Mannen utan hjärta

Mannen utan hjärta är den fjärde fristående romanen i den kritikerrosade serien om psykologen Siri Bergman av systrarna Grebe & Träff. En kvav sommardag hittar Miguel Alemany sin sambo, antikhandlaren och mediaprofilen Jussi Ståhl, brutalt mördad i sitt hem på Södermalm. Jussi har skjutits till döds och därefter har hjärtat skurits ur kroppen och placerats i en antik silverskål, som ett groteskt stilleben. Psykologen Siri Bergman erbjuds i samma veva jobb inom polisens gärningsmannaprofilgrupp av sin gamle studiekamrat och vän Vijay. Hon hamnar mitt i utredningen av det makabra mordet på Jussi Ståhl. Det som på ytan ser ut som ett enstaka vansinnesdåd växer snabbt till någonting betydligt mer oroväckande. Fler brutala mord på män skakar Stockholm. Det blir snabbt uppenbart att en gemensam nämnare är männens sexuella läggning. Men rör det sig verkligen om rena hatbrott eller står sanningen...

Helena Rasmusson

2019-06-24

Bra & spännande deckare om Siri Bergman!

Johanna Åberg

2018-11-09

Lika bra och spännande som de övriga böckerna om Siri Bergman!! En riktig bladvändare!!!

Maja Dukic

2018-10-17

Jag gillar verkligen Grebe Träffs böcker. Den här är verkligen underhållande rakt igenom. Det är fjärde boken om psykolgen Siri Bergman som nu ingår i polisens profilgrupp. Skriven med ett lätt språk som gör att man längtar för läsa mer. Det här är en bok man sträckläser faktiskt.

2018-09-14

Välskrivet och trovärdigt. Ytterligare en helt ok deckare av Grebe-Träff.

2018-02-03

Böckerna om Siri Bergman är riktig bladvändare, svårt att sluta läsa. Den föra tyckte jag var lite för ordrik och händelselös, denna fjärde är betydligt bättre. Siri är ytterst mänsklig; i tidigare böcker hemfallen åt alkoholism, som hon dock nu övervunnit. denna gång är det otrohet som är på tapeten. Hennes liv ligger som intressant bakgrund till de dramatiska händelserna. Bra!

Anna Johansson

2015-08-09

Bra och spännande fortsättning om Siri Bergman.

Lilian Lidforss

2015-07-03

Bra!/Lilian

Carolina Bellenger

2014-07-27

Gillar verkligen Grebe Träffs böcker.

Maria Larsson

2014-06-12

Att syskonparet Grebe/Träff kommit med en fjärde bok om psykologen Siri Bergman hade gått mig förbi. Jag blev mycket lycklig när jag upptäckte den härom dagen. Ännu lyckligare blev jag när jag började läsa boken för det här är deras hittills bästa.

I "Mannen utan hjärta" har Siri börjat jobba på polisens gärningsmannaprofilgrupp. Hon och de andra i gruppen ställs inför en rejäl utmaning då antikhandlaren och medieprofilen Jussi Ståhl hittas brutalt mördad i sitt hem på Södermalm.

Det är glädjande att systrarna bara blir bättre och bättre för varje bok (självklart rekommenderar jag även de tre första i serien). "Mannen utan hjärta" är verkligen en bladvändare. Jag har svårt att lägga den ifrån mig. Texten flyter så snyggt och intrigen är så proffsig uppbyggd.

Tempot är högre i den här boken än de tidigare och som läsare läser man varje kapitel med spänd förväntan. Jag längtar redan efter nästa bok!

Maria Larsson

2014-06-12

Grebe/Träff blir bara bättre och bättre för varje bok. Mycket läsvärd.

Harriet Axelsson

2014-02-27

Trög bok, verkar förutsägbar. Ids inte läsa ut den, slutar på sidan 237

Detta var en typiskt lagom deckare, lagom bra story, lagom spännande och lagom bra karaktärer. Nu kanske en del tycker det låter ovanligt tråkigt, men det behöver det inte alls vara. Däremot var det inget speciellt annorlunda mot tidigare böcker. Men de tio timmarna man lyssnade gick fort och att ha valt Anna-Maria Käll till uppläsare förstärkte bara boken.

2014-01-04

Hyfsat bra relationsdrama, men deckarintrigen är dålig. Riktigt dålig! Ändå- Jag gillar verkligen sättet som systrarna Grebe & Träff skriver på, även om de första böckerna om terapeut Siri Bergman var betydligt bättre!

Glada Gunvor

2013-10-29

Inte deras bästa deckare, men ändå helt okej. Jag önskar att systrarna Grebe/Träff kunde skriva mer om Aina. Tycker att hon är en frisk fläkt tillsammans med Siri. Uppläsaren Anna Maria Käll är bra som vanligt. Jag ger boken en 3:a i betyget.

2013-10-21

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst alla dom tre tidigare böckerna i serien om psykologen Siri Bergman. Och jag har tyckt mycket om dom allihopa. Här är en länk till den tredje boken, ?Innan du dog?, och i det inlägget finns det länkar till dom två tidigare böckerna.

Den här boken, den fjärde fristående boken, ?Mannen utan hjärta?, tyckte jag var minst lika bra som dom tidigare, om inte ännu lite bättre faktiskt.

Jag tycker väldigt mycket om karaktärerna i boken/böckerna, framförallt Siri Bergman, men även alla runt omkring henne.

Själva historien i den här boken, tyckte jag mycket om. Boken var mycket spännande, och inte alls förutsägbar.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken, och även dom andra böckerna, av systrarna Camilla Grebe och Åsa Träff.

Carolina E

2013-09-30

Jag tycker att det här är den svagaste boken i serien. Alldeles för lätt att lista ut vem mördaren är..

Anette Tunius

2013-09-01

Deras svagaste bok. Historien är lätt att klura ut och huvudpersonernas relationer börjar kännas lite slentrianmässiga.