Mannen som hyrde en familj

Brijker, Susanne

Trots att han är långt över pensionsåldern har 83-årige Gustav inga planer på att lägga karriären och därmed sin höga position på hyllan. Men mitt under ett viktigt styrelsemöte faller han plötsligt ihop av en stroke. När han vaknar på sjukhuset kan han tänka klart, men kroppen vill inte lyda honom och talet hänger inte längre med. Gustav, som inte har några barn, tvingas inse att han inte kan ta hand om sig själv och flyttar till StjärnHof, traktens lyxigaste äldreboende. Här värderar man att familjen finns på plats och eftersom Gustav alltid strävat efter att vara lyckad hyr han en familj. Lättare sagt än gjort. Istället för den perfekta familj Gustav tänkt sig står han nu med den evighetsstuderande losern Kristoffer till son, en ensamstående mamma till svärdotter och hennes två diagnosspäckade ungar till barnbarn. Mannen som hyrde en familj är en tragikomisk feelgood-roman...

Det finns människor som prioriterar familjen och de finns människor som prioriterar karriären. Gustav, 83 år, har alltid prioriterat karriären och varit väldigt nöjd med det. Han har inga som helst planer på att lugna ner sig, när han under ett styrelsemöte ramlar ihop i en stroke och allt ändras. Han flyttar in på StjärnHof, ett lyxigt äldreboende men när han inser att ingen alls kommer för att hälsa på honom, och där är det vad som räknas. Gustav bestämmer sig för att hyra en familj och allt ska vara perfekt. Men när han är färdig med rekryteringen har han inte alls den perfekta familjen utan två ganska jobbiga barnbarn, en ensamstående mamma som svärdotter och en loser till son som jobbar på café. Hur ska det egentligen gå?

Mannen som hyrde en familj är Susanne Brijkers debutroman och är en feelgoodroman som väcker både tankar och känslor. Den är full av humor, värme men också svärta och mörker. Gustav får inse att det han sett som viktigt hela livet kanske inte gör honom lyckad i andras ögon. Kristoffer behöver jobba på café eftersom han konstant pluggar. Jessica står ensam med två barn med olika behov och deras pappa är ett svin, men kanske är han lite fin ändå. Eller? Jag tycker om att vi följer de här olika personerna och får se deras utveckling genom boken. Det är härligt att Brijker har vågat låta det jobbiga ta plats tillsammans med värmen och kärleken som flyter över sidorna.

Är det då möjligt för gamla hundar att lära sig sitta? Kan en gammal man ändra sitt sätt att leva? Och kan en singelkille våga ta steget och bli den familjefar han kanske aldrig tänkt att han vill bli? Och vad med den ensamstående mamman som inte är van att bli behandlad på ett vettigt sätt av det motsatta könet? Kan hon förstå vad som finns inom räckhåll, eller kan ett missförstånd förstöra allt?

Den här boken gör mig glad och jag älskar temat i den. Det är lite en En man som heter Ove-känsla över allt. Kanske speciellt över Gustav som är den här lite mer buttra gubben som är fast i sitt sätt att vara och som möter yngre personer som får honom att omvärdera allt. Är det väldigt svårt att räkna ut vad som kommer att hända och hur allt ska sluta? Nej, det är det kanske inte men vägen dit är ändå väl värd att läsa om.

Språket är bra och passar genre väldigt väl.

2020-07-21

En fin och annorlunda berättelse med många bottnar. Boken hade nog mått bra av att kortas ned något.
Ett extra plus till uppläsningen, jag uppskattade vändningen av blad som kunde uppfattas ibland. Det blev verklig högläsning, inte teater.

Humoristisk, sorglig och helt underbar!
Vilken härlig bok, så full av värme, omtänksamhet, kärlek och eftertänksamhet. Och allt serveras med en stor portion humor. Den stora variationen av karaktärer ger ett enormt djup till historien och gör att den känns verklig. Jag tycker mycket om barnen och deras personligheter. Det är inte ofta barn med speciella behov får så mycket positiv uppmärksamhet i en bok.

Detta är Susanne Brijkers debutroman och jag hoppas verkligen att hon har fått blodad tand och skriver fler. Den är väldigt lättläst, språket flyter på bra och hon har fångat känslan av vanliga människor i deras vardag. Mycket läsvärd enligt mig!

villa-freja.se

2020-03-22

En varm, härlig och välskriven berättelse. Jag ser mycket fram emot fler böcker av Brijker.

Ninas bokhylla

2020-01-31

Jag har skrattat, jag har gråtit. Jag har känt hopp och jag har känt förtvivlan
Jag hade hört så mycket gott om ”Mannen som hyrde en familj” av Susanne Brijker, så jag var nästan lite rädd för att börja läsa. Tänk om jag inte alls skulle gilla den! Hade jag för höga förväntningar?
📚
Gustav är 83 år, en framgångsrik affärsman och han har absolut inga planer på att lämna affärslivet. Mitt under ett styrelsemöte drabbas han dock av en stroke. Han inser till slut att han inte längre kan klara sig själv utan väljer att flytta in på ett lyxigt äldreboende.
Gustav har alltid valt karriären framför familj och vänner, vilket nu leder till att han inte har några nära och kära! Var det verkligen så här det skulle vara? Förväntas han ha en familj som hälsar på?
Gustav inser att han behöver göra något åt saken och lyckas hyra sig en familj! Han skaffat sig en son, sonhustru och två barnbarn, men inser även att det är något fel på folk...
De kommer inte i tid när de bestämt möte, barnen är ouppfostrade, ja de är helt enkelt en besvikelse för Gustav.
Trots alla fel och brister, mjuknar Gustav upp och inser att han innerst inne verkligen har saknat en familj. Kan hans hyrda familj ersätta den familj han aldrig fick?
📚
Gustav är en vrång farbror, med mycket bestämda åsikter om det mesta, men ändå får han en plats i mitt hjärta! Innerst inne vill han gott men han vet bara inte riktigt hur han skall bete sig? Han har ett hjärta av guld, det är bara lite opolerat!
💖
Jag tyckte oerhört mycket om boken! Personbeskrivningarna är helt fantastiska! Boken är skriven med sådan värme att läsaren känner sig som en del av familjen!
Boken leder också till eftertanke. Jag jag helt övertygad om att många äldre lever som Gustav. Många saknar kanske både vänner och familj. Då är det lätt att bli lite vrång!
Gustavs hyrda familj vände tillvaron för honom! Kanske kan du och jag göra skillnad för någon äldre i vår närhet. Låt oss ta tillfälle i akt att besöka dem lite oftare, men blommor och choklad, eller varför inte en flaska champagne som Gustav hade önskemål om 🌟

Bettan_bokprataren

2020-01-11

Här har du en feelgood som är helt fantastisk, underbar, ja superlativen räcker inte till.
Berättelsen har allt humor, kärlek och sorg, jag har fått många goda skratt, tankar och en och annan tår har fällts,
Egentligen ett ämne som sällan berörs, men som ända berör många som sitter i sin ensamhet. Kanske inte bara bland äldre.

Gustav är en driven man och van att lösa allt och som han löser sin ensamhet är helt dråplig. Han hyr en familj.

Detta är författarens debutroman och WOW vilken debut. Jag älskade denna bok, helt underbar! En välskriven bok med ett språk som flyter på lätt, den har ett tempo och driv. Väldigt bra miljöbeskrivningar, när författaren lyckas få mig att se det jag läser utspela sig som en rullande film i mitt huvud, fantastiskt. Boken har mycket humor, kärlek, värme men den har också mörker och sorg. En underton om ensamhet när ålderdomen infinner sig. Hur viktigt och betydelsefullt det är att ha nära anhöriga och vänner i sin omgivning. Boken väcker många tankar och reflektioner hos mig om ålderdom, vänner och familjens betydelse. Jag sträckläste denna bok och den väckte så många känslor hos mig, denna bok har fått en särskild plats i mitt bokhjärta. Jag hoppas och ser verkligen fram emot att få läsa fler böcker från Susanne Brijker.

Underbar, rolig & varm!

Bokdjungeln

2019-10-04

Det här är en bok som säkert skulle göra sig bra på filmduken. Men något i mig svider när jag tänker på det. Inte för att filmen inte hade blivit bra, för det hade den säkert. Men för att boken är så fantastisk att det inte går att göra den lika bra på film. Jag verkligen älskar denna bok. Den bjuder på humor men också sorg. Ja det har kommit en och annan tår under tiden jag läst den måste jag erkänna. Men jag har också skrattat till. Gubben är så bitter att man bara måste älska honom. Ett exempel "...Det måste vara många äldre som dör i februari, det är säkert därför han har fått platsen." Så mörk men ändå med humor. Ett tips: Läs denna bok!