Mannen som sökte sin skugga

Lagercrantz, David

| 2017

Lisbeth Salander avtjänar ett kortare straff på kvinnofängelset Flodberga och gör allt för att hålla sig undan de interna konflikterna mellan fångarna. Det dröjer inte länge förrän Benito, den informelle ledaren, utmanar henne, särskilt sedan Lisbeth försvarat en ung kvinna från Bangladesh som trakasseras i cellen intill. Lisbeth får besök av Holger Palmgren som fått tag i dokument som kastar nytt ljus över myndigheternas övergrepp i hennes barndom. Hon ber Mikael Blomkvist om hjälp att göra några efterforskningar. Spåren leder dem till en viss Leo Mannheimer, delägare i Alfred Ögrens Fondkommissionär. Hur hänger en välartad finanskilles bakgrund ihop med Lisbeths? Och hur ska Lisbeth hantera hoten från Benito och hennes gäng som trappas upp alltmer? I Mannen som sökte sin skugga, den femte boken i Millenniumserien, har David Lagercrantz tvinnat en spännande historia om statliga...

2024-01-21

Betyg 2,5

Malin Sundman

2023-07-05

Mycket bra, höll mig intresserad boken igenom. Fint flyt i språket.

Elna Mattila

2020-02-05

Bra story och bra driv.

2019-09-05

Nja, lite spretigt känns det och det blir till och med segt mot slutet. Men visst är det välskrivet och det är kul att följa Salanders härjningar. I denna del är hon dock lite för tillbakadragen för att det ska bli riktig fart.

D

Douglas

2019-01-23

Lättläst och förvisso underhållande bok. Men handlingen är alldeles för spretig eftersom den bygger på två icke-relaterade historier som snarare verkar ha uppkommit för att skapa kvantitet. Karaktärerna, som av någon anledning ofta försetts med krystade efternamn, är överdrivna och stereotypa på gränsen till fördomsfulla. Exempelvis är "Mikael Blomkvist" fortfarande den snygga, framgångsrika, hyllade, kloka (och såklart singel) journalisten som "kirrar biffen" medan kvinnor trånar efter honom. Suck. Inte blir det bättre av att dialogerna är bisarra och fullständigt onaturliga. Däremot gillade jag att handlingen väver in både personer och händelser från tidigare böcker på ett mycket elegant sätt.
David Lagercrantz förvaltar arvet efter Stieg Larsson påtagligt väl samtidigt som de obligatoriska hyllningarna till vänsterpolitik, manshat och Apples produkter lyckligtvis tonats ner. Men precis som alla andra böcker i den här serien kommer jag glömma den lika fort som jag läst den.

VICTORIA LINDBLOM

2019-01-01

Bra men jag saknade något! Hmmm!
Början var bättre än slutet sim hastades fram tycker jag.

Katarina Strid

2018-12-24

Spännande och betydligt bättre än den föregående av David Lagercrantz (som jag nu inte kommer ihåg vad den handlade om).
Handlingen här var välskriven och med hög spänningsnivå, flera intressanta trådar.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är den femte boken om Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist och den andra som är skriven av David Lagercrantz. De tre första skrevs av Stieg Larsson som tyvärr hastigt gick bort. Några år efter Stieg Larsson gick bort så fick David Lagercrantz frågan av förlaget att skriva en fortsättning, vilket han gjorde med fjärde boken som heter Det Som Inte Dödar Oss.

I femte boken så kastas vi rätt in in handlingen med det samma. Av resultat efter vissa händelser i fjärde boken så sitter nu Lisbeth Salander i fängelse. Så jag rekommenderar att man läser den boken först, dock så skulle jag säga att man borde läsa serien helt från början så att man får en bild av var Lisbeth Salander kommer ifrån.

Den är spännande och intressant. Om man vill så kan man säkert diskutera till döddagar om det är rätt eller fel att David Lagercrantz har tagit upp pennan efter Stieg Larsson och vad han har gjort med karaktären Lisbeth. Jag väljer att inte gå in på detta utan ser Lagercrantzs böcker som mera hans version av dessa karaktärer, precis som alla olika skådespelare som genom tiderna har spelat James Bond och gjort sin egen version av karaktären så har Lagercrantz gjort också.

Då den rör sig bland den mera byråkratiska världen som ekonomi, advokater, psykologer och forskning så har den in emellanåt ett något tyngre språk, i form av fackliga termer, än en vanlig deckare. Detta kanske saktar ner drivet lite i de bitarna av berättelsen, men den tar upp en del intressanta saker om maktmissbruk i olika former.

Rekommenderar denna till alla som vill ha en spännande thriller som tar upp en del aktuella ämnen. Om man har läst Stieg Larssons böcker och ger sig på denna så får man ha ett öppet sinne och tänka att det är en annan persons vision som vi möter.

Helena Rasmusson

2018-11-10

Bra & spännande story! Svår att släppa!

2018-07-27

Spännande. Obehagligt realistisk. Precis som i den förra boken, är det något som förändras (försämras) i språket i andra halvan av boken. Undrar varför.

Emmy Nilsson

2018-06-30

O

Olof Svedberg

2018-06-24

Bra tempo och täthet. Dock känns slutet lite hastigt och illa genomarbetat. Lite som om sidorna inte räckte till så det blev att packa ihop storyn i det utrymme som fanns kvar.

Malin Magnander

2018-06-21

Malin Magnander

2018-06-21

Inger Johansson

2018-05-17

Läste de tre originalen med stor behållning. Personerna kändes levande och handlingen hade driv. Men detta är verkligen inte lika bra, för mycket beskrivande. Känns konstruerat.

Lena

2018-03-01

hmmm nix

Karin Johansson

2018-02-16

Läsvärd men inte mer. Även med denna bok sitter man med känslan, någonting fattas.

Niklas Dahlström

2018-02-12

Tycker han skriver väldigt dåligt... var mest irriterad hela tiden, synd på så bra karaktärer

Bjarne Johansson

2017-12-17

Bra bok

Katarina Nord

2017-12-12

Boken håller inte hela vägen även om jag tycker att storyn och upplägget är intressant.

Jacob G

2017-11-22

Läsvärd men inte superbra

Åse Bandling

2017-11-13

Jan Banan

2017-11-10

Blev besviken på den här! Lagercrantz gör i den här boken exakt samma misstag som sin danska kollega Adler-Olsen gör i sin serie om avdelningen Q, han skriver sakta men säkert sina huvudkaraktärer ut ur sina berättelser. De får allt mindre exponeringstid för varje ny bok som ges ut och blir nästan till bifigurer i handlingen. Välskriven men för mig totalt ointressant ....stark 2:a.

Johan Wallin

2017-11-08

Bra men inte lika tight som den förra, klart läsvärd men inte mer.

Lasse Vesterberg

2017-11-02

Den är för like de andra två. Plott uppläggdt för likt de tidigare av Lagercrantz

Marita Ryen

2017-11-02

Bra men inte lika bra som den förra. Lite besviken.

Jan Svensson

2017-10-15

Känns mera som en dussindeckare i Nordic noir-floden. Inte alls dåligt men inte heller något som jag behöver sträckläsa direkt. Dessutom störs jag en del av att veta att Lagercrantz har kontrakt på en bok till. Klart att Salander måste klara sig då i denna delen. Jag tror inte jag hade läst denna om inte den varit en i Millennium-sviten.

John C

2017-10-05

Lisbeth Salander har hamnat på kåken och hennes gamla förmyndare Holger Palmgren har fått tag på dokument som berör inte bara Lisbeth, utan också en rad andra människor vars liv blivit förstörda på grund av ett sociologiskt experiment. Mikael Blomqvist blir kontaktad av Lisbeth för att försöka bringa klarhet i vad dokumenten kan visa...
Spännande och tät historia som känns något mer intressant än föregångaren. Fortfarande svårt att veta om jag skulle gilla detta om inte kopplingen till första trilogin fanns, men visst var den värd att läsa.

Mrs SHE

2017-09-11

På två dagar har jag påbörjat och avslutat "Mannen som sökte sin skugga". Lätt andfådd lägger jag min Kindle åt sidan. Hela boken går för fort. Det finns ingen tid för varken reflektion eller att andas. Karaktärer springs förbi, handling hastas fram och läggs bort. Jag skulle vilja ha mer. Av allt. Det fanns så mycket att bygga på, men det blev inte mycket av det.
Jag är lite besviken, faktiskt. Skulle vilja sätta 2,5 i betyg, men då 2 känns för hårt så får det bli en svag 3:a.
Och återigen, snälla författar, skriv ordentliga slut!