Mnniskohamn

Scrolla ned för att se en film där John Ajvide Lindqvist berättar om boken. "Pappa, vad är det där? På isen?" Det är en strålande vinterdag. Högst upp i Gåvastens fyr står Anders med sin sexåriga dotter Maja. Isen ligger snötäckt så långt ögat kan nå och Anders kan inte se något speciellt där hans dotter pekar. Maja går för att undersöka och fem minuter senare börjar mardrömmen. Trots att det inte finns någonstans där Maja kan försvinna, är det just det som händer. Hon försvinner. Spårlöst. Anders och hans hustru Cecilia har inte längre något barn. Det lyckliga livet på ön Domarö i Roslagens skärgård är slut. Bara förtvivlan...

Fast Forward

2017-05-17

Den bsta.
Har varit rdd fr GB-gubben i snart ett decennium nu.

michael sivenbring

2016-10-24

En av de bsta svenska skrckfrfattarna. Bsta av hans verk i min mening.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Sjukt obehaglig! Hans bsta bok.

Malin Sundman

2015-05-05

Bortsett frn ett ngot rrigt slut tycker jag att den var superbra! Perfekt semesterbok eftersom att den r rtt tjock, enda nackdelen var att jag helst bara ville ligga p hotellrummet och lsa :-)

Cindy Tigerlind

2014-09-21

CKLIGT spnnande hela boken igenom. Vgar nog pst att han r bttre p att skriva n Stephen King. Ajvide r och kommer alltid vara en av mina favoritfrfattare.

Anna Jensen

2014-07-21

Ajvides fantasi r s underbart knpp att man inte kan gra annat n att lska den. Jttebra bok! ...ven om den inte var s "skrcklskig"

Susanne Rosengren

2014-04-28

Om man gillar detta tema r det en superbra bok. Jag gillar de flesta av hans bcker mycket men tycker att "Lt den rtte komma in" r hans smsta.

Andreas Homanen

2014-04-27

Mnniskohamn r John Ajvide Lindqvists fjrdegiv i hans befstande av positionen som Sveriges Stephen King. Det r bara positivt menat - precis som King s skapar John Ajvide Lindqvist den obehagliga knslan av att skrcken lurar precis under ytan p det helt normala, men de svenska miljerna och mnniskorna har s klart inte utforskats av King.

Mnniskohamn utspelar sig p Domar i Stockholms Skrgrd. Anders och Cecilias dotter frsvinner sprlst, vilket leder till deras frhllandes frfall och i frlngningen Anders frfall som mnniska. Dr brjar Mnniskohamn p riktigt. Anders tervnder till Domar p botten av sin resa som mnniska. Hans lngsamma tervndande till ngon sorts normalitet sker parallellt med hans upptckt av Domar som en skrckens boning, och att hans dotter inte r den enda som frsvunnit.

Anders r en ganska traditionellt trasig figur som fastnat i alkoholen. vriga i persongalleriet r mer eller mindre hemlighetsfulla skrgrdsbor, som s hr i efterhand inte lmnar s stora avtryck. Frutom mjligen Morrissey-dyrkarna.

Det r i stllet i stmningen som Mnniskohamn har sin stora styrka. John Ajvide Lindqvist har fngat miljn helt perfekt, och att mnniskorna inte r srskilt minnesvrda gr istllet att kontrasten nr skrcken brjar trda fram r desto mer pfallande. Sedan skadar det frmodligen inte om du lser den nr du, som jag gjorde, sjlv befinner dig i skrgrden.

Anna H

2013-10-04

Boken r stundtals riktig lskig, kommer ihg "GB-skylten" trots att det var flera r sedan jag lste den.

Helena S

2013-07-24

Ajvide Lindqvists bsta bok enligt mig. Kanske bsta boken jag lst i skrck-genren ocks. Det r f frfattare som faktiskt lyckas f till det dr krypande obehaget, den sugande knslan, svindeln och pirret i magen som man inte kan f nog av. :-)

Louise

2013-06-30

Hu, s obehaglig. Den r fenomenalt skriven.

2013-02-09

Efter att ha lst och lskat Lt den rtte komma in s bestmde jag mig fr att det mste bli fler bcker av den hr frfattaren. Nu har jag lst ut min andra bok och John Ajvide Lindqvist r officiellt en ny favoritfrfattare. Det hr r skrck p toppniv och hade det inte varit fr det Stephen King-aktiga slutet s skulle nog boken ha ftt full pong. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/02/manniskohamn-av-john-ajvide-lindqvist.html

Linda slund

2012-11-02

Lste lttlsta versionen (tycker att den borde ha en egen version att betygsmarkera, precis som ljudbcker har, hr p Boktipset!! Viktigt, man kan vilja lsa bda!) Niklas Darke, som har terberttat historien har gjort ett fantastiskt jobb. Sprkligt fin och spnnande hela vgen!

Den hr knns inte som en "skrckbok" utan mer som en vanlig roman. Visst, vernaturliga fenomen frekommer, men mest handlar det om ett barn, en gripande historia.

Daniel Hagstrm

2012-09-11

Lite mycket samma sak ett tag men vldigt spnnande. Mer mystisk n lskig.

Amanda Kinnander

2012-07-23

Jag tycker vanligtvis mycket om Ajvide Lindquist, men den hr boken var fr lng och fr mycket vernaturligt. Hela boken blev lite fr mycket tycker jag...

Carin Lundberg Papp

2012-06-10

Tyvrr...boken var en stark 4 natan helt igenom, men mot slutet blev det lite vl mycket fantasy fr min smak. S 2 blir betyget av mig.

Maria Hjelm

2012-04-10

En av de bsta bcker jag har lst. Den fr en stark fyra. Den r en spnnande, mystisk och stark historia. Ls!

Sussie S

2012-03-05

Inte verklighetstroget men likvl stod nackhren p nda. :)

Andreas Ruuth

2012-02-22

Mmmmm, riktigt bra!

Malin H

2012-02-16

Efter att nyligen ha lst Tjrven blev jag lite konfunderad ver hur bra Ajvide Lindqvist egentligen r - jag minns hans andra romaner som vldigt givande lsningar med bde lskigheter och litterrt djup - s inte i Tjrven. Min bokcirkel skulle lsa Mnniskohamn och jag tog drfr tag i den med frvntan - var den mer lik Tjrven eller de andra romanerna? Tack och lov det senare! Gillade karaktrerna, speciellt Simon, gillade hur romanen byggdes upp allt eftersom med mer minnen och berttelser, gillade skildringen av att vara ung p 80-talet, sorgen i att frlora ett barn... och gillade Bjrn och Henrik! Undrar dock om de som inte lyssnat p the Smiths tycker deras dialog tillfr boken ngot eller bara distraherar. r Bjrn och Henrik egentligen en skildring av frfattarens egen nrdighet?

Anna Stark

2012-01-16

Jag gillar hans stt att skriva men storyn hll inte hela vgen fr mig, jag tycker att den tappar trots att den r skrckfantasy s tycker jag att t.ex. Lt den rtte komma in, hela tiden behller nskan av "detta kan ha hnt" trots vampyrer och det r skrmmande.

Mary G

2012-01-05

Lite fr lskig fr mig egentligen. Jag hade lovat mig sjlv att inte lsa den eftersom jag ofta befinner mig i skrgrden och inte vill brja bli rdd fr att vara dr men jag kunde inte hlla mig. Kan konstatera nu att det var vrt det. Kunde inte lgga boken ifrn mig.

Janna Vestberg

2011-12-29

Slutet var inte lika bra och tillfredsstllande som jag hoppats och jag tycker att boken frtjnade ett bttre slut. Men boken som helhet var s pass bra och s pass spnnande att jag mste ge den en stark 4:a!

Linda Svedberg

2011-12-06

Ajvides bsta!

Sara Marklund

2011-11-13

Hans bsta!!! Krypande obehaglig och hrligt mystisk. Ls!!

Hanna .

2011-07-26

Jag blev besviken p den hr boken efter att ha lst "lt den rtta komma in". Det var en fin historia, men alldeles fr utdragen och lngtrkig p sina stllen fr att lyckas berra mig och hlla mitt intresse vid liv. Den fr en trea fr att jag gillar Ajvide, fr The Smiths-citaten och potentialen till att ha kunnat vara en bra bok.

Madelene Helgesson

2011-07-04

John gjorde ett otroligt bra jobb med att bygga upp atmosfr och mystik i den hr boken. Nr bitarna sedan lggs p plats knns det s sjlvklart att man nstan bannar sig sjlv fr att man inte frstod hur det hela lg till. Det r en gripande och mycket spnnande berttelse, kanske en av hans mest klockrena bcker.

Linda Bergkvist

2011-07-02

En bra bok, dock blev jag fundersam till den i brjan. Fick lta den ligga i ngra dagar, sedan insg jag faktiskt att den var riktigt bra. Fanns mycket att fundera ver i denna bok, absolut under tiden alla olika karaktrer berttade. Slutet kndes helt klart mer fundersamt.

ellen h

2011-05-30

Jag tror p kraktrerna och john ajvide fr mig alltid att tnka efter, bli intresserad av saker. i det hr fallet skrgrden. och havet. nu harj ag lst den tv gnger och the smiths har aldrig ltit s hr bra frut.

Sofie Petersson

2011-05-29

Mnniskohamn befinner sig i grnslandet mellan betyget tre och fyra. Stundtals r det riktigt bra, men ibland tappar historien mig. Boken r dock en riktig bladvndare och jag mste definitivt lsa mer av John Ajvide Lindqvist.

Lisa Larsson

2011-05-16

Grym bok, men slutet drar ner betyget.

Stig Svren

2011-05-07

Mrkligt att frfattaren som skrevet den fantastiska "lt den rtte komma in" kan skriva en s meningsls och trkig berttelse...riktigt dlig. Frfattarens sprk r dock s bra att boken inte frtjnar en etta.

Matilda Palmqvist

2011-04-16

Bladvndare, absolut, men jag tror inte ett dugg p de hr mnniskorna. Ajvides meningar tappar ibland skrpan, och jag kommer p mig sjlv med att stanna upp och tyst undra om jag har missat ngot, om ngot saknas. Och visst sprar det ur uti helvete.

Anna Kjellberg

2011-03-13

En bladvndare! Satte mig och lste s fort jag kunde! Det var ett tag sen jag blev shr underhllen av en bok...

Marianne Strandberg

2010-12-22

Bra skrivet, men sprar ur och blir allt mer obegriplig mot slutet. S sammantaget blir det en trea i betyg.

Karl Mogren

2010-10-20

jal kan ju bertta en bra historia, men varfr ska han blanda in en massa vernaturlig skit, en bra historia r bra nd.

johanna mrk

2010-10-06

HR HAR VI VRLDENS BSTA BOK!
en s oerhrt fin berttelse om en pappas eviga krlek till sin dotter. Den r s enormt bra! Jag mste lsa den igen fr jag saknar den.. :)

Mattias Renstrm

2010-09-22

Spnning... nja
Skrck... nej
Lngsam... defenitivt.

Detta var den frsta bok av Ajvide jag lst. Den har sin charm, men de tillfllfllen d man r riktigt fast i boken duggar inte direkt ttt.

Nadja Kmpe

2010-08-12

En utav Ajvides smsta bcker, lessen ver att behva sga det..

Sigrid Ekendahl

2010-08-08

En helt underbar bok, precis min typ! Ruggig och obehaglig men inte ren skrck, gr inte att sluta tnka p frrn man lst klart den. Jag hoppas verkligen p fler bcker inom en snar framtid.

Elias Chougui

2010-07-26

Tyckte att det var en ganska dlig bok. Men det gick an

Erika Hggman

2010-07-04

Fantastiskt bra bok och gudomligt skriven. Slutet r det enda minuset, det var fr hastigt och en aning brutalt.

Mylar .

2010-05-24

Medryckande, lskig och spnnande. Jag kommer karaktrerna in p livet och frstr dem. Problemet r att allt knns fr enkelt. Jag lser, vnder blad, blir frfrad, uppjagad eller glad, men knslan bestr inte. Mystiken r kortvarig s det finns sllan ngot att fundera ver. Allt fr sin frklaring, kanske lite fr snabbt ibland.

Elisabeth E

2010-04-25

Inte fullt lika bra som "Lt Den Rtte Komma In" men helt klart lsvrd. En stark fyra! Jag rekommenderar den verkligen.

ebba bjelkholm

2010-03-17

Jag tyckte att Mnniskohamn var fantastisk i brjan, bde spnnande och lskig men nd med en vldigt hrlig stmning. Vldigt vackra naturskildringar. Dock tyckte jag att den var lite vl lng och lite fr detaljerad.

Egentligen gillar jag inte bcker med vernaturliga inslag. Men i Mnniskohamn finns ett sug som gr att det r svrt att lgga den ifrn sig. Och p nt mrkligt stt s bryr man sig inte om vad som r p riktigt eller ej, fr det som r bestende nr boken r slut r beskrivningen av Anders, Simon, Anna-Greta och de andra p n. Boken r spnnande, otck, rrande och varm -allt p en gng.

Helena Hallman

2010-02-05

En fantastisk bok tycker jag trots att jag normalt inte gillar scifi eller vernaturliga bcker. Bttre n debutboken och den frtjnar ocks den att bli filmatiserad.

Mel Stor

2010-01-30

Riktigt cklig, och med tanke p att jag bor ungefr dr den utspelar sig s har jag problem med att vara ute p arna. Speciellt p vintern!
Bra skriven och trovrdig p grund av att det vernaturliga s skickligt vvs in i den gr vardagstristessen.

ebba bjelkholm

2010-01-27

ganska svag 4a men nd fr bra fr en 3a

Cathrin Wentzel

2010-01-27

Stark trea!

Carina Karlsson

2010-01-08

Jag trodde inte att jag gillade skrck och spken, men den hr har s mycket mer med fantastiska beskrivningar av personer och en krlek som vervinner sjlva dden. Hur kan en s sympatisk frfattare skriva s otcka bcker? Det fascinerar mig.

Mimla .

2010-01-07

Var vldigt bra skriven men aning fr mycket fantasi. Men strcklste trots det,

Henrik R.

2009-12-28

Fantastisk bok. Den frsta jag lst av Ajvide Lindqvist. r p inget stt intresserad av det vernaturliga, men det r s sekundrt i denna bok - det finns mnga fina skildringar av miljer, personer, relationer... Mjligen kan man tycka att han fr det lite svrt att knyta ihop scken p slutet, men det fungerar nd p ngot stt.

M W

2009-12-01

Helena Eriksson

2009-11-14

Ajvide lyckas terigen med ngot av det svaraste som finns: att skriva trovrdig skrck. Tyvrr hller ngan inte hela vgen ut - slutet frtar helhetsbetyget. Lst i bokklubben.

Anders Friberg

2009-10-08

Mycket bra, som alltid. Har nu lst alla hans bcker!

Anneli Cederqvist

2009-10-01

Brjar s bra, s bra, men sprar ur. Tonrshistorien var verfldig...

Karin Lfstrand

2009-09-28

Kanske inte riktigt lika vass som "Lt den rtte komma in" men en historia som fastnar ven om den kanske kom att likna "Nattfk" i grundhistorien lite fr mycket.

Maria Berggren

2009-09-09

brjar trevande slutar lite rrig

RoseMari Frennberg

2009-09-04

En mycket speciell bok. Har aldrig lst ngot liknande.

Veronica Robin

2009-09-04

Detta KAN vara den bsta bok jag lst! En fin skildring av saknad och nskan om att terf det som gtt frlorat.
Ajvide Lindqvist r suvern i sina personbeskrivningar, man knner verkligen med karaktrerna i boken.
Hnvisningarna till the Smiths knner jag vl igen, lyssnade mycket p dem p 80/90-talet.

Thomas Olafson

2009-09-02

Mrklig story. Ett halvhjrtat frsk till ngon form av Sci-Fi. Enligt mig s har han inte riktigt lyckats

Monika Rsch

2009-09-01

Man fr s hrliga bilder nr man lser Johns bcker!

kristina johansson

2009-08-27

Spnnande och vlskriven bok, var lite fr mycket sci fi fr att jag skulle ge det en femma. Intressant att se om boken blir film i framtiden.

Anna Petersson

2009-08-13

Detta r utan tvekan hans bsta bok. Den r fngslande och hller mig, som vanligt, fngen i sin mystiska vrld flera dagar efter att jag lst ut den.

Isabell Remberger

2009-07-28

Fr mig var den ganska "meh". Jag blev inte srskilt gripen. Exakt samma story (dotter frsvinner i tomma intet, desperat frlder frsker leta rtt p ungen under otcka och olyckliga omstndigheter) tycker jag kan terfinnas mycket mer gripande p andra stllen. Kolla in novellen "Den brnda jorden" av CJ Hkansson till exempel, den har en hgre snyft och rysfaktor n Mnniskorhamn.

Natasha Illys

2009-07-27

Det r en frga om milimeter, men visst r Mnniskohamn ett str vassare n "Lt den rtta komma in"...Och den lskade jag!

Gunilla Jnsson

2009-07-26

En udda, men bra historia

Magnus Hoem

2009-07-22

Lste denna efter Lt den rtte komma in och mste sga att jag r klart imponerad. Ska lsa de andra av honom vartefter ocks.

Lena L

2009-07-21

Vilken bok! r det ngot man skall lsa i sommar s r det den om man gillar det vernaturliga och vill ha extra spnning. Frfattaren tar lsaren till en ny dimension, en ny verklighet i en fantastisk milj. Ls den!

Agneta Kaveryd

2009-07-14

Egentligen en helt absurd historia, men den r s jttebra skriven. Jag lngtade till att f sitta p tget och lsa!

Anne-Lie Mnsson

2009-07-11

Fantastiskt bra! Miljn och personerna i boken r magiska...och den pminner mig om Johan Theorins Skumtimmen, samma magi i naturbeskrivningen finns i bda. LS!

Camilla Lundberg

2009-07-10

lskade den, han har verkligen hittat en egen genre och han r mstare p sitt egna vis..

Anders Hgman

2009-07-09

Stark bok, min frsta av Ajvide. Det jag gillar allra bst r skildringarna av de olika karaktrerna i boken, speciellt tillbakablickarna i tiden. Skall jag vara lite kritisk s r jag inte helt komfortabel med de vernaturliga inslagen...

Johanna Falkered

2009-07-01

Scary scary p hans helt egna stt.

Anna Wikstrm Remne

2009-07-01

Kombinationen skrgrdsidyll och skrckis r riktigt lyckad! Och ett stort plus fr alla nostalgitrippar med storstrut, bamseprenumeration etc.

Stephania Sundling

2009-06-30

Jag tycker den hr boken r vldigt bra. Brukar inte gilla "oknda" inslag i bcker, men i den hr s fungerar det s bra. Boken har ett hrligt sprk och den r intressant hela tiden. Ls den!

Pia Kask

2009-06-25

Den som r minst bra hittills. Ingen Ajvide r dlig.

Victoria G

2009-06-14

En bok om det kanske lskigaste som kan hnda, att frlora ett barn. Dessutom r det oskert vad som egentligen har hnt, ingen kropp finns att begrava och srja och hoppet blir till en frdande tortyr. Inte konstigt att boken ocks r lskig.

Conny Andersson

2009-06-14

Som vanligt nr det gller bcker av John Ajvide Lindqvist r man helt fast efter typ 5 sidor. Den fina idylliska bilden fr alltid en snabb trn. Denna gngen r det saltkrkans vrld som visar sin smutsiga baksida! Mycket lsvrt!

Eva E

2009-06-13

Havet som en levande varelse som pverkar mnniskorna p n p ett ofrutsett stt. Ls den.

Max Lundberg

2009-06-11

Helt fantastisk bok!

Veronica Robin

2009-06-11

Jag tror helt allvarligt att detta r en av de allra bsta bcker jag ngonsin hllit i min hand!

Jack Russel

2009-05-23

Jag bara lskade denna bok. Vackra skildringar av natur, fngslande beskrivet. Lgmld spnning igenom hela boken och beskrivningar av karaktrer man kan knna fr och med. Jag fastnade direkt p frsta sidan och kunde inte lgga den ifrn mig frrn jag lst ut den, senare samma dag.

Karin Waller

2009-04-12

Det var en vldigt bra bok. Bde som roman och som skrckis. Men under s mycket av lsningen var jag s medsliten i knslostormarna och skrcken att det redan brjar knnas avlgset. JAL har ett otroligt bildsprk som placerar lsaren inne i romanfigurernas fasa och panik. Naglar och nagelband r nnu mer nedbitna n vanligt.

Skrcken kas ocks av att motstndaren r s ofrnkomlig, s tillsynes allestdes nrvarande, och s mktig. Hur kommer man undan Havet?? Nr man till rga p allt bor p en ?! Vampyrer och zombies kan vi st upp i dagsljus och sga att de inte finns - men havet finns. Det ligger dr, runt hela landet. En muskel med miljoner gon som saknar kropp och r blind...

Och paranoian kas vidare: nnu mer n i de tidigare bckerna (svitt jag minns) ifrgastts den jagande skrcken - de kanske bara inbillar sig? Spkena kanske r nskedrmmar i bottenls sorg eller berusade hallucinationer, hoten kanske r lngskta rationaliseringar eller tvngstankar, jag kanske bara hller p att bli galen? D behvs inte ens ngra monster fr att skrmmas: d gr ingen sker. "Det hrs inte om man inte knner till det."

Och s mnniskorna i romanen. Trasiga, frgande mnniskor som frsker st p benen, som har bara varandra men det kanske rcker. Och s magin. Riktig magi. Och s det stora perspektivet: inte bara i tid - frn det att inlandsisen drog norrut, eller frn innan den lade sig - och i rum - havsjupet - men ven i det att boken skulle kunna funka som allegorisk eller symbolisk p s mnga stt (detta r dock mne fr en mycket mycket lngre text).

Och s slutet. Det hr stycket kommer vl i alla recensioner av Mnniskohamn? Jag kom p mig sjlv att undra: Jas, var det den boken jag har lst?? What just happened? Och detta pverkar vl ven min alienering till resten av boken infr denhr recensionen. Men slutet var nd inte dligt - se ovan re: hallucinationer, symbolik. (Men andra sidan kan jag tnka mig att modifiera Calliopes nominering med: Vi har ntligen hittat the perfect running mate till vr presidentkandidat! Why settle for lesser evils?) Jag vill grna lsa om slutet - nej, jag vill lsa om boken. Men kolleger str p k till lsex och short list vxer. Dammit.

Fr vrigt r det kul att de recensioner jag lst r s olika. Olika lsare fster sig vid olika aspekter och tycker olika om sdant som alla fster sig vid. nnu ett bevis p bokens djup och vidd. Ungefr som havet? Det blir sjar fr mig i sommar.

Texten kan komma att revideras nr jag smlt boken mer, blddrat igenom den igen, kommit ihg ngot i en mardrm...

Frslag p musik: S lnge skutan kan g.
(Smiths r, tydligen mrkligt nog, en vit flck p min karta. Jag har frskt lyssna in mig de senaste dagarna men jaa, jag vet inte... Det r inte till mig. Inte nu iallafall.)

Edit efter ett avsnitt ur guldboxen:
Havet r fr Domar vad skogen r fr Twin Peaks? The seagulls are not what they seem.
Thru the darkness of Future Past
the magician longs to see
one chants out between two worlds
Water - walk with me.