

2010-04-26

En dag i Magnus liv. Den dag när det blir klart för alla som rör sig runt honom i hans snart syretomma bubbla att allt skall brista. Den ende som inte kan/vill/vågar se det är Magnus själv.

2010-03-20

En tunn bok, (ca 150 sidor), som gick mycket snabbt att läsa ut. Den var lite annorlunda och speciell. Men den var bra, och hade en skön känsla och stämning i sig.

Jag skulle gärna läsa fler böcker av debutanten Johan Kling. Och jag kan rekommendera den här.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Emma Fägerlind

2010-03-07

Så fantastisk, trots att ingenting egentligen hände. Styrkan sitter i känslan som förmedlas. Jag hade dock gärna sätt att den fortsatte ungefär lika länge till...

Thomas Rosswall

2010-02-01

En bok om människor utan betydelse måste ha någonting att säga. Nu blev det en bok helt utan betydelse. Dagens tomma konversationer blir inte bättre av att sättas på pränt. När sedan ingenting händer, faller det hela platt. Man kan inte ge positiva omdömmen bara för att författaren gjort en bra film.

Jonas Olsson

2010-01-14

Klaustrofobisk historia som inte räcker hela vägen fram...

Tove Skarstedt

2010-01-13

En ovanligt osäker och kärlekstörstande ung man tillbringar en dag på stan, i juli, i Stockholm 1998. Han bryr sig bara om en sak - sin älskade Josefin, (som tycker synd om honom). Han är "misslyckad" har inget jobb och inga pengar, en lite pinsam loser alltså. En människa helt utan betydelse för de andra han möter. Författaren har en träffsäker ton och dialogerna är mycket realistiska och bra. Man tänker på citatet "Det är synd om människorna" under läsningens gång. Är denna bok ett upprop till mänskligheten att vara snällare mot varann? Vem vet? Kort och lättläst och läsvärd var den i alla fall tycker jag.

Oskar Henriksson

2009-12-29

En bok om en man med djup som flanerar runt i en stad full av yta. På vissa ställen träffsäkert, på andra lite väl banalt. Kort och lättläst.

Åsa Norlund

2009-09-21

Hur ska man som bibliotekarie motivera läsning av denna bok? Tyvärr, men jag älskar att den är skriven.

Skrotmagnet

2009-09-21

Sträckläsa den är inte så svårt, det går att göra på en eftermiddag. Men det är svårt att sätta fingret på vad Kling vill ha sagt. Vill han illustrera mänsklighetens sämre sidor (i form av svek, likgiltighet och karriärlystnad)? Eller vill han visa att det inte måste vara så glammigt att jobba frilans inom media? Eller att det var så oglammigt just då, 1998?
Kanske allting på en gång? Det gjorde i alla fall ONT att läsa vissa avsnitt.

Christian Rydberg

2009-09-12

Det är svårt att säga något om denna lilla berättelse. Obehag kanske skulle passa. Jag mår minst sagt dåligt och det måste vara Klings avsikt. Så jag är glad att jag slapp Stockholm 98, att jag var barn då och inte ung, att jag inte jobbar med media. Något i den stilen.

Mattias Wennberg

2009-07-10

Hyfsad. Bra dialog. Annars mäkligt ointressant. Okej Stockholmsskildring, men slutet är ingen höjdare.