Människans lott

Hotakainen, Kari

| 2010

Salme Malmikunnas, en numera pensionerad garnhandlare, får möjlighet att sälja sitt livs historia för en stor summa pengar. Hon berättar om sina framgångsrika barn och om sitt lyckade äktenskap. Men det som börjar som en trevlig levnadsberättelse övergår snart i något annat. Något mörkare. Sonen Pekka, chef för ett teknikföretag, visar sig snart inte vara chef. Han har faktiskt inte ens ett jobb. Istället tvingas han våldgästa begravningar och rota i soporna efter mat. Lillflickan Maja har gift sig med en svart man, som till på köpet är en arbetslös busschaufför. Och äldsta dottern Helena bär på en stor sorg som hon inte förmår avslöja för någon. Varför väljer Salme att blunda för sin familjs problem? Och vad ska hon använda pengarna till? Människans lott är en rik roman. Den är klok och rättfram, gripande och avväpnande och har en humor som går på djupet. Utan skrattet är det omöjligt...

sonja ek

2016-12-18

Det finns fantastiska partier i denna berättelse, små svarta pärlor av djupaste tragik, skildrat så att du skrattar högt samtidigt som det smärtar något oerhört. Pekka som objuden gäst på begravningskaffe, Pekka som provar mat i butikens provsmakningsstånd...Min mage krampar, men som sagt det är oerhört tragisk för Pekka är hungrig. De enskilda scenerna kommer till liv på bioduken i mitt huvud, men helheten har bleknat bort. Läsvärd!

Anne M

2013-03-04

Underhållande och rolig av och till men höll inte riktigt hela boken ut.

Evert Nilsson

2012-10-17

En mycket fascinerande idé. En författare som fått skrivkramp köper en livshistoria av en kvinna var liv har stelnat i kramp. Yuppietidens fall och dess konsekvenser för de enskilda människorna och rädslan för att mötas med ord går som en av flera röda trådar genom boken. En fascinerande bok.

Olle N

2010-11-27

Det är ingen lätt sak att kombinera allvar och humor så elegant som Hotakainen gör i denna pärla till roman.

Eva-Karin Kyrling

2010-10-18

Härlig bok med sjuk, svart humor!