Mannen utan öde

Kertész, Imre

| 2002

Nobelpriset i litteratur 2002. Svenska akademiens motivering lyder: ''För ett författarskap som hävdar den enskildes bräckliga erfarenhet mot historiens barbariska godtycke.'' Budapest 1944. En polis tvingar ut en ung jude ur skolbussen. Den fjortonårige pojken begriper inte alls vad saken gäller. Tillsammans med tusentals andra judar sätts han på ett tåg och först när dörrarna till godsfinkan slås upp och vakterna tvingar ut dem förstår han: ryktena om dödslägren som han aningslöst avfärdat var sanna. Mannen utan öde är en av världslitteraturens starkaste skildringar av koncentrationslägrens verklighet. Det är en märkligt annorlunda berättelse om en ung pojkes väg till Auschwitz, Buchenwald och Seitz – och om hans mirakulösa retur därifrån! Den ungerska författaren Imre Kertész var deporterad under andra världskriget. Mannen utan öde är dock inte självbiografisk...

Anna Björk

2021-10-04

Mikaela86

2019-10-03

Svår att betygsätta för mig. Objektivt berättat. Rädslan finns inte där vilket gör att han bara finner sig. Lycka? Den biten väcker tankar men känns märklig. Unik i sitt slag.

Björn Öijer

2019-06-17

Det unika med nobelpristagaren Imre Kertész´skildring av förintelselägren är troskyldigheten hos huvudpersonen, en fjortonårig judisk pojke som tror gott om alla och anpassar sig till den ohyggliga händelseutvecklingen med ett slags rationell tillförsikt. Hans förmåga att se en glimt av ljus även i de dystraste av stunder leder honom till slutsatsen att det är "om koncentrationslägrens lycka jag borde berätta"

"För till och med där vid skorstenarna fanns det något som liknade lycka i uppehållen mellan plågorna."

Kanske är det sådana överlevare som orkade gå vidare i livet med bibehållen tro på mänskligheten.

Charlotte Skogh

2018-02-16

Det var längesedan jag läste den men jag kommer ihåg att den var fängslande.

Lena Wallsten

2017-09-19

Märklig.

Kerstin Hellgren

2016-08-09

Svårt att förstå men mycket otäck!

John C

2014-06-07

En skildring av livet i koncentrationslägret där författaren berättar på ett ganska objektivt och registrerande sätt, vilket gör historien lite mer obehaglig än vad man kan förvänta sig. Misstänker att han gör det för att visa hur huvudpersonen försöker klara sig och överleva en absurd tillvaro. Greppet är intressant, men något tröttsamt ibland vilket gör att betyget inte blir en så stark 4. Men ämnet är viktigt och Kertesz skriver bra. Berättelsen börjar i Ungern, och hur ser det ut där idag?

Oerhört personligt skriven, ingående och verklig. Ogillar slutet men tynger inte ner betyget för sen sakens skull.

greger andersson

2012-11-16

Mycket speciell skildring av förintelsen som skiljer sig från allt jag läst i ämnet. Boken är ett slags tidsdokument där författaren med betraktarens ögon objektivt skildrar processen och dynamiken fritt från värderingar. Gränsar till högre betyg men saknade bitvis lite tempo, annars ypperlig!

Marcus Sohl

2012-04-11

Den kompletta förintelseboken. På något sätt är detta den enda nyanserade och fullt ut trovärdiga skildringen av förintelsen som jag läst eller sett på film. Den saknar det svartvita och förenklade som ofta medföljer temat, men behöver det samtidigt inte då ondskan talar för sig själv utan karaktärsförenklingar som leder läsaren.

Jakob Nylin

2012-03-25

Steg för steg, även en omänsklig miljö har sina spelregler. En djupt mänsklig berättelse.

2012-03-22

En bok om fasorna i koncentrationslägrens Tyskland under andra världskriget. Det som skiljer denna bok från andra jag läst om detta ämne är den objektiva betraktelsen av vad som händer. Författaren konstaterar med ett skrämmande förnuft och kylighet vad som utspelar sig omkring honom. Jag tycker om hans sätt att skriva. I början är det ett glättigt nästan lite naivt betraktande av verkligheten som sedan skickligt skruvas över till att betrakta fasorna men också "lyckan" i lägret. Språket följer skickligt med i förändringen av hans upplevelser. Jag förstår att han fått Nobelpriset. Det enda som gör att jag inte sätter en 5:a är att den kyliga objektiviteten gör att jag får en liten avståndskänsla till berättaren men för er som gillar att läsa riktigt bra littteratur är denna bok att rekomendera.

Jag vet att den borde beröra mig, men den gör inte det. Misstänker att det är mig det är fel på och inte boken för jag kan inte hitta något att klaga på. Den når bara inte in.

Andreas Eriksson

2011-08-01

Stark berättelse där sista kaptilen var både oväntade och väckte mycket känslor och frågor.

Amelie Adrielsson

2011-02-09

En helt ok bok. Dock tycks författaren ha en föreställning om att alla kan tyska då många meningar är på just tyska och utan någon vidare förklaring till vad de betyder. Detta drar ner betyget något tyvärr....

Katarina Sjöö

2011-02-01

skulle kunna ge slutraden en femma men hela boken får en medioker fyra. fantastisk på många sätt, men inte helt hundra.

Anna Lindström

2011-01-08

Jösses, vilken bok! Kertesz är en ny bekantskap för mig och jag blev glatt överraskad när jag började med boken. Tyckte mycket om språket och sättet att skriva, först i början nästan provocerande glatt aningslöst och mot slutet mer dämpat. Jag måste genast köpa mitt eget ex som jag kan stryka under i!

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Den bästa skildringen av arbetsläger jag läst. Den är torr, kronologisk, rak, och berättar inte för mig vad jag ska känna. Ett par fantastiska slutrader, och en värdig filmatisering, ska tilläggas.

Nils Thor

2010-09-07

En gripande skildring av en ung pojkes upplevelser i koncentrationsläger. Att han berättar sin historia med distans och utan känslor gör läsupplevelsen desto mer påträngande.

2010-07-31

Hörde inte klart.

Liza Bolin

2010-07-21

uppskattade att den inte var sådär "stackars mig, jag är jude", utan rakare, kronologisk och mycket välskriven.

2010-02-22

En oerhört smärtsam läsupplevelse. Boken förutsätter, tycker jag, att man också har förkunskaper om judeutrotningen och bilder på näthinnan om det fruktansvärda. Berättaren är en ung känslig pojke som vill att människorna ska vara goda och att detta ska vara den bästa av världar. Livslögnen blir en överlevnadsstrategi.

Den här boken var en stor läsupplevelse och slukades helt av mig. Intressant är berättarperspektivet som skildras med en distans och utan känslsor. Just därför lämnas alla känslor över till läsaren som lever sig in i den gastkramande historein om en pojke som ensam hamnar i Auschwitch och hans reaktion vid hemkomsten. Oförglömlig läsning.

Nedhal Pirababi

2009-12-04

Kertesz kan inte överträffa Primo levi i beskrivningen av nasizmsn helvete. Primo besriver allt i detalj i sin bok "är detta ett liv".

Henrik R.

2009-11-06

En ungersk judisk kille skickas till koncentrationsläger i Tyskland. Väldigt effektivt att skildra detta ur den unga mannens initialt ganska naiva syn. Det är också intressant att boken helst saknar ett svart-vitt tänkande; här finns inga sadistiska lägervakter, inga tyska monster. Tyckte det tog en stund innan man verkligen fastnade i boken, möjligen bara ett resultat av mina höga förväntningar - fast ganska snart sögs man fast.

Lena Lorentzen

2009-09-24

Pojke överlever konc.läger. Allt svårt blir för honom normalt. Vänder allt positivt. Det ofattbara uppfattas inte. Svår att komma in i, sen bra.

Sara .

2009-09-03

Underbar bok som lever kvar i år.

Mats Finn

2009-06-13

Vad jag än säger om den här boken så kommer det att låta ynkligt, i jämförelse.