Mannen som elsket Yngve

Renberg, Tore

| 2003

Flag from no

Mens Gorbatsjov reiser på triumfferd omkring i verden, går Jarle i andre klasse på videregående skole i Stavanger. Jarle spiller i Mathias Rust Band sammen med Helge, han er kjæreste med Katrine, han går med Palestina-skjerf og har sterke meninger om det meste. Han er en av dem som ikke vil være som alle andre. Så begynner en ny gutt på skolen, en streiting som det tilsynelatende ikke er noe spesielt med. Men noe må det være likevel. For hvem er denne merkelige Yngve, han som har et så fint og trist smil? Møtet med Yngve forandrer alt for Jarle. Dette er den første romanen om Jarle Klepp. Jarles barndom skildres i romanen Kompani Orheim. Boka er filmatisert.

Jessica Johansson

2010-01-11

Den är en bok med realistiska händelser, inte teatralisk och med löjliga dialoger som det ofta är i böcker om ungdomar. Man blir insatt i alla delar av huvudpersonens liv, familj, vännen, flickvännen... Vilket är bra, handlingen blir mer trovärdig och bra om den är komplex och vardaglig, tycker jag.

Det är en bok alla unga förmodligen kan känna igen sig i.

Dessutom är det fina referenser till fina band och låttexter.

Frank Berglund

2010-01-07

något folk borde läsa istället för twilight, sandor slash ida, blåögd, tusen gånger starkare och allt vad de där ungdomsböckerna heter. så himla bra bok. (troligtvis för att jarle är mer lik mig än min egen spegelbild samt referenserna till underbara the smiths och övrig populärkultur jag föredrar)