Mannen som vände insidan ut

Vargas, Fred

Camille Forestier har lämnat Paris och livet med kommissarie Adamsberg för en fridsammare tillvaro i de franska alperna. Under sommaren blir alltfler får rivna och spåren pekar på en ensam, ovanligt stor varg. Snart hittas en kvinna mördad på samma sätt och skräcken sprider sig i alpbyarna. När slumrande myter om varulvar väcks till liv och driver man ur huse beger sig kommissarie Adamsberg dit i hopp om att komma både Camille och sanningen närmare. Fred Vargas, född i Paris, är Frankrikes okrönta deckardrottning och dessutom historiker och arkeolog. Hon är trefaldig vinnare av CWA International Dagger Award, har översatts till ett stort antal språk och sålt flera miljoner böcker världen över.  Fler titlar i serien om kommissarie Adamsberg: Budbäraren, I de eviga skogarna, Okänd kontinent, Spökryttarna från Ordebec, Cirkeltecknaren och Istider. "Det här är en prisbelönt, fransk kriminalroman...

Angelika G

2020-07-15

Otroligt tråkig och långdragen bok som var bara jobbigt att läsa och som inte behövde 2/3 av sitt innehåll för att göra sig förstådd, särskilt när sista tre sidorna handlade upprepande exakt om det som hände i hela boken. Suck...

2014-01-16

Suck så tråkigt. Den börjar ganska bra och är en annorlunda deckare, men nej, alldeles för tråkig för mig. Språket är bitvis banalt och barnsligt, om detta har att göra med översättningen vet jag inte. Vet enbart att jag har hållit på med den i snart en vecka och kommer ingenvart med den. Nu lägger jag av! Inget att rekommendera!

Catta Cat On Hat

2013-05-17

Tag in Adamsberg tidigare, det är fört då det händer något

Oskar Henriksson

2013-02-10

Mannen som vände insidan ut är den första boken jag läser av den prisbelönta och hyllade franska deckarförfattaren Fred Vargas, och tyvärr blir det nog också den sista då den inte alls infriade mina förväntningar. Boken är i grund och botten en traditionell deckarhistoria men Vargas har, antagligen i ett försök att förnya genren, anlagt en lätt absurd och komisk ton, något som jag inte tycker faller väl ut.

Många av karaktärerna är alltför speciella för att de ska engagera och dialogerna är för det mesta absurda och för sällan historien framåt. Ett tag är det underhållande men efter ett par kapitel blir det bara jobbigt. Det blir alltför mycket buskis och cirkus över det för att det ska falla mig i smaken. Vargas kan dock skriva för språket flyter på och de (få) delar i boken som verkligen kretsar kring mordgåtan är riktigt bra! Men som helhet kan jag inte rekommendera den.

Samuel Karlsson

2010-08-12

Färdig med "Mannen som vände insidan ut". En kul och annorlunda deckare. Men tråkigt när man kan lista ut vem som är boven efter halva boken. Lite krystat motiv också. Det blir en stark trea.

Sofia Åkerberg

2009-09-09

Vet inte om det är för att den utspelar sig i Frankrike och inte i Sverige eller något anglosaxiskt influerat land, men den här deckaren kändes lite annorlunda utan att jag direkt kan sätta fingret på vad. Språket och dialogerna är definitvt lite eljest, om det sedan är precis som en "ängel på skridskor" (enligt Maj Sjöwalls blurb) går väl att diskutera.

Inte minst är det ett gott betyg att upplösningen åtminstone för min del kom som en total överraskning.

Maria Falk

2009-09-08

Andra boken i serien om kommissarie Adamsberg. Riktigt bra! Udda karaktärer utan att vara överdrivet, intressant miljö och mycket spännande.

Solveig Perklen

2009-05-03

Boken segar sig fram till ungefär hälften. Personerna är vagt beskrivna och har lite irriterande återkommande manier som Camilla som läser verktygskataloger. Dialogerna är många, långa och fåordiga. Lättläst pgr av mycket korta kapitel.