Mannen i sjön

CD-bok Uppläsare: Pale Olofsson Vattnet sjunker undan i sjön Kleifarvatn på Island. Och på sjöbotten, fastbundet vid en rysk spionutrustning, hittar man liket av en man. Det står genast klart att skelettet är gammalt, och allt pekar på att brottet har begåtts under tiden för kalla kriget. Samtidigt som Erlendur och hans kollegor jobbar sig bakåt i tiden med hjälp av olika indicier berättas en annan historia. Den handlar om en ung isländsk student i Östtyskland på femtiotalet och slutar så småningom i vår tid. Händelser från två tidsplan vävs samman i en spännande berättelse om hur en grupp isländska ungdomar, uppfyllda av drömmar och hopp, ger sig av för att studera i det kommunistiska himmel-riket Östtyskland ? där de dock möts av moraliskt förtryck och ett allestädes närvarande angiverisystem. Pressröster: "Ett tag blev det nästan en klyscha hos recensenterna...

2023-02-02

Spännande större delen igenom. Mänsklig, även om jag ibland funderar över Erlendurs empatiska förmåga.

Karina Stein

2017-01-16

Detta är en klar favorit. Mycket bättre kan inte en deckare bli. Jag gillar vemodet och de historiska beskrivningarna.

Gunnel Lindström

2015-09-22

En pratig deckare.

2015-03-03

Tråkig, saknar helt spänning, tycker jag.

Teresia Kjellgren

2013-09-05

Ganska intetsägande bok men som signaturen PL säger så lyfter delarna i boken som handlar om tiden i Leipzig läsupplevelsen till en trea. Ska ändå ge Frostnätter och Mörka strömmar en chans så får vi se om de är bättre.

PL *

2013-07-08

Andra boken jag läst av Indridason och det är ganska svårt till en början att hålla koll på alla isländska namn. Ganska bra bok, framförallt de delar som utspelar sig i Leipzig och skildringen av kommunismen i Östtyskland. Just dessa delar lyfter boken till en trea, för själva utredningen kändes inte särskilt trovärdig, och resten av boken var ganska banal.

Ellinor Karlberg

2013-05-28

Omläst 2013-05
Den är rätt tråkig faktiskt. Egentligen kunde det vara ett himla intressant ämne men författaren lyckas inte fånga mig. Och huvudpersonens privatliv är för jäkla dystert, knappt en ljusglimt alls. Inte så upplyftande.

Marita Ryen

2013-04-12

Ovanligt seg. Utredningen kändes ej trolig.

O

Olga Lund

2013-03-05

Mannen i sjön är nog min favorit bok av Indridason. Han håller överlag ett högt nivå så man blir inte besviken vad man än läser men just denna bok har berört mig någon annan.

Carina Svensson

2013-02-22

Tyckte att den var rätt så seg, men tog sig i slutet. En stark trea.

Helena Rasmusson

2013-01-02

Som vanligt i dessa böcker, börjar det lite trevande! Boken tar sig mer och mer och en fängslande historia växer fram!

2012-03-22

Detta, den fjärde boken om poliserna på Island, är den bästa hittills. Konceptet är detsamma som alltid. Någon hittas mördad och på något sätt kopplas det tillbaka i tiden, där den egentliga lösningen finns. Den här gången bar det av till Östtyskland, i början av 50-talet, där naiva isländska ungdomar ska uppfostras till goda kommunister. Några förblir goda kommunister medan andra börjar se med andra ögon. Den här delen av boken var riktigt otäck att läsa och jag tror att det var detta som fick mig att fastna så för den. Precis så där måste det ha varit. Och det är fasansfullt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/03/mannen-i-sjon-av-arnaldur-indriason.html

2011-09-12

Jag gillar Arnaldur Indridason som deckarförfattare. Hans lågmälda ton och berättarstil tilltalar mig. Erlendur och hans kollegor har också en mänsklig framtoning som jag gillar. Även i denna bok är språket bra men jag grips inte av intrigen. Ett 50 år gammalt mord känns lite dammigt och oengagerat.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Maria Johnson

2011-03-15

Välskiven deckare. Jag tycker om Indridasons böcker!

2010-07-28

Tyckte om den här. Tog dock en stund innan öronen vande sig vid de isländska namnen.

Nils Thor

2010-05-27

Seg, tråkig och väldigt dumma poliser.

Bitvis rätt bra, men har svårt att få in rätt flyt i läsandet.

2010-02-20

Jag gillar verkligen Erlendur och hans kollegor. Men den här boken var inte så engagerande. Livet i gamla Östtyskland har skildrats många gånger och mycket bättre av andra. "Snowleg" (på svenska) av Nicholas Shakespear skildrar just en kärleksaffär i Leipzig med liknande utgång. Läs den!

M W

2009-12-01

Joakim Hansson

2009-08-26

Arnaldur är en författare som jag upptäckt först på senare tid. Hans historier är allmänt välberättade med de vanligaste verktygen ur verktygslådan representerade utan att det för den skull blir plattityder. I historien vävs delar av kalla kriget ihop med nutidens fynd av skelettdelar i en sjö. Det är skickligt gjort och sakkunnigt i mångt och mycket, men jag stör mig en aning över förövarens naiva framställning. Han är inte trovärdig, han är alltför naiv för att man skall tro på honom. Därför hamnar mitt betyg på en mycket svag 4.

Johanna Falkered

2009-07-01

Island idag och östeuropa under andra världskriget? Ja det blir en bra bok!