Mannen under trappan

Hermanson, Marie

| 2006

CD-bok Uppläsare: Peter Andersson Allt har gått Fredrik väl i händer. Han har ett tryggt jobb som näringslivssekreterare i kommunen. Han har till sin häpnad blivit gift med Paula, som han beundrar gränslöst. Hon är framgångsrik konstnär. De har två fina barn. Och nu har de just flyttat in i ett hus som överträffar alla deras drömmar: ett rymligt och nyrenoverat gammalt hus med inbyggd glasveranda och stor balkong med utsikt över åkrar och skog. De är en ovanligt lyckad familj. Men snart störs idyllen. När Fredrik en sömnlös morgon kommer ner i hallen står någon där: en vuxen man, knappt en och femtio lång, svarthårig med smala ögon och bred mun, klädd i joggingbyxor och T-tröja, båda fruktansvärt smutsiga. Med nasal röst säger han sig heta Kwådd och bo i utrymmet under trappan som går upp till övervåningen. Gång på gång framhärdar han: jag bor här.Vad är det som pågår i det stilfullt...

Anna Kreissl

2021-11-06

Marie Hermanson är fantastisk på att beskriva miljöer man lever sig verkligen in i historien. Krypande läskig historia.

Matilda Persson

2020-06-02

Vanligtvis brukar det ta några kapitel innan jag kommer in i en bok men så var inte fallet denna gång. Redan från första sidan kunde jag visualisera miljöerna och personerna framför mig och jag hade aldrig en tråkig stund med Mannen under trappan. Mysig, ruggig och lättläst är väl de ord som beskriver boken bäst. Boken får läsaren att tänka själv över vad som är sant eller inte.

Kristin Söderberg

2017-06-09

Mångbottnad. Tacksam att diskutera i en bokcirkel.

Per-Åke Andersson

2015-11-10

Kollade först på filmen sen läste jag boken hur bra som helst rekommenderas

Maritha .

2014-11-01

Wow. Obehagligt. Rentav otäckt. Och helt fantastiskt!

2014-09-30

Ganska så spännande och välskriven. Dock tycker jag den spårar ur lite väl mycket på slutet. Men helt klart godkänd ändå enligt mig!

Erik Eriksson

2012-10-18

En listigt berättad historia som gör att man inte riktigt vet vad man ska tro är upp och ner och fram och bak! en utmaning för läsaren!

Amanda Kinnander

2012-07-01

Underbar bok! Det var ett tag sedan jag läste den, men den uppenbara frågan gnager i mitt huvud än. Finns han eller inte? En riktig läsupplevelse från en av mina favoritförfattare.

Maria Jönsson

2012-05-01

Denna författare har en förkärlek för det avvikande. Många av hennes böcker handlar om personer som har eller har haft psykiska problem. Skrämmande, kryper inpå... Ska inte läsa mer av henne. Ingen feel good roman precis.

En annorlunda men ganska bra bok. Lite mellan verklighet och fantasi. Man vet liksom inte riktigt vad som har hänt och vad Fredrik har drömt. Mycket lättläst, läste de knappt 300 sidorna på sex dagar. Kommer nog att läsa mer av Marie Hermansson.

Josephine Tholander

2011-07-26

Ganska bra tät bok. Fint bildligt beskrivet. Lite "Hide & Seek" touch - för de som sett den film som heter, men denna bok är ju dock något helt annorlunda. Den har en väldigt vardaglig ton, och Fredrik, huvudpersonen som beskriver sin och sin familjs tillvaro, jobbar som näringslivssekreterare. Har också sett tvminiserie-filmen "Mannen under trappan" och tyckte den var jättebra, helt solklar. Det var faktiskt filmen som fick mig att läsa denna, vilket kanske har lett till att jag är lite smått besviken på boken, för jag var verkligen helt fascinerad av filmen med den suggestiva handlingen och allt - så psykologiskt förvirrande med en väldig twist. Om jag hade läst boken först och sedan tittat på filmen, så skulle kanske min upplevelse ha varit lika positiv och storartad med boken som med filmen. Detta gör att "Mannen under trappan" tyvärr inte får någon femma från mig - vilket filmen däremot skulle fått.

Anna Nyman

2011-07-21

Det här är gjort för många gånger av för skickliga författare för att det ska bli riktigt bra.

Emelie Johansson

2011-06-16

Boken var väldigt fängslande trots att innehållet emellanåt var ganska tunt. Den kändes hjärnskrynklande på samma sätt som Shutter Island och man vet itne riktigt vad man ska tycka eller vems "sida" man ska stå på när man läser den.

Marit Edèn

2011-01-12

Mycet bra, lagom kuslig och en bra historia.

Denna bok var för psykologisk för mig gillade den inte alls.

Å

Åsa Landin

2010-09-23

Kanske inte världens vackraste språk men en väldigt skickligt berättad historia. Tror att denna kommer att fastna hos mig länge...

Emma Johansson

2010-05-31

mycket bra och obehaglig bok, jag gillade även tv-serien även om boken var bättre.

Anette C

2010-01-21

Underbar att läsa!
Tyvärr gav inte filmen boken någon rättvisa.

Helena Eriksson

2009-11-14

När det verkliga är nästan lika verkligt som det overkliga. Det finns ingen gräns mellan vardag och övernaturlighet, fanstastisk berättarteknik!

Susanne Eriksson

2009-11-09

Huva, den var obehaglig! Men bra!

Sarah Karlsson

2009-10-19

sisådär lite knäpp och trög läst

Izabelle Renlund

2009-09-10

Orkade inte avsluta boken, tyvärr!

Izabelle Renlund

2009-09-10

Sådär!

Johan Wennberg

2009-09-09

På söndag kommer den att visas på tv

Mankan

2009-08-18

Originell intrig, god fantasi, spännande med intressant upplösning

Samuel Karlsson

2009-06-27

Märklig bok som kunde vara ännu mer psykotisk.