Mannen som hyrde en familj

Brijker, Susanne

Trots att han är långt över pensionsåldern har 83-årige Gustav inga planer på att lägga karriären och därmed sin höga position på hyllan. Men mitt under ett viktigt styrelsemöte faller han plötsligt ihop av en stroke. När han vaknar på sjukhuset kan han tänka klart, men kroppen vill inte lyda honom och talet hänger inte längre med. Gustav, som inte har några barn, tvingas inse att han inte kan ta hand om sig själv och flyttar till StjärnHof, traktens lyxigaste äldreboende. Här värderar man att familjen finns på plats och eftersom Gustav alltid strävat efter att vara lyckad hyr han en familj. Lättare sagt än gjort. Istället för den perfekta familj Gustav tänkt sig står han nu med den evighetsstuderande losern Kristoffer till son, en ensamstående mamma till svärdotter och hennes två diagnosspäckade ungar till barnbarn. Mannen som hyrde en familj är en tragikomisk feelgood-roman...

Detta är författarens debutroman och WOW vilken debut. Jag älskade denna bok, helt underbar! En välskriven bok med ett språk som flyter på lätt, den har ett tempo och driv. Väldigt bra miljöbeskrivningar, när författaren lyckas få mig att se det jag läser utspela sig som en rullande film i mitt huvud, fantastiskt. Boken har mycket humor, kärlek, värme men den har också mörker och sorg. En underton om ensamhet när ålderdomen infinner sig. Hur viktigt och betydelsefullt det är att ha nära anhöriga och vänner i sin omgivning. Boken väcker många tankar och reflektioner hos mig om ålderdom, vänner och familjens betydelse. Jag sträckläste denna bok och den väckte så många känslor hos mig, denna bok har fått en särskild plats i mitt bokhjärta. Jag hoppas och ser verkligen fram emot att få läsa fler böcker från Susanne Brijker.

Mannen som hyrde en familj är en underhållande roman om den äldre mannen Gustav. I hela sitt liv har han prioriterat karriären framför allt annat och det har gjort att han nu på ålderns höst är ganska ensam. Ännu mer påtagligt blir när Gustav flyttar in på ett äldreboende. De andra som bor på äldreboendet får besök av barn och barnbarn men ingen kommer till Gustav. Då slås han av idéen att ha ska hyra sig en familj som mot betalning kommer och hälsar på honom.

Det är en roman med härlig underfundig humor. Flera gånger skrattar jag högt så både maken och sonen blir nyfikna på vad jag läser och jag får läsa vissa partier högt för dem. Jag gillar Gustavs lite buttra framtoning och hans olika principer, som t.e.x. vikten att komma i rätt tid. Men under hans buttra yttre finns ett stort hjärta som kommer fram mer och mer. Jag gillar hur författaren skildrar relationen mellan Gustav och de två barnen, det är så fint och rörande. Det är en bok som jag hetsläser bara för att komma till slutet och få veta hur det går för alla. Slutet är helt i min smak, sådär omfamnande och härligt som jag blir varm i hjärtat av. Stefan i berättelsen är en riktig skitstövel som retar gallfeber på mig, men även det problemet löste författaren snyggt! Det här är en bok som skulle göra sig otroligt bra på film, jag hoppas att något filmbolag läser boken och snappar upp den! Mannen som hyrde en familj är en perfekt bok att värma sig med i höstrusket, den är som balsam för själen att läsa och jag glömmer tid och rum. Det är en imponerande debutroman som Susanne skrivit och jag håller mina tummar och tår för att vi får höra mer av henne i framtiden!

Underbar, rolig & varm!

Det här är en bok som säkert skulle göra sig bra på filmduken. Men något i mig svider när jag tänker på det. Inte för att filmen inte hade blivit bra, för det hade den säkert. Men för att boken är så fantastisk att det inte går att göra den lika bra på film. Jag verkligen älskar denna bok. Den bjuder på humor men också sorg. Ja det har kommit en och annan tår under tiden jag läst den måste jag erkänna. Men jag har också skrattat till. Gubben är så bitter att man bara måste älska honom. Ett exempel "...Det måste vara många äldre som dör i februari, det är säkert därför han har fått platsen." Så mörk men ändå med humor. Ett tips: Läs denna bok!