Mannen som dog som en lax

Niemi, Mikael

| 2006

CD-bok Uppläsare: Mikael Niemi En kriminalberättelse, en kärlekshistoria med förhinder, en vild skröna från dagens Tornedalen - kort sagt en ny roman av Mikael Niemi som inte kommer att göra hans många läsare besviken! Mikael Niemis nya roman utspelas i nutid, huvudsakligen i Tornedalen men med avstickare till Stockholm. Den är en smula svår att kategorisera, men omisskännligt niemisk i sin viga och fantastiska språkliga energi. Den börjar som en ren deckare när man hittar den vresige gamle pensionären Martin Udde död i sitt hem i Pajala, uppenbarligen mördad på ett spektakulärt sätt. Den lokala polisen får förstärkning från Stockholm när Therese Fossnes från Rikskrim skickas upp för att leda utredningen. Huvudmisstänkt blir ganska snart Esaias Vanhakoski, som utan omsvep medger att han avskytt Udde. Men berättelsen utvecklar sig efterhand till nånting mycket mer komplext än...

Helt okej 😊

Carina Karlsson

2013-06-26

Den börjar som en enkel deckare men vänder till författarens härliga förmåga att bygga märkliga karaktärer och händelser. En norrländsk skröna med fler frågor än svar och oförglömliga händelser. På köpet får jag lite historiekunskap.

Tommy -

2012-12-04

Lite för osannolik för att gå hela vägen.

Karin Norlander

2012-08-25

Tveksamt om den förtjänar en tvåa men den var något bättre i början

Ann Carlsson

2011-10-30

Den här boken ger jag en fyra för jag älskar språket i den! Han skriver så underbart enkelt och dessutom är historien bättre än man tror!

Josefine Ejebjörk

2011-07-04

Jag lärde mig mer om Norra Norland än vad jag kunde förut, men ändå var denna boken ganska så seg att ta sig igenom.

2009-06-11

Trodde att "Mannen som dog som en lax" skulle vara i samma genre som "Populärmusik från Vittula". Så var det inte! Besviken.