Människa utan hund

Nesser, Håkan

| 2006

December i Kymlinge. Medlemmarna i familjen Hermansson samlas för att fira 105-årsdagen - pappa Karl-Erik fyller 65, äldsta dottern Ebba 40. Men ingenting blir som de tänkt sig. Natten före den stora bemärkelsedagen går Robert, sonen i familjen och ökändis efter sin insats i dokusåpan "Fångarna på Koh Fuk", ut på en promenad - och kommer aldrig tillbaka. Och nästa natt försvinner Ebbas son Henrik lika spårlöst. Det är ett egenartat fall som den italienskättade kriminalinspektören Gunnar Barbarotti får ta hand om. Kan det vara en ren slump att två människor försvinner från samma familj och samma adress med ett dygns mellanrum? Finns det en plan? Finns det ett samband? För att lösa gåtan med vad som hände de där decembernätterna måste Barbarotti nå in till denna dysfunktionella familjs svartaste hemligheter och göra det osynliga synligt - och det är inte utan att han önskar att det fanns...

Elisabeth Svensson

2022-07-17

Härligt språk, spännande berättelse..

Mats Brandberg

2021-10-18

Gillar Barbarotti, långsamma bra historier

Stefan Wern

2018-06-24

En okej deckare, men inte nessers bästa.

Marina Pedersen

2016-10-13

Så där

2014-12-25

Nesser är skarp som vanligt. Bokens början som en "vanlig" roman där man verkligen får lära känna huvudpersonerna i familjen Hermansson. Personporträtten är riktigt bra. Jag gillar också den sävliga stilen som sakta trevar sig in mot mysteriets kärna och lösning. Nesser har också en härlig humor. Hade nog förväntat mig lite mer av slutet men det är en stark 3:a eller svag 4:a.

2014-12-25

Emma Griph

2013-10-22

Jenny Li

2013-10-03

520 sidor på 3 dagar, icke-semester - då måste den ha varit bra, eller? Nja... Mjä... Jag är verkligen kluven. Språket känns bitvis enormt konstlat och långt bortom trovärdighet - och jag stör mig på sånt. Barbarottis dialoger med Gud är underbara, och bitvis är språket också underfundigt och färgstarkt på ett sätt man sällan eller aldrig ser i kriminalromaner annars... Så jag är kluven och ger boken en trea. Med ett pannrynk.

Kirsi Rönnlycke

2013-08-09

Håkan Nessers absolut bästa bok, mycket läsvärd!

Annika Sjöström

2013-07-31

hörbok

2013-07-29

Boken fick en femma första gången jag läste den. Efter en omläsning nu åtta år senare så måste jag säga att jag är besviken, kanske överdrev mitt minne storheten med boken men den kändes betydligt blekare än jag ville minnas. Kanske bara en stark trea nu.

Marita Ryen

2013-06-10

Bra uppläsare. Lite långsam och maklig historia. Karaktärerna var mer intressanta än mordgåtan.

O

Olga Lund

2013-03-11

Nu är det ju så att Håkan Nesser är min favorit manlig svenskspråkig författare. Så särskilt objektiv är jag inte.

Det var med en viss ångest som jag började läsa "Människa utan hund". Hur kommer det att bli att bekanta sig med en hel annan polis? En annan stad? Kan väl i efterhand säga att det gick ganska bra även om boken är inte riktigt lika bra som Van Veeteren serien. Men det kanske tar sig sedan...

I alla fall, första delen av boken är ganska underbar. Och rolig på ett lite elakt, sarkastisk´t sätt. Bara Karl-Erik Pedagogfuran är värt bonus poäng. Så än så länge är boken en klar 4, kanske till och med en 5.

Sedan kommer vi in på brotts- och polisdelen. Den börjar lovande, den också med en presentation av Gunnar Barbarotti och hans deal med Gud (en annan bonuspoängare). Sedan går det utför.

Det är lite svårt att förklara men själva tonen i boken förändras. Den försöker fortfarande vara lite ironisk, lite raljernade men når inte riktigt upp till samma nivå som i början. Närmare slutet försvinner den tonen helt, nästan som en markering att nu är det "allvar".

Till råga på allt är även handligen ganska fantasilöst. Samspelet mellan Barbarotti och hans kollega Eva Backman lyfter senare delen av boken en aning men den blir inte lika bra som början ändå. Sjävla slutet blir bara trist.

Jag får lite av en känsla att Nesser har lagt så mycket tid på att presentera karaktärerna, sätta upp scenen, att han orkade inte tänkta ut någon särskilt spännande intrig. Och det är där som boken ramlar från en 4 till en 3. Knappt.

Det positiva är att Nesser är alltid en fröjd att läsa, rent estetiskt. Så även i detta fall. Han har ett helt underbart språk, som leker och gnistrar och snirklar sig runt. Han målar upp bilder som stannar med mig en lång tid efter att boken är läst.

För att summera, det finns ett liv efter Van Veeteren även om det kanske är inte lika bra än så länge. Däremot kommer jag att läsa mer, om inte annat så att jag får reda om Gud existerar eller ej.

Helena Rasmusson

2013-01-21

Tyckte att boken var riktigt bra!! Den kröp under skinnet på läsaren(mig)! Tyvärr tyckte jag inte om slutet riktigt(därav det lägre betyget). För många lösa trådar, skulle vilja ha lite fler förklaringar!

Nils Thor

2012-04-23

Omläsning efter 2 år. Tyckte bättre om ljudboken, eftersom författaren läser så bra.
Den här gången tyckte jag att boken var för pratig och seg. Det hände ingenting förrän på de sista 100 sidorna. Inte ens då blev den spännande.

Helena Lind

2011-12-11

Inte en av Nessers bästa.

B Kiddo

2011-12-01

En morbror och en systerson försvinner. Gunnar Barbarotti poängsätter Gud för att avgöra om Vår Herre finns eller inte.

Ulrica Björnhag

2011-08-18

Nessers språk är underbart! Barbarotti är så skön och normal. Ser fram emot fler böcker om denna sköna man som löser mord - även om det är underordnat i boken.

Sofie Petersson

2011-05-24

Gillade den till en början, men sedan svalnade intresset. Ok, men inte mer.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Jessica Nilsson

2011-03-22

Jättebra bok!! Han skriver så bra. Väldigt klurig och rolig.

2011-03-13

Passar min typ av humor perfekt. Den torra, lite cyniska stilen är obetalbar, skrattade högt flera gånger. Barbarotti känns som en frisk fläkt i deckarträsket, där i stort sett alla andra har alkoholproblem och det ena med det andra. Samtidigt som jag gillade att fokus låg mer på karaktärerna än på själva kriminalgåtan, så önskar jag verkligen att jag hade fått veta vad som egentligen hände. Visst kan jag föreställa mig, men lite mer om slutet hade jag velat ha. Och hur blev det med mamma och pappa? Det blir i alla fall definitivt fler böcker om Barbarotti i min läslista, men i valet och kvalet om en trea eller fyra, så får han hålla till godo med blott en trea, mest för alla lösa trådar som blev kvar.

Älskar Nessers språk!
detta är en av hans bästa!!

Lena Persson

2010-06-19

Orkade inte läsa färdigt boken.

Ursula Stålhandske

2010-04-10

Första och absolut inte sista bekantskapen med Håkan Nesser!
Språket, med sin fyndighet och behagligt enkla melodi, fick mig att le och njuta. Historien i denna bok var dessutom underhållande och spännande från början till slut. Påbörjade direkt nr 2 i serien om Barbarotti.

Annelie S

2010-02-11

Kommer på mig själv med att sitta och skratta högt ibland, det händer inte ofta när man läser en sk kriminalroman. Den här boken är så mycket mer än så: härliga personbeskrivningar, trevligt språk och dessutom en (två) mordgåtor där du som läsare vet mer än vad kriminalkommissarien gör. Han funderar över gåtan-du vet den redan. (Nåja, nästan iaf.) Ser fram emot nästa bok i serien, som snarast ska införskaffas!

Ullis N

2010-01-27

Mordet sker först efter en bra bit in i boken. Irriterande tycker säkert somliga. Uppfriskande tycker jag som inte är så fascinerad av själva mordgåtan.

En riktigt ruggig historia som håller en i sitt grepp boken igenom. Träffsäker psykologi - och humor mitt i eländet.

Oskar Henriksson

2009-12-22

En riktigt bra Nesser! Man dras in i berättelsen från första sidan och lösningen portioneras ut i lagom bitar vilket gör att man aldrig tappar intresset. Det enda negativa är att storyn är lite väl osannolik.

Victoria G

2009-11-26

En riktig sidvändare, spännande till sista sidan! Jag älskar dessutom Håkan Nessers språk, vardagspoetiskt på något sätt, aldrig svårtytt utan alltid spot on.

Karin Löfstrand

2009-09-30

Jag blir barnsligt förtjust när en författare jag gillar kommer med en ny kommisarie som dessutom inte är fullt så tragiskt som många andra kommisarier i svensk kriminallitteratur. På klassiskt Nessermaner var den välskriven och välbalanserat spännande.

Jack Russel

2009-05-23

Jag var lite tveksam till denna bok först, framför allt för att jag tänkt mig att det skulle vara en deckare av det mer hårdkokta slaget, men så fort jag börjat läsa blev jag glatt överraskad. Intressanta personporträtt. Det tog, som andra påpekat, ganska många sidor innan det blev en deckare i egentlig mening, innan något brott begicks, men personligen tyckte jag det var minst lika trivsamt bara att lära känna de olika personerna i familjen. Även Barbarotti tycket jag var en underhållande figur - hans överrenskommelse med gud för att bevisa hans ev existens/icke-existens och hans sätt att köpslå med den ev högre makten tyckte jag var väldigt kreativt och mycket underhållande att läsa.

Hoffa Werner

2009-05-06

Mycket lyckad! Mer fokus på personerna än på kriminaldelen. Barbarotti känns trovärdig.
Jag kastar mig genast över nästa bok i serien...