Mannen som sökte sin skugga

Lagercrantz, David

Lisbeth Salander avtjänar ett kortare straff på kvinnofängelset Flodberga och gör allt för att hålla sig undan de interna konflikterna mellan fångarna. Det dröjer inte länge förrän Benito, den informelle ledaren, utmanar henne, särskilt sedan Lisbeth försvarat en ung kvinna från Bangladesh som trakasseras i cellen intill. Lisbeth får besök av Holger Palmgren som fått tag i dokument som kastar nytt ljus över myndigheternas övergrepp i hennes barndom. Hon ber Mikael Blomkvist om hjälp att göra några efterforskningar. Spåren leder dem till en viss Leo Mannheimer, delägare i Alfred Ögrens Fondkommissionär. Hur hänger en välartad finanskilles bakgrund ihop med Lisbeths? Och hur ska Lisbeth hantera hoten från Benito och hennes gäng som trappas upp alltmer? I Mannen som sökte sin skugga, den femte boken i Millenniumserien, har David Lagercrantz tvinnat en spännande historia om statliga...

Spännande. Obehagligt realistisk. Precis som i den förra boken, är det något som förändras (försämras) i språket i andra halvan av boken. Undrar varför.

Emmy Nilsson

2018-06-30

O

Olof Svedberg

2018-06-24

Bra tempo och täthet. Dock känns slutet lite hastigt och illa genomarbetat. Lite som om sidorna inte räckte till så det blev att packa ihop storyn i det utrymme som fanns kvar.

Malin Magnander

2018-06-21

Malin Magnander

2018-06-21

Inger Johansson

2018-05-17

Läste de tre originalen med stor behållning. Personerna kändes levande och handlingen hade driv. Men detta är verkligen inte lika bra, för mycket beskrivande. Känns konstruerat.

Lena

2018-03-01

hmmm nix

Karin Johansson

2018-02-16

Läsvärd men inte mer. Även med denna bok sitter man med känslan, någonting fattas.

Niklas Dahlström

2018-02-12

Tycker han skriver väldigt dåligt... var mest irriterad hela tiden, synd på så bra karaktärer

Bjarne Johansson

2017-12-17

Bra bok

Katarina Nord

2017-12-12

Boken håller inte hela vägen även om jag tycker att storyn och upplägget är intressant.

Jacob G

2017-11-22

Läsvärd men inte superbra

Åse Bandling

2017-11-13

Jan Banan

2017-11-10

Blev besviken på den här! Lagercrantz gör i den här boken exakt samma misstag som sin danska kollega Adler-Olsen gör i sin serie om avdelningen Q, han skriver sakta men säkert sina huvudkaraktärer ut ur sina berättelser. De får allt mindre exponeringstid för varje ny bok som ges ut och blir nästan till bifigurer i handlingen. Välskriven men för mig totalt ointressant ....stark 2:a.

Johan Wallin

2017-11-08

Bra men inte lika tight som den förra, klart läsvärd men inte mer.

Lasse Vesterberg

2017-11-02

Den är för like de andra två. Plott uppläggdt för likt de tidigare av Lagercrantz

Marita Ryen

2017-11-02

Bra men inte lika bra som den förra. Lite besviken.

Jan Svensson

2017-10-15

Känns mera som en dussindeckare i Nordic noir-floden. Inte alls dåligt men inte heller något som jag behöver sträckläsa direkt. Dessutom störs jag en del av att veta att Lagercrantz har kontrakt på en bok till. Klart att Salander måste klara sig då i denna delen. Jag tror inte jag hade läst denna om inte den varit en i Millennium-sviten.

John C

2017-10-05

Lisbeth Salander har hamnat på kåken och hennes gamla förmyndare Holger Palmgren har fått tag på dokument som berör inte bara Lisbeth, utan också en rad andra människor vars liv blivit förstörda på grund av ett sociologiskt experiment. Mikael Blomqvist blir kontaktad av Lisbeth för att försöka bringa klarhet i vad dokumenten kan visa...
Spännande och tät historia som känns något mer intressant än föregångaren. Fortfarande svårt att veta om jag skulle gilla detta om inte kopplingen till första trilogin fanns, men visst var den värd att läsa.

Mrs SHE

2017-09-11

På två dagar har jag påbörjat och avslutat "Mannen som sökte sin skugga". Lätt andfådd lägger jag min Kindle åt sidan. Hela boken går för fort. Det finns ingen tid för varken reflektion eller att andas. Karaktärer springs förbi, handling hastas fram och läggs bort. Jag skulle vilja ha mer. Av allt. Det fanns så mycket att bygga på, men det blev inte mycket av det.
Jag är lite besviken, faktiskt. Skulle vilja sätta 2,5 i betyg, men då 2 känns för hårt så får det bli en svag 3:a.
Och återigen, snälla författar, skriv ordentliga slut!