Mannen som planterade träd

Giono, Jean

| 2006

Jean Giono (1895?1970), en av Frankrikes främsta 1900-talsförfattare, föddes och levde hela sitt liv i norra Provence, där flertalet av hans många verk också tilldrar sig. I fabeln Mannen som planterade träd, ursprungligen skriven 1953 på beställning av Reader?s Digest under rubriken »Den märkvärdigaste människa jag någonsin mött», ägnar en ensam herde sitt liv åt att systematiskt plantera träd på Provences högslätter. Så kommer hela trakten att leva upp igen, med grönskande skogar, porlande bäckar och nya bosättare i de övergivna byarna. Pressröster: " ... en riktigt rolig historia" Sara Gordan, Dagens Nyheter den 12/6 2006 "Denna lilla bok - som berikas av ett njutbart efterord av Gionos dotter Aline - kan lära oss, världens navigatörer, väldigt mycket. Att läsa den här boken är som att ha en liten orientalisk bönbok i händerna." Guido Zeccola, Tidningen Kulturen,...

Alekzandra K.

2013-11-30

En fin och lite drömsk bok som egentligen handlar om osjälviskhet och handlande. Läsvärd.

Detta är en mycket fin bok om en herde med framtids drömmar :)

Fredrik Hedberg

2012-02-17

Den tar inte många minuter att läsa, men efteråt går man och har den i tankarna i dagar.

Lotta Berling

2011-02-04

En fin berättelse om den enskilda människans möjligheter att påverka.

Skrotmagnet

2010-06-01

Vilken underbar liten bok! För den som känner sig lite trött, hängig, stressad eller desillusionerad om mänskligheten och miljön så var den som balsam för själen. Det var så många "måsten" som blev icke-måsten. Så många "viktiga" saker som föreföll mindre viktiga i sammanhanget -och tvärtom!

Tove Skarstedt

2010-05-25

Å läs den här! En liten ljuvlig berättelse som tar 20 minuteratt läsa, men jag kommer aldrig att glömma den! Aldrig!