Människohamn

?Pappa, vad är det där? På isen?? Det är en strålande vinterdag. Högst upp i Gåvastens fyr står Anders med sin sexåriga dotter Maja. Isen ligger snötäckt så långt ögat kan nå och Anders kan inte se något speciellt där hans dotter pekar. Maja går för att undersöka och fem minuter senare börjar mardrömmen. Trots att det inte finns någonstans där Maja kan försvinna, är det just det som händer. Hon försvinner. Spårlöst. Anders och hans hustru Cecilia har inte längre något barn. Det lyckliga livet på ön Domarö i Roslagens skärgård är slut. Bara förtvivlan och skilsmässa återstår. Ett par år senare återvänder Anders till ön, nersupen och deprimerad men fast besluten att leva. Då nås han av ett meddelande som tänder ett vansinnigt hopp: Maja finns ännu i världen, på en plats där han inte kan nå henne. Ett sökande tar sin början. Det kommer att föra Anders till Domarös hemlighållna förflutna,...

Isabella Lindegård

2022-07-07

2,5/5
Njäe…. når inte riktigt fram för mig, även om jag gillar de onaturliga inslagen.

2022-02-23

5/5 i betyg : Efter att ha läst Människohamn beställde jag tre böcker till av författaren.
Det går inte att lägga ifrån sig boken . En svensk skräck historia i Skärgårds miljö. Fantastiskt språk med välutvecklade karaktärer . Flera historier i en. Något så ovanligt som skräck som känns helt trovärdigt .

2021-02-06

Författaren är helt otrolig på att skapa obehagliga stämningar men också att flika in oväntad humor. Själva storyn i denna berättelse är också intressant och överraskande. Karaktärerna och relationerna känns både svåra, vackra och nyanserade.

linda blanckert

2019-11-28

Som han skriver. Boken är vackrare än vad den är obehaglig. Jag älskar denne författare!

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Absolut underbar läsning, jag önskade att boken inte tog slut någonsin!

Helena Flemström

2018-04-17

Underbar vill ha mera!

Fast Forward

2017-05-17

Den bästa.
Har varit rädd för GB-gubben i snart ett decennium nu.

michael sivenbring

2016-10-24

En av de bästa svenska skräckförfattarna. Bästa av hans verk i min mening.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Sjukt obehaglig! Hans bästa bok.

Malin Sundman

2015-05-05

Bortsett från ett något rörigt slut tycker jag att den var superbra! Perfekt semesterbok eftersom att den är rätt tjock, enda nackdelen var att jag helst bara ville ligga på hotellrummet och läsa :-)

Cindy Tigerlind

2014-09-21

ÄCKLIGT spännande hela boken igenom. Vågar nog påstå att han är bättre på att skriva än Stephen King. Ajvide är och kommer alltid vara en av mina favoritförfattare.

Anna Jensen

2014-07-21

Ajvides fantasi är så underbart knäpp att man inte kan göra annat än att älska den. Jättebra bok! ...även om den inte var så "skräckläskig"

Susanne Rosengren

2014-04-28

Om man gillar detta tema är det en superbra bok. Jag gillar de flesta av hans böcker mycket men tycker att "Låt den rätte komma in" är hans sämsta.

Andreas Homanen

2014-04-27

Människohamn är John Ajvide Lindqvists fjärdegiv i hans befästande av positionen som Sveriges Stephen King. Det är bara positivt menat - precis som King så skapar John Ajvide Lindqvist den obehagliga känslan av att skräcken lurar precis under ytan på det helt normala, men de svenska miljöerna och människorna har så klart inte utforskats av King.

Människohamn utspelar sig på Domarö i Stockholms Skärgård. Anders och Cecilias dotter försvinner spårlöst, vilket leder till deras förhållandes förfall och i förlängningen Anders förfall som människa. Där börjar Människohamn på riktigt. Anders återvänder till Domarö på botten av sin resa som människa. Hans långsamma återvändande till någon sorts normalitet sker parallellt med hans upptäckt av Domarö som en skräckens boning, och att hans dotter inte är den enda som försvunnit.

Anders är en ganska traditionellt trasig figur som fastnat i alkoholen. Övriga i persongalleriet är mer eller mindre hemlighetsfulla skärgårdsbor, som så här i efterhand inte lämnar så stora avtryck. Förutom möjligen Morrissey-dyrkarna.

Det är i stället i stämningen som Människohamn har sin stora styrka. John Ajvide Lindqvist har fångat miljön helt perfekt, och att människorna inte är särskilt minnesvärda gör istället att kontrasten när skräcken börjar träda fram är desto mer påfallande. Sedan skadar det förmodligen inte om du läser den när du, som jag gjorde, själv befinner dig i skärgården.

Anna H

2013-10-04

Boken är stundtals riktig läskig, kommer ihåg "GB-skylten" trots att det var flera år sedan jag läste den.

Helena S

2013-07-24

Ajvide Lindqvists bästa bok enligt mig. Kanske bästa boken jag läst i skräck-genren också. Det är få författare som faktiskt lyckas få till det där krypande obehaget, den sugande känslan, svindeln och pirret i magen som man inte kan få nog av. :-)

Louise Ö

2013-06-30

Hu, så obehaglig. Den är fenomenalt skriven.

2013-02-09

Efter att ha läst och älskat Låt den rätte komma in så bestämde jag mig för att det måste bli fler böcker av den här författaren. Nu har jag läst ut min andra bok och John Ajvide Lindqvist är officiellt en ny favoritförfattare. Det här är skräck på toppnivå och hade det inte varit för det Stephen King-aktiga slutet så skulle nog boken ha fått full poäng. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/02/manniskohamn-av-john-ajvide-lindqvist.html

Linda Åslund

2012-11-02

Läste lättlästa versionen (tycker att den borde ha en egen version att betygsmarkera, precis som ljudböcker har, här på Boktipset!! Viktigt, man kan vilja läsa båda!) Niklas Darke, som har återberättat historien har gjort ett fantastiskt jobb. Språkligt fin och spännande hela vägen!

Den här känns inte som en "skräckbok" utan mer som en vanlig roman. Visst, övernaturliga fenomen förekommer, men mest handlar det om ett barn, en gripande historia.

Daniel Hagström

2012-09-11

Lite mycket samma sak ett tag men väldigt spännande. Mer mystisk än läskig.

Amanda Kinnander

2012-07-23

Jag tycker vanligtvis mycket om Ajvide Lindquist, men den här boken var för lång och för mycket övernaturligt. Hela boken blev lite för mycket tycker jag...

Carin Lundberg Papp

2012-06-10

Tyvärr...boken var en stark 4 näatan helt igenom, men mot slutet blev det lite väl mycket fantasy för min smak. Så 2 blir betyget av mig.

Maria Hjelm

2012-04-10

En av de bästa böcker jag har läst. Den får en stark fyra. Den är en spännande, mystisk och stark historia. Läs!

Sussie S

2012-03-05

Inte verklighetstroget men likväl stod nackhåren på ända. :)

Malin H

2012-02-16

Efter att nyligen ha läst Tjärven blev jag lite konfunderad över hur bra Ajvide Lindqvist egentligen är - jag minns hans andra romaner som väldigt givande läsningar med både läskigheter och litterärt djup - så inte i Tjärven. Min bokcirkel skulle läsa Människohamn och jag tog därför tag i den med förväntan - var den mer lik Tjärven eller de andra romanerna? Tack och lov det senare! Gillade karaktärerna, speciellt Simon, gillade hur romanen byggdes upp allt eftersom med mer minnen och berättelser, gillade skildringen av att vara ung på 80-talet, sorgen i att förlora ett barn... och gillade Björn och Henrik! Undrar dock om de som inte lyssnat på the Smiths tycker deras dialog tillför boken något eller bara distraherar. Är Björn och Henrik egentligen en skildring av författarens egen nördighet?

Anna Stark

2012-01-16

Jag gillar hans sätt att skriva men storyn höll inte hela vägen för mig, jag tycker att den tappar trots att den är skräckfantasy så tycker jag att t.ex. Låt den rätte komma in, hela tiden behåller önskan av "detta kan ha hänt" trots vampyrer och det är skrämmande.

Mary G

2012-01-05

Lite för läskig för mig egentligen. Jag hade lovat mig själv att inte läsa den eftersom jag ofta befinner mig i skärgården och inte vill börja bli rädd för att vara där men jag kunde inte hålla mig. Kan konstatera nu att det var värt det. Kunde inte lägga boken ifrån mig.

Janna Vestberg

2011-12-29

Slutet var inte lika bra och tillfredsställande som jag hoppats och jag tycker att boken förtjänade ett bättre slut. Men boken som helhet var så pass bra och så pass spännande att jag måste ge den en stark 4:a!

Linda Svedberg

2011-12-06

Ajvides bästa!

Sara Marklund

2011-11-13

Hans bästa!!! Krypande obehaglig och härligt mystisk. Läs!!

Hanna .

2011-07-26

Jag blev besviken på den här boken efter att ha läst "låt den rätta komma in". Det var en fin historia, men alldeles för utdragen och långtråkig på sina ställen för att lyckas beröra mig och hålla mitt intresse vid liv. Den får en trea för att jag gillar Ajvide, för The Smiths-citaten och potentialen till att ha kunnat vara en bra bok.

Madelene Helgesson

2011-07-04

John gjorde ett otroligt bra jobb med att bygga upp atmosfär och mystik i den här boken. När bitarna sedan läggs på plats känns det så självklart att man nästan bannar sig själv för att man inte förstod hur det hela låg till. Det är en gripande och mycket spännande berättelse, kanske en av hans mest klockrena böcker.

Linda Bergkvist

2011-07-02

En bra bok, dock blev jag fundersam till den i början. Fick låta den ligga i några dagar, sedan insåg jag faktiskt att den var riktigt bra. Fanns mycket att fundera över i denna bok, absolut under tiden alla olika karaktärer berättade. Slutet kändes helt klart mer fundersamt.

ellen h

2011-05-30

Jag tror på kraktärerna och john ajvide får mig alltid att tänka efter, bli intresserad av saker. i det här fallet skärgården. och havet. nu harj ag läst den två gånger och the smiths har aldrig låtit så här bra förut.

Sofie Petersson

2011-05-29

Människohamn befinner sig i gränslandet mellan betyget tre och fyra. Stundtals är det riktigt bra, men ibland tappar historien mig. Boken är dock en riktig bladvändare och jag måste definitivt läsa mer av John Ajvide Lindqvist.

Lisa Larsson

2011-05-16

Grym bok, men slutet drar ner betyget.

Stig Svåren

2011-05-07

Märkligt att författaren som skrevet den fantastiska "låt den rätte komma in" kan skriva en så meningslös och tråkig berättelse...riktigt dålig. Författarens språk är dock så bra att boken inte förtjänar en etta.

Matilda Palmqvist

2011-04-16

Bladvändare, absolut, men jag tror inte ett dugg på de här människorna. Ajvides meningar tappar ibland skärpan, och jag kommer på mig själv med att stanna upp och tyst undra om jag har missat något, om något saknas. Och visst spårar det ur uti helvete.

Anna Kjellberg

2011-03-13

En bladvändare! Satte mig och läste så fort jag kunde! Det var ett tag sen jag blev såhär underhållen av en bok...

Marianne Strandberg

2010-12-22

Bra skrivet, men spårar ur och blir allt mer obegriplig mot slutet. Så sammantaget blir det en trea i betyg.

Karl Mogren

2010-10-20

jal kan ju berätta en bra historia, men varför ska han blanda in en massa övernaturlig skit, en bra historia är bra ändå.

johanna mörk

2010-10-06

HÄR HAR VI VÄRLDENS BÄSTA BOK!
en så oerhört fin berättelse om en pappas eviga kärlek till sin dotter. Den är så enormt bra! Jag måste läsa den igen för jag saknar den.. :)

Mattias Renström

2010-09-22

Spänning... nja
Skräck... nej
Långsam... defenitivt.

Detta var den första bok av Ajvide jag läst. Den har sin charm, men de tillfällfällen då man är riktigt fast i boken duggar inte direkt tätt.

Nadja Kämpe

2010-08-12

En utav Ajvides sämsta böcker, lessen över att behöva säga det..

Sigrid Ekendahl

2010-08-08

En helt underbar bok, precis min typ! Ruggig och obehaglig men inte ren skräck, går inte att sluta tänka på förrän man läst klart den. Jag hoppas verkligen på fler böcker inom en snar framtid.