Människohamn

Scrolla ned för att se en film där John Ajvide Lindqvist berättar om boken. "Pappa, vad är det där? På isen?" Det är en strålande vinterdag. Högst upp i Gåvastens fyr står Anders med sin sexåriga dotter Maja. Isen ligger snötäckt så långt ögat kan nå och Anders kan inte se något speciellt där hans dotter pekar. Maja går för att undersöka och fem minuter senare börjar mardrömmen. Trots att det inte finns någonstans där Maja kan försvinna, är det just det som händer. Hon försvinner. Spårlöst. Anders och hans hustru Cecilia har inte längre något barn. Det lyckliga livet på ön Domarö i Roslagens skärgård är slut. Bara förtvivlan...

Fast Forward

2017-05-17

Den bästa.
Har varit rädd för GB-gubben i snart ett decennium nu.

michael sivenbring

2016-10-24

En av de bästa svenska skräckförfattarna. Bästa av hans verk i min mening.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Sjukt obehaglig! Hans bästa bok.

Malin Sundman

2015-05-05

Bortsett från ett något rörigt slut tycker jag att den var superbra! Perfekt semesterbok eftersom att den är rätt tjock, enda nackdelen var att jag helst bara ville ligga på hotellrummet och läsa :-)

Cindy Tigerlind

2014-09-21

ÄCKLIGT spännande hela boken igenom. Vågar nog påstå att han är bättre på att skriva än Stephen King. Ajvide är och kommer alltid vara en av mina favoritförfattare.

Anna Jensen

2014-07-21

Ajvides fantasi är så underbart knäpp att man inte kan göra annat än att älska den. Jättebra bok! ...även om den inte var så "skräckläskig"

Susanne Rosengren

2014-04-28

Om man gillar detta tema är det en superbra bok. Jag gillar de flesta av hans böcker mycket men tycker att "Låt den rätte komma in" är hans sämsta.

Andreas Homanen

2014-04-27

Människohamn är John Ajvide Lindqvists fjärdegiv i hans befästande av positionen som Sveriges Stephen King. Det är bara positivt menat - precis som King så skapar John Ajvide Lindqvist den obehagliga känslan av att skräcken lurar precis under ytan på det helt normala, men de svenska miljöerna och människorna har så klart inte utforskats av King.

Människohamn utspelar sig på Domarö i Stockholms Skärgård. Anders och Cecilias dotter försvinner spårlöst, vilket leder till deras förhållandes förfall och i förlängningen Anders förfall som människa. Där börjar Människohamn på riktigt. Anders återvänder till Domarö på botten av sin resa som människa. Hans långsamma återvändande till någon sorts normalitet sker parallellt med hans upptäckt av Domarö som en skräckens boning, och att hans dotter inte är den enda som försvunnit.

Anders är en ganska traditionellt trasig figur som fastnat i alkoholen. Övriga i persongalleriet är mer eller mindre hemlighetsfulla skärgårdsbor, som så här i efterhand inte lämnar så stora avtryck. Förutom möjligen Morrissey-dyrkarna.

Det är i stället i stämningen som Människohamn har sin stora styrka. John Ajvide Lindqvist har fångat miljön helt perfekt, och att människorna inte är särskilt minnesvärda gör istället att kontrasten när skräcken börjar träda fram är desto mer påfallande. Sedan skadar det förmodligen inte om du läser den när du, som jag gjorde, själv befinner dig i skärgården.

Anna H

2013-10-04

Boken är stundtals riktig läskig, kommer ihåg "GB-skylten" trots att det var flera år sedan jag läste den.

Helena S

2013-07-24

Ajvide Lindqvists bästa bok enligt mig. Kanske bästa boken jag läst i skräck-genren också. Det är få författare som faktiskt lyckas få till det där krypande obehaget, den sugande känslan, svindeln och pirret i magen som man inte kan få nog av. :-)

Louise Ö

2013-06-30

Hu, så obehaglig. Den är fenomenalt skriven.

2013-02-09

Efter att ha läst och älskat Låt den rätte komma in så bestämde jag mig för att det måste bli fler böcker av den här författaren. Nu har jag läst ut min andra bok och John Ajvide Lindqvist är officiellt en ny favoritförfattare. Det här är skräck på toppnivå och hade det inte varit för det Stephen King-aktiga slutet så skulle nog boken ha fått full poäng. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/02/manniskohamn-av-john-ajvide-lindqvist.html

Linda Åslund

2012-11-02

Läste lättlästa versionen (tycker att den borde ha en egen version att betygsmarkera, precis som ljudböcker har, här på Boktipset!! Viktigt, man kan vilja läsa båda!) Niklas Darke, som har återberättat historien har gjort ett fantastiskt jobb. Språkligt fin och spännande hela vägen!

Den här känns inte som en "skräckbok" utan mer som en vanlig roman. Visst, övernaturliga fenomen förekommer, men mest handlar det om ett barn, en gripande historia.

Daniel Hagström

2012-09-11

Lite mycket samma sak ett tag men väldigt spännande. Mer mystisk än läskig.

Amanda Kinnander

2012-07-23

Jag tycker vanligtvis mycket om Ajvide Lindquist, men den här boken var för lång och för mycket övernaturligt. Hela boken blev lite för mycket tycker jag...

Carin Lundberg Papp

2012-06-10

Tyvärr...boken var en stark 4 näatan helt igenom, men mot slutet blev det lite väl mycket fantasy för min smak. Så 2 blir betyget av mig.

Maria Hjelm

2012-04-10

En av de bästa böcker jag har läst. Den får en stark fyra. Den är en spännande, mystisk och stark historia. Läs!

Sussie S

2012-03-05

Inte verklighetstroget men likväl stod nackhåren på ända. :)

Andreas Ruuth

2012-02-22

Mmmmm, riktigt bra!

Malin H

2012-02-16

Efter att nyligen ha läst Tjärven blev jag lite konfunderad över hur bra Ajvide Lindqvist egentligen är - jag minns hans andra romaner som väldigt givande läsningar med både läskigheter och litterärt djup - så inte i Tjärven. Min bokcirkel skulle läsa Människohamn och jag tog därför tag i den med förväntan - var den mer lik Tjärven eller de andra romanerna? Tack och lov det senare! Gillade karaktärerna, speciellt Simon, gillade hur romanen byggdes upp allt eftersom med mer minnen och berättelser, gillade skildringen av att vara ung på 80-talet, sorgen i att förlora ett barn... och gillade Björn och Henrik! Undrar dock om de som inte lyssnat på the Smiths tycker deras dialog tillför boken något eller bara distraherar. Är Björn och Henrik egentligen en skildring av författarens egen nördighet?

Anna Stark

2012-01-16

Jag gillar hans sätt att skriva men storyn höll inte hela vägen för mig, jag tycker att den tappar trots att den är skräckfantasy så tycker jag att t.ex. Låt den rätte komma in, hela tiden behåller önskan av "detta kan ha hänt" trots vampyrer och det är skrämmande.

Mary G

2012-01-05

Lite för läskig för mig egentligen. Jag hade lovat mig själv att inte läsa den eftersom jag ofta befinner mig i skärgården och inte vill börja bli rädd för att vara där men jag kunde inte hålla mig. Kan konstatera nu att det var värt det. Kunde inte lägga boken ifrån mig.

Janna Vestberg

2011-12-29

Slutet var inte lika bra och tillfredsställande som jag hoppats och jag tycker att boken förtjänade ett bättre slut. Men boken som helhet var så pass bra och så pass spännande att jag måste ge den en stark 4:a!

Linda Svedberg

2011-12-06

Ajvides bästa!

Sara Marklund

2011-11-13

Hans bästa!!! Krypande obehaglig och härligt mystisk. Läs!!

Hanna .

2011-07-26

Jag blev besviken på den här boken efter att ha läst "låt den rätta komma in". Det var en fin historia, men alldeles för utdragen och långtråkig på sina ställen för att lyckas beröra mig och hålla mitt intresse vid liv. Den får en trea för att jag gillar Ajvide, för The Smiths-citaten och potentialen till att ha kunnat vara en bra bok.

Madelene Helgesson

2011-07-04

John gjorde ett otroligt bra jobb med att bygga upp atmosfär och mystik i den här boken. När bitarna sedan läggs på plats känns det så självklart att man nästan bannar sig själv för att man inte förstod hur det hela låg till. Det är en gripande och mycket spännande berättelse, kanske en av hans mest klockrena böcker.

Linda Bergkvist

2011-07-02

En bra bok, dock blev jag fundersam till den i början. Fick låta den ligga i några dagar, sedan insåg jag faktiskt att den var riktigt bra. Fanns mycket att fundera över i denna bok, absolut under tiden alla olika karaktärer berättade. Slutet kändes helt klart mer fundersamt.

ellen h

2011-05-30

Jag tror på kraktärerna och john ajvide får mig alltid att tänka efter, bli intresserad av saker. i det här fallet skärgården. och havet. nu harj ag läst den två gånger och the smiths har aldrig låtit så här bra förut.

Sofie Petersson

2011-05-29

Människohamn befinner sig i gränslandet mellan betyget tre och fyra. Stundtals är det riktigt bra, men ibland tappar historien mig. Boken är dock en riktig bladvändare och jag måste definitivt läsa mer av John Ajvide Lindqvist.

Lisa Larsson

2011-05-16

Grym bok, men slutet drar ner betyget.

Stig Svåren

2011-05-07

Märkligt att författaren som skrevet den fantastiska "låt den rätte komma in" kan skriva en så meningslös och tråkig berättelse...riktigt dålig. Författarens språk är dock så bra att boken inte förtjänar en etta.

Matilda Palmqvist

2011-04-16

Bladvändare, absolut, men jag tror inte ett dugg på de här människorna. Ajvides meningar tappar ibland skärpan, och jag kommer på mig själv med att stanna upp och tyst undra om jag har missat något, om något saknas. Och visst spårar det ur uti helvete.

Anna Kjellberg

2011-03-13

En bladvändare! Satte mig och läste så fort jag kunde! Det var ett tag sen jag blev såhär underhållen av en bok...

Marianne Strandberg

2010-12-22

Bra skrivet, men spårar ur och blir allt mer obegriplig mot slutet. Så sammantaget blir det en trea i betyg.

Karl Mogren

2010-10-20

jal kan ju berätta en bra historia, men varför ska han blanda in en massa övernaturlig skit, en bra historia är bra ändå.

johanna mörk

2010-10-06

HÄR HAR VI VÄRLDENS BÄSTA BOK!
en så oerhört fin berättelse om en pappas eviga kärlek till sin dotter. Den är så enormt bra! Jag måste läsa den igen för jag saknar den.. :)

Mattias Renström

2010-09-22

Spänning... nja
Skräck... nej
Långsam... defenitivt.

Detta var den första bok av Ajvide jag läst. Den har sin charm, men de tillfällfällen då man är riktigt fast i boken duggar inte direkt tätt.

Nadja Kämpe

2010-08-12

En utav Ajvides sämsta böcker, lessen över att behöva säga det..

Sigrid Ekendahl

2010-08-08

En helt underbar bok, precis min typ! Ruggig och obehaglig men inte ren skräck, går inte att sluta tänka på förrän man läst klart den. Jag hoppas verkligen på fler böcker inom en snar framtid.

Elias Chougui

2010-07-26

Tyckte att det var en ganska dålig bok. Men det gick an

Erika Häggman

2010-07-04

Fantastiskt bra bok och gudomligt skriven. Slutet är det enda minuset, det var för hastigt och en aning brutalt.

Mylar .

2010-05-24

Medryckande, läskig och spännande. Jag kommer karaktärerna in på livet och förstår dem. Problemet är att allt känns för enkelt. Jag läser, vänder blad, blir förfärad, uppjagad eller glad, men känslan består inte. Mystiken är kortvarig så det finns sällan något att fundera över. Allt får sin förklaring, kanske lite för snabbt ibland.

Elisabeth E

2010-04-25

Inte fullt lika bra som "Låt Den Rätte Komma In" men helt klart läsvärd. En stark fyra! Jag rekommenderar den verkligen.

ebba bjelkholm

2010-03-17

Jag tyckte att Människohamn var fantastisk i början, både spännande och läskig men ändå med en väldigt härlig stämning. Väldigt vackra naturskildringar. Dock tyckte jag att den var lite väl lång och lite för detaljerad.

Egentligen gillar jag inte böcker med övernaturliga inslag. Men i Människohamn finns ett sug som gör att det är svårt att lägga den ifrån sig. Och på nåt märkligt sätt så bryr man sig inte om vad som är på riktigt eller ej, för det som är bestående när boken är slut är beskrivningen av Anders, Simon, Anna-Greta och de andra på ön. Boken är spännande, otäck, rörande och varm -allt på en gång.

Helena Hallman

2010-02-05

En fantastisk bok tycker jag trots att jag normalt inte gillar scifi eller övernaturliga böcker. Bättre än debutboken och den förtjänar också den att bli filmatiserad.

Mel Stor

2010-01-30

Riktigt äcklig, och med tanke på att jag bor ungefär där den utspelar sig så har jag problem med att vara ute på öarna. Speciellt på vintern!
Bra skriven och trovärdig på grund av att det övernaturliga så skickligt vävs in i den grå vardagstristessen.

ebba bjelkholm

2010-01-27

ganska svag 4a men ändå för bra för en 3a

Cathrin Wentzel

2010-01-27

Stark trea!

Carina Karlsson

2010-01-08

Jag trodde inte att jag gillade skräck och spöken, men den här har så mycket mer med fantastiska beskrivningar av personer och en kärlek som övervinner själva döden. Hur kan en så sympatisk författare skriva så otäcka böcker? Det fascinerar mig.

Mimla .

2010-01-07

Var väldigt bra skriven men aning för mycket fantasi. Men sträckläste trots det,

Henrik R.

2009-12-28

Fantastisk bok. Den första jag läst av Ajvide Lindqvist. Är på inget sätt intresserad av det övernaturliga, men det är så sekundärt i denna bok - det finns många fina skildringar av miljöer, personer, relationer... Möjligen kan man tycka att han får det lite svårt att knyta ihop säcken på slutet, men det fungerar ändå på något sätt.

M W

2009-12-01

Helena Eriksson

2009-11-14

Ajvide lyckas återigen med något av det svaraste som finns: att skriva trovärdig skräck. Tyvärr håller ångan inte hela vägen ut - slutet förtar helhetsbetyget. Läst i bokklubben.

Anders Friberg

2009-10-08

Mycket bra, som alltid. Har nu läst alla hans böcker!

Anneli Cederqvist

2009-10-01

Börjar så bra, så bra, men spårar ur. Tonårshistorien var överflödig...

Karin Löfstrand

2009-09-28

Kanske inte riktigt lika vass som "Låt den rätte komma in" men en historia som fastnar även om den kanske kom att likna "Nattfåk" i grundhistorien lite för mycket.

Maria Berggren

2009-09-09

börjar trevande slutar lite rörig

RoseMari Frennberg

2009-09-04

En mycket speciell bok. Har aldrig läst något liknande.

Veronica Robin

2009-09-04

Detta KAN vara den bästa bok jag läst! En fin skildring av saknad och önskan om att återfå det som gått förlorat.
Ajvide Lindqvist är suverän i sina personbeskrivningar, man känner verkligen med karaktärerna i boken.
Hänvisningarna till the Smiths känner jag väl igen, lyssnade mycket på dem på 80/90-talet.

Thomas Olafson

2009-09-02

Märklig story. Ett halvhjärtat försök till någon form av Sci-Fi. Enligt mig så har han inte riktigt lyckats

Monika Rösch

2009-09-01

Man får så härliga bilder när man läser Johns böcker!

kristina johansson

2009-08-27

Spännande och välskriven bok, var lite för mycket sci fi för att jag skulle ge det en femma. Intressant att se om boken blir film i framtiden.

Anna Petersson

2009-08-13

Detta är utan tvekan hans bästa bok. Den är fängslande och håller mig, som vanligt, fången i sin mystiska värld flera dagar efter att jag läst ut den.

Isabell Remberger

2009-07-28

För mig var den ganska "meh". Jag blev inte särskilt gripen. Exakt samma story (dotter försvinner i tomma intet, desperat förälder försöker leta rätt på ungen under otäcka och olyckliga omständigheter) tycker jag kan återfinnas mycket mer gripande på andra ställen. Kolla in novellen "Den brända jorden" av CJ Håkansson till exempel, den har en högre snyft och rysfaktor än Människorhamn.

Natasha Illyés

2009-07-27

Det är en fråga om milimeter, men visst är Människohamn ett strå vassare än "Låt den rätta komma in"...Och den älskade jag!

Gunilla Jönsson

2009-07-26

En udda, men bra historia

Magnus Hoem

2009-07-22

Läste denna efter Låt den rätte komma in och måste säga att jag är klart imponerad. Ska läsa de andra av honom vartefter också.

Lena L

2009-07-21

Vilken bok! Är det något man skall läsa i sommar så är det den om man gillar det övernaturliga och vill ha extra spänning. Författaren tar läsaren till en ny dimension, en ny verklighet i en fantastisk miljö. Läs den!

Agneta Kaveryd

2009-07-14

Egentligen en helt absurd historia, men den är så jättebra skriven. Jag längtade till att få sitta på tåget och läsa!

Anne-Lie Månsson

2009-07-11

Fantastiskt bra! Miljön och personerna i boken är magiska...och den påminner mig om Johan Theorins Skumtimmen, samma magi i naturbeskrivningen finns i båda. LÄS!

Camilla Lundberg

2009-07-10

Älskade den, han har verkligen hittat en egen genre och han är mästare på sitt egna vis..

Anders Högman

2009-07-09

Stark bok, min första av Ajvide. Det jag gillar allra bäst är skildringarna av de olika karaktärerna i boken, speciellt tillbakablickarna i tiden. Skall jag vara lite kritisk så är jag inte helt komfortabel med de övernaturliga inslagen...

Johanna Falkered

2009-07-01

Scary scary på hans helt egna sätt.

Kombinationen skärgårdsidyll och skräckis är riktigt lyckad! Och ett stort plus för alla nostalgitrippar med storstrut, bamseprenumeration etc.

Stephania Sundling

2009-06-30

Jag tycker den här boken är väldigt bra. Brukar inte gilla "okända" inslag i böcker, men i den här så fungerar det så bra. Boken har ett härligt språk och den är intressant hela tiden. Läs den!

Pia Kask

2009-06-25

Den som är minst bra hittills. Ingen Ajvide är dålig.

Victoria G

2009-06-14

En bok om det kanske läskigaste som kan hända, att förlora ett barn. Dessutom är det osäkert vad som egentligen har hänt, ingen kropp finns att begrava och sörja och hoppet blir till en förödande tortyr. Inte konstigt att boken också är läskig.

Conny Andersson

2009-06-14

Som vanligt när det gäller böcker av John Ajvide Lindqvist är man helt fast efter typ 5 sidor. Den fina idylliska bilden får alltid en snabb törn. Denna gången är det saltkråkans värld som visar sin smutsiga baksida! Mycket läsvärt!

Eva E

2009-06-13

Havet som en levande varelse som påverkar människorna på ön på ett oförutsett sätt. Läs den.

Max Lundberg

2009-06-11

Helt fantastisk bok!

Veronica Robin

2009-06-11

Jag tror helt allvarligt att detta är en av de allra bästa böcker jag någonsin hållit i min hand!

Jack Russel

2009-05-23

Jag bara älskade denna bok. Vackra skildringar av natur, fängslande beskrivet. Lågmäld spänning igenom hela boken och beskrivningar av karaktärer man kan känna för och med. Jag fastnade direkt på första sidan och kunde inte lägga den ifrån mig förrän jag läst ut den, senare samma dag.

Karin Waller

2009-04-12

Det var en väldigt bra bok. Både som roman och som skräckis. Men under så mycket av läsningen var jag så medsliten i känslostormarna och skräcken att det redan börjar kännas avlägset. JAL har ett otroligt bildspråk som placerar läsaren inne i romanfigurernas fasa och panik. Naglar och nagelband är ännu mer nedbitna än vanligt.

Skräcken ökas också av att motståndaren är så ofrånkomlig, så tillsynes allestädes närvarande, och så mäktig. Hur kommer man undan Havet?? När man till råga på allt bor på en ö?! Vampyrer och zombies kan vi stå upp i dagsljus och säga att de inte finns - men havet finns. Det ligger där, runt hela landet. En muskel med miljoner ögon som saknar kropp och är blind...

Och paranoian ökas vidare: ännu mer än i de tidigare böckerna (såvitt jag minns) ifrågasätts den jagande skräcken - de kanske bara inbillar sig? Spökena kanske är önskedrömmar i bottenlös sorg eller berusade hallucinationer, hoten kanske är långsökta rationaliseringar eller tvångstankar, jag kanske bara håller på att bli galen? Då behövs inte ens några monster för att skrämmas: då går ingen säker. "Det hörs inte om man inte känner till det."

Och så människorna i romanen. Trasiga, frågande människor som försöker stå på benen, som har bara varandra men det kanske räcker. Och så magin. Riktig magi. Och så det stora perspektivet: inte bara i tid - från det att inlandsisen drog norrut, eller från innan den lade sig - och i rum - havsjupet - men även i det att boken skulle kunna funka som allegorisk eller symbolisk på så många sätt (detta är dock ämne för en mycket mycket längre text).

Och så slutet. Det här stycket kommer väl i alla recensioner av Människohamn? Jag kom på mig själv att undra: Jaså, var det den boken jag har läst?? What just happened? Och detta påverkar väl även min alienering till resten av boken inför denhär recensionen. Men slutet var ändå inte dåligt - se ovan re: hallucinationer, symbolik. (Men å andra sidan kan jag tänka mig att modifiera Calliopes nominering med: Vi har äntligen hittat the perfect running mate till vår presidentkandidat! Why settle for lesser evils?) Jag vill gärna läsa om slutet - nej, jag vill läsa om boken. Men kolleger står på kö till läsex och short list växer. Dammit.

För övrigt är det kul att de recensioner jag läst är så olika. Olika läsare fäster sig vid olika aspekter och tycker olika om sådant som alla fäster sig vid. Ännu ett bevis på bokens djup och vidd. Ungefär som havet? Det blir sjöar för mig i sommar.

Texten kan komma att revideras när jag smält boken mer, bläddrat igenom den igen, kommit ihåg något i en mardröm...

Förslag på musik: Så länge skutan kan gå.
(Smiths är, tydligen märkligt nog, en vit fläck på min karta. Jag har försökt lyssna in mig de senaste dagarna men jaa, jag vet inte... Det är inte till mig. Inte nu iallafall.)

Edit efter ett avsnitt ur guldboxen:
Havet är för Domarö vad skogen är för Twin Peaks? The seagulls are not what they seem.
Thru the darkness of Future Past
the magician longs to see
one chants out between two worlds
Water - walk with me.