Mannen från K-PAX

Brewer, Gene

| 1996

När man plockas upp av polisen och påstår sig komma från planeten K-PAX tycks mentalsjukhuset vara rätt ställe för honom. Men på dem flesta sätt förefaller han trots allt klok, kanske till och med klokare än de flesta. På sjukhuset inträder stora förändringar i och med hans ankomst. Han drar alla till sig och många blir friskare genom hans blotta närvaro och inflytande. Sjukhusets chef, psykiatern Gene Brewer, behandlar honom och hela tiden håller han fast vid att han kommer från K-PAX, en planet 7000 ljusår från jorden vid Lyrans stjärnbild och dit skall han snart återvända. Inte ens under hypnos ändrar han på det. När han tillkännager datum för sin avfärd utbryter nära nog kaos bland både personal och patienter. K-PAX finns verkligen! Ta oss med till detta paradis! Rörande, spännande och övertygande, skrev Publishers Weekly.

Magnus Johansson

2016-07-24

Enligt mig ett mycket intressant tankeexperiment. Svår att lägga ifrån sig.

Liam Olsson

2011-11-26

Helt jävla störtskön är den här boken! Är killen utomjording eller är han psykotisk? Är den här boken verklighetsbaserad eller är den påhittad? Kunde verkligen inte släppa den. Inte äta. Inte sova. Måste bara få veta hur det slutar! En av mina absolut bästa läsupplevelser!